Koophuis verhuren

Discussie in 'De lounge' gestart door paula1984, 8 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.650
    27.301
    113
    Vrouw
    Mijn vriendin heeft t in eigen beheer, wel via notaris overeenkomst laten opstellen en ze heeft geluisterd naar ons advies om er geen (familie van) vrienden erin te zetten om hun te helpen. Dat kan funest zijn voor vriendschappen als t niet loopt.

Er zit een.keurige nette man in met gewoon prima inkomen en t bevalt hun uitstekend!

Ze hebben keurig opgesteld wie waar verantwoordelijk voor is. Zo laat zij de schoorsteenveger komen, maar maakt de huurder eens per jaar even zonnepanelen schoon bv

paula1984 vindt dit leuk.
  2. LesGra

LesGra Bekend lid

2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Mijn zusje en haar vriend waren huurders. Zij waren nog zoekende naar een woning en konden in hun huis terwijl zij 2/3 jaar werkten in het buitenland. Ze hebben wel hun eigen meubels gekocht, want verhuurders konden een heleboel laten verschepen.
    De mannen zijn collega's en kennen elkaar door en door. Dat maakte de drempel voor hen ook veel lager.

Ik heb geen idee of zij een contract hebben opgesteld, maar dat zou ik zeker aanraden. Zoals in de voorbeelden, ook al ken je iemand, dat wilt niet zeggen dat het een goede en fijne huurder is.

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zelf geen ervaring mee.
    Hier 3 huizen verderop zitten al geruimde tijd 2 vrij jonge jongens die huren van onze oude buurman. Wel via een makelaar, en dat zou ik zeker adviseren (op basis van gevoel voelt dit gewoon fijner voor mij persoonlijk).

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als er nog hypotheek op het huis zit, check dat dan eerst. Vaak mag het niet onder de voorwaarden die in de hypotheek staan. Die voorwaarden aanpassen kan, maar dan gaat vaak de rente omhoog. Even checken dus of het dan nog echt de moeite is, of dat verkopen toch voordeliger is.

Als je verhuurt, ben je huisbaas. Daar horen ook verantwoordelijkheden en plichten bij. Als je in het buitenland zit, kun je die mogelijk niet zelf nakomen. Zorg dat je daar dus iemand of iets voor hebt.

En zoals al meer gezegd: het is niet zonder risico. Onze buren hebben ooit hun huis verhuurd. Dat was echt niet grappig. Zoveel overlast dat de (voormalig) buurman binnen no-time ruzie had met de hele straat. (Huurders hadden elk weekend 2 avonden disco, keiharde muziek tot in de kleine uurtjes, bezoek dat lallend in de tuinen van andere buren stond te pissen etc. Toppunt was toen ze gingen barbecueën... binnen o_O)
    Na 2 jaar gingen de huurders eruit en is het huis vèr onder de waarde van 2 jaar daarvoor verkocht. Het was volledig uitgewoond. Nieuwe bewoners hebben het echt volledig moeten renoveren: nieuwe keuken & badkamer, overal nieuwe vloeren, alle muren opnieuw gestuct, kozijen en ramen vervangen, alle binnendeuren vervangen, plafonds gespoten, tuin uitgegraven)

Ik denk niet dat het de oude buurman uiteindelijk veel geld heeft opgeleverd.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Wij hebben het overwogen met ons oude appartement. Maar het kwam erop neer dat we er misschien 500 euro per maand mee zouden opschieten, en dat vonden we het gedoe niet waard. We hebben verkocht, en hebben het geld nu achter de hand zodat we kunnen toeslaan als ons droomhuis voorbij komt

6. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Hier in familiekring hebben 2 stellen hun huis verhuurd. Het was beide keren vreselijk.

1x was het huis weer onderverhuurd en waren ze nog net optijd om een drugslab tegen te gaan. (Kwamen ze achter door de buren)

1x alles verwaarloosd. Slecht omgegaan met spullen en achterstallig schoonmaakwerk.

De mensen van het laatste geval wonen in het buitenland en komen (buiten coronatijd) ongeveer 5x per jaar naar huis. In de tijd dat ze in het buitenland zijn staat hun huis nu leeg.

7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Mijn schoonvader heeft huizen in de verhuur maar wat een ellende over het algemeen. 1 keer heeft de ggd zelfs tot ontruiming moeten overgaan en kon hij gedag zeggen tegen 1 jaar huur. Nu nog geen paar maanden geleden werd er in 1 van zijn huizen een wietplantage aangetroffen. Elke keer weer die huizen op orde krijgen wat een drama.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat lees ik hier ook een boel vervelende ervaringen zeg, wat jammer voor iedereen! Dat is de reden dat wij verhuren via een makelaar, en er eerst mensen met een tijdelijk contract in laten. We verhuren ook niet gemeubileerd.

We hebben maar 2 keer een vervelende ervaring gehad, een keer een huurder die voor overlast zorgde maar toen onze makelaar met de buurt besprak dat hij nog maar een paar maanden op zijn contract had en we niet zouden verlengen werd dat al wat rustiger. En een keertje iemand die echt gewoon de boel kapot had gemaakt, haar zoon had gaten in de deuren geschopt en zo :confused: Maar daarom vragen we 2 maanden huur vooraf dus het kon allemaal prima hersteld worden. Wel vervelend.

Dus wel via een makelaar die van tevoren de huurders screent, geen vrienden/families/collega's (zaken en plezier gescheiden houden) en een goede borg. En inderdaad wat @tupp ook zei, als je in het buitenland zit moet je wel iemand hebben die dingen afhandelt. Dat kan de makelaar ook maar dat kost wel extra.

9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb mijn appartement destijds zo'n 1.5 jaar verhuurd aan een 52 jarige dame via een verhuurbemiddelaar. Ik ging samenwonen, maar had een aflossingsvrije hypotheek. Op die manier heb ik de kosten bij elkaar kunnen sparen om te betalen bij verkoop. Ik ging zo'n 18000 euro de min in. Keurige huurster, betaalde netjes en mijn spullen nog net zo netjes als toen ik het achterliet. Ik heb wel in het contract op laten nemen dat er niet gerookt mocht worden en er geen huisdieren in mochten. Ook geen gaatjes e.d. in muren er bij. En een maand borg vooruit.
    Ik heb destijds natuurlijk niets gecheckt bij mijn hypotheekverstrekker. Geen slapende honden wakker maken zei de hypotheekadviseur ;) Maar dat zou ik nu niet meer doen denk ik.

10. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Als we citizenship krijgen komen we nooit meer terug. Zo niet dan na 4 jaar terug. In deze markt zou verkopen gunstig zijn. Huizen waar we wonen staan momenteel nog geen 2 weken te koop of zijn al weg zonder makelaar zelfs.
    We moeten heel zeker weten dan we reëel kans maken vanwege onze 2e zoon.
    Dus goed aan het uitzoeken wat mogelijk is.
    Mijn man heeft een veelgevraagd beroep dat is een plus.
    We hebben een family die garant wil staan, en diezelfde family is nu lokaal bezig een bedrijf sponsor te zoeken.
    Dus ook de vraag kwam boven wat te doen met ons koop huis.
    Het betreft Australië.

Deel Deze Pagina