Koopmans oliebollen gemak

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 16 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik wil dit jaar weer eens zelf oliebollen bakken met de kinderen. Maar deeg rijzen gaat hier altijd fout, terwijl ik precies doe wat er gezegd wordt.
    Maar nu zag ik dat koopmans een mix heeft zonder gist (en dit is geen foutje haha) maar werkt dat wel voor luchtige oliebollen.

Iemand ervaring mee?

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hebben altijd die met alleen maar water, maar daar zit wel gist in denk ik. Hier werkt het altijd wel. Bij de kachel zetten, niet op de tocht. Ik denk dat je ze anders niet luchtig krijgt.

3. JpaigeS

JpaigeS Lid

7 jan 2021
    39
    16
    8
    Vrouw
    Als ik het goed heb opgezocht (ik heb geen ervaring met standaard mixen), zal er E500(ii) inzitten. Volgens Google is dit gewone baksoda/bakingsoda. Samen met een zuur (zoals citroen of azijn) zal dit licht gaan schuimen en op die manier voor lucht in het deeg zorgen.
    Baksoda is net iets sterker dan bakpoeder en heeft daarom ook mijn voorkeur. Gist vind ik maar onhandig, dan moet je zolang wachten...

4. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.225
    3.466
    113
    We hebben 35 jaar een kermisoliebollenkraam gehad waar ik tot een paar jaar terug altijd in gewerkt hebt. En het laten rijzen van het deeg is echt wel een vak apart.

Voor wie het leuk vindt om te weten: oliebollen maak je met tarwebloem, water, zout, suiker en verse koningsgist. Dus geen melk! En ook geen poedergist, maar verse koningsgist. Dat is een grijs blok, beetje klei-achtig, waarvan je de gewenste hoeveelheid oplost in heet water en als laatste door je beslag roert.

Je kunt je beslag 'kapot' slaan. Na het toevoegen van de gist moet je niet ellenlang doorkloppen, want dan sloop je het. Gewoon even de gist er doorheen kloppen.

Je zet het beslag in een open kom of teil op een warme plek. Wij richten er een gaskachel op. Als het beslag net gezet is, is de kom niet meer dan 2/3 gevuld, want het rijst echt flink.

Na een tijdje gaat het beslag 'leven' en maakt het hele grote bellen. Als het bijna de teil uit komt, een paar keer hard met een lepel in de lengte over het oppervlak 'scheuren'. Dan stort het beslag min of meer in. En dan nog een keer laten rijzen tot het bijna de teil uit komt. En dan is het klaar :)

Wij schepten met een ijsschep de juist vorm in de sojaolie. Van tevoren de ijsschep nat maken zodat het beslag niet blijft kleven.

Lamode, Neuzeke, Loufoque en 20 anderen vinden dit leuk.
  5. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.225
    3.466
    113
    Sorry dat ik geen antwoord gaf op je vraag @tuc , maar ik on het niet laten om toch iets over dat rijzen te zeggen :) Want ik hoor wel vaker dat mensen dat thuis niet goed lukt.

Chelsey88, nizzie86, tuc en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Meestal als het rijzen niet lukt heb je te heet water gebruikt. Wij doen het water niet heter dan 30 gr.

Overigens gewoon koopmans standaard oliebollen mix. Als we veel moeten maken gebruiken we wel 1 pak tegelijk.

Magnolia29 vindt dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

O ik geloof je direct. Maar dat gaat mijn capaciteiten te boven:roflmao:, daarom wilde ik voor de meest simpele oplossing gaan.

Zara75, Novi en Maslov vinden dit leuk.
  8. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Mijn vader gebruikt die altijd. Oliebollen zijn prima maat niet zo lekker als bij de kraam :p

Oh nee wacht hij gebruikt het gewone pak die je nog moet laten rijzen sorry. Vergeet deze post haha.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Die werkt prima hoor. Gebruiken wij al een paar jaar en zijn altijd erg lekker.

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wij gebruiken altijd de koopmans oliebollenmix, hier zit de gist al in dacht ik. Bij ons lukt deze altijd als we ons aan de gebruiksaanwijzing houden.
    Maak je normaal t beslag met een mix of met losse ingrediënten? En op welke plek laat je het rijzen?

11. Novi

Novi Niet meer actief

Wij ook. Gaat altijd goed en ik heb echt 0 talent voor bakken en koken.

owly en suus1983 vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb het een keer met een mix gedaan en liet het bij de verwarming rijzen.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    En het water op de goede temperatuur? (handwarm)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Het is al weer een tijd geleden, maar volgens mij alles gedaan zoals het voorgeschreven werd.

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Das wel raar, hier lukken ze altijd. Misschien een oud pak, dat de gist niet meer goed was?

tuc vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    #16 citroenrasp, 17 dec 2022
    Laatst bewerkt: 17 dec 2022
    Baksoda geeft wel een andere structuur dan gist. In sommige dingen hoort gewoon gist (vind ik dan). Kijk maar naar brood: een gewoon brood heeft ook een heel andere structuur dan een soda bread of een muffin (een muffin is officieel een broodsoort).
    En tja, wachten... Als er iets met gist aan het rijzen is doe ik ondertussen gewoon andere dingen :roflmao: Zolang het geen cold rise is valt dat wachten trouwens wel mee, helemaal als je het in een warme omgeving zet. Bv op of dichtbij een radiator, lauwe oven, of de kom in een schaal met warm water zetten.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Jullie hebben me op een idee gebracht en ik ga ze ook bakken met O&N
    Ik welke olie bakken jullie ze?
    Ik wil gewoon de frituurpan gebruiken maar ik denk dat dan de beste keuze zonnebloemolie is?

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja wij gebruiken idd altijd zonnebloemolie. Wel in een gewone pan, maar dat maakt niet uit denk ik.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij gebruiken idd zonnebloemolie en dan in een frituurpan. Mijn moeder heeft er speciaal een voor (gebruikt voor de rest een airfryer).

Anouk2005 vindt dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor de tip!!

Deel Deze Pagina