Hoi, Wij wonen nu in een huurhuis en zijn een beetje aan het rondkijken voor een koopwoning. Nou zijn we allebei totale leken op dat gebied, maar ik wilde een beetje uitrekenen wat voor een extra kosten per maand je hebt met een koophuis. Iemand die ze voor mij op een rijtje wilt zetten? Weet dat de afvalstoffenheffing duurder is ( betaal met huur 261 ) maar dacht ergens te lezen dat er nog enkele zaken bijkomen. En dingen zoals levensverzekering enzo. Alvast bedankt, Debby
ik weet niet wat jullie in komen is maar dan kun je uit rekenen wat je kunt krijgen aan hypotheek. en ja er komt natuurlijk wel een hoor bij kijken idd een levens verzekering enzo dat zit er ook bij.en de verzekeringen worden duurder.en gaan er dingen kapot moet je wel het goed hebben om te maken. ik wil je niet bang maken ofzo maar toevallig maar ik dit nu van dicht bij mee (bij kennisen van ons) is het dak kapot en ze kunnen het niet maken .
laat je adviseren door eem hypotheekadviseur. die kan je ook vertellen wat de kosten van verzekeren zijn. andere aanslagen kun je vragen bv aan de bewoners van de woning die jullie in de toekomst zouden kopen. tip: voor verzekeringen, vraag offertes op en ga niet gewoon maar mee met je bank en hun verzekeringen.
je hebt 2x je levensverzekering dat is samen ongeveer 140 a 150 euro. de woz waarde die je moet betalen ligt aan de hoeveelheid grond en de grootte van het huis enz dit samen met de gemeentelijke lasten zitten wij rond de 500 euro dit wordt verdeeld over 8 maanden. dan heb je uiteraard ook al je verzekeringen nog die erbij komen. je hebt trouwens wel recht op een maandelijkse belasting terug gave, dit hangt van de hoogte van je hypotheek af. gewoon even naar de hypotheekshop gaan.
Wat meer kwijt kan zijn: Energiekosten als het bij je huur in zit Verzekering van je huis (dus naast je inboedel) Waterschap als dit bij je huur in zit Gemeentelijke lasten, rioolrecht e.d. Onderhoudskosten (dakgoten, vocht, schilderen) VVE - bijdrage (bij appartementen) Dat was het wel geloof ik. Een levensverzekering hoeft niet, maar het is nogal zuur als je in een leuk huisje woont, er gebeurt iets met een van jullie en je kan de hypotheek in je eentje niet meer opbrengen. Je kan op diverse sites je max. te lenen hypotheekbedrag berekenen maar als ik je een tip mag geven, leen niet het maximaal mogelijke. En vraag offertes op voor diverse verzekeringen (of kijk op independer.nl) En voor jonge mensen is een spaarhypotheek vaak het beste op lange termijn omdat dan het huis echt van jou wordt, dit i.t.t. bijvoorbeeld een geheel aflossingsvrije hypotheek. En vergelijk de rentepercentages. Als je onder de 260.000 kan je gebruik maken een regeling waarbij je rentekorting krijgt, de NHG. Je zou bij je gemeente kunnen opvragen wat de lasten zijn bij dat huis. Dat wordt berekend n.a.v. de WOZ - waarde, die kan je voor zover ik weet zo opvragen.
Voor zover ik weet zijn die levensverzekeringen gekoppeld aan de hypotheek en verplicht. Wij hebben overigens hele goede ervaringen met Hypotheekvisie. Die man deed zelfs ook onze belastingaangifte zonder kosten.
Bij de rabobank was het niet zo, hebben duidelijk gezegd waarom we dit niet nodig vonden. Was okee. Net als verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. Er is alleen een klein deel uit onze huidige hypotheek meegenomen in de nieuwe hypotheek maar dat is maar een klein deel. Bij de hypotheker doen ze trouwens ook je belastingaangifte
Wij hebben onze zoekactie stop gezet, durven het momenteel niet aan met alle ellendige economische berichten.
Niet als je een eigen onderneming hebt. Momenteel merken wij nog weinig van de slechte economie, maar of dat over een tijd nog zo is? En als je geen eigen zaak hebt vind ik t nog steeds geen goede tijd. Rente staat hoog, dan kun je ervoor kiezen de rente kort vast te zetten, maar goed weet hoe hoog die is als je opnieuw een keuze moet maken. En een hoge rente wil je, lijkt mij, niet voor lang vast zetten. En wie zegt dat je je baan behoudt als bedrijven het moeilijk gaan krijgen?
Als je een eigen zaak hebt en echt denkt dat daardoor je inkomsten gevaar kunnen gaan lopen (afhankelijk van de branche) dan kan ik me je reactie voorstellen. Maar de meeste mensen merken zelf verder weinig van de kredietcrisis. Een gewone normale hypotheek wordt nog steeds verstrekt, alleen niet meer onverantwoord torenhoog zoals een paar jaar geleden. Daarnaast stabiliseert de huizenmarkt zich een beetje: doordat mensen uit angst niet te veel risico's nemen zijn de prijzen nu beter dan zeg een jaar of 3 terug. En tja, ik ga er vanuit m'n baan te behouden. Zo niet dan heb ik daar regelingen voor getroffen, je hebt in het leven nooit 100% zekerheid. Als ik een huurhuis zou hebben zou ik net zo goed m'n huur moeten betalen. En wie weet lopen mijn man en ik samen onder een tram, dan hebben we financieel ook een probleem. Qua rente: 1 jaar vastzetten is altijd een goedkopere optie, dus als wij onze rente moeten verlengen (volgend jaar geloof ik) zal ik idd voor 1 jaar kiezen. Dat jaar daarop zien we wel weer verder, en dan kunnen we ook altijd nog voor 1 jaar kiezen.
Om nu van te voren al te gaan panieken, lijkt me niet zinvol. Heb ook net een huis gekocht, we zien het wel. We kunnen wel wat hebben. Ons huidige huis hadden we ook gekocht vlak na 9-11 en toen was ook alles een groot drama volgens de media. Nu is de huidige situatie wel wat erger, maar aan de andere kant, zo lang we niet in de noordzee verdwijnen wordt de economie op lange termijn alleen maar sterker, de rotte appels die tophypotheken verstrekken aan krediet onwaardige personen krijgen nu de rekening (zoals GMac: http://www.hypotheek-informatie.net/ ) De afgelopen 200 jaar is de welvaart voor iedereen gestegen, de laatste 20 jaar helemaal. De huidige crisis kan misschien over een aantal jaren zijn effecten krijgen op onze inkomens maar op de lange termijn zal het zeker wel goed komen. Vind het ook wel een goede wake up call, de laatste jaren ging het weer heel hard bergopwaarts met de economie en het dreigde oververhit te raken. Ik vind het wel jammer dat mensen zich door dergelijke berichten zo laten afschrikken. Dat zorgt alleen maar voor meer gedoe. Maar mijn ouders doen het ook (mijn pa luistert opeens dagelijks ook BNR en de AEX- standen terwijl hij hiervoor niet eens wist wat het was)... Een eigen bedrijf hebben kan ook een kans betekenen, bij de vorige dip (na 2001, de internet-bubble) hadden als eerste de bedrijven die iets exclusiefs boden weer goede handel.
Dat de prijzen nu beter zijn ben ik niet met je eens. 1 huis hadden we bijna gekocht, die mensen woonde er nog maar 3 jaar in. En dat huis was toen 50.000,00 minder waard als nu. Ik neem aan dat die lijn voor alle huizen geldt.
Wij zijn ook druk zoekende. Mijn man heeft ook een eigen bedrijf. En aan deh and van de inkomsten van de afgelopen jaren is berekend wat we aan hypotheek kunnen krijgen. We hebben eerst een financieel adviseur (van het bedrijf die ook ons accountant werk doet) gevraagd om voor ons uit te rekenen wat we maximaal aan hypotheek op kunnen nemen zonder dat we daarna geen geld meer over hebben om ook maar iets leuks te gaan doen. Nu zijn we serieus aan het zoeken. Wij willen de hypotheek op 1 salaris doen, zodat, mocht het ooit nodig zijn, ik zou kunnen stoppen met werken (studeer nu nog). Het voordeel is dat huizen nu vaak lang te koop staan (6+ maanden is bijna normaal, kijk maar op funda) dus is er vaak toch wel aardig wat van de prijs af te halen. Ik geloof dat bij een max hypotheek van 2 ton (kun je voor ongeveer 185.000 kopen) we iets van 750 euro per maand kwijt zijn aan hypotheek. De hypotheekrente die belasting aftrekbaar is is hier al in meegrekend (netto bedrag dus). Succes met huisjes zoeken! Leuk, maar soms ook erg frusterend vind ik!
Tja, dan kijk je blijkbaar bij een heel dure catagorie huizen.... En ik zeg dus niet dat ze goedkoper zijn geworden, maar dat de prijzen beter zijn. Je kunt nu eenmaal meer onderhandelen over een huis dat al een jaar te koop staat dan over een huis dat al verkocht is voor de foto's op Funda staan.
ja maar hou er rekening mee, met wat je minder betaald voor de aanschaf, ben je meer kwijt aan rente...ik bedoel wij hebben een rente van 4.2% vast voor 10 of 15 jaar nu is de rente al 6%... levensverzekering moest van onze hypotheker, die hebben we dan ook bij het huis gehouden en de rest van de verzekeringen zou in niet bij een hypotheker doen maar bij een tussenpersoon.... en dan aangeven dat je via de noordhollandse il, want daar kun je alles in 1 polis verzekeren.., auto's rechtsbijstand, wa, inboedel enz enz en hoe meer vezekeringen hoe hoger de korting, want per vezekering geven ze 5%. wat je ectra kwijt bent, is gemeente belasting, want denk niet dat je nog ergens inclusief alles huurt.. maar je kan nog steeds je rente aftrekken en per maand terug gestort krijgen.. succes met zoeken
Wij hebben ook zo goed als een huis gekocht. Ik dacht ook wel een klein beetje na over die crisis van amerika. Ik zat er niet echt mee. Maar Valhalla heeft me gerust gesteld Wat denken jullie? De rente vastzetten voor 5 jaar of 10 jaar? Ik denk zelf dat over 5 jaar de rente misschien al een stuk lager weer is. Met nadruk op misschien.
En zo niet, dan kun je over 5 jaar er voor kiezen om het voor 1 jaar vast te zetten en daarna weer verder te zien