Duale studie, te doen of juist niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door 40plusmama, 4 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik ben mijn werk spuug en spuugzat. Ik wilde op het gemakje aan een studie beginnen naast het werken. Maar eventueel zou ik het ook duaal kunnen doen. Voordeel is dat ik dan op kan zeggen hier (yes :D) en nadeel is dat ik een stuk zekerheid kwijt ben en veel tijd in de studie en werk moet gaan steken.

Eerst wat vragen

Is het te doen?
    Hoeveel uur ongeveer met alles bezig?
    Hoe zit het met salaris (bij studie psychologie of maatschappelijk werk)?
    Helpt de school met vinden van een baan in het duale traject?

Wie heeft zo een studie gevolgd en kan me er meer over vertellen?

Ik vind het wel eng want stel dat het niet gaat lukken. Ik heb nu een vast contract voor onbepaalde tijd dus geef een stuk zekerheid op. Als we mijn loon niet nodig hadden gehad was ik hier trouwens allang weg geweest.

Alvast bedankt.

Desiree

2. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

Ik heb het zelf niet gedaan, heb gewoon voltijd sph gestudeerd, maar heb laatst op mijn werk een duale sph studente begeleid. Het positieve is natuurlijk dat je werkgever de school en je boeken betaald, maar weet wel dat je als leerling betaald gaat worden en dat is, afhankelijk van je ervaringsjaren in het vak, toch minder dan een normaal salaris. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt, maar de leerling die ik heb begeleid had 0 ervaringsjaren (stage telt niet mee, zij kwam van het mbo en had dus tot nu toe alleen stage gelopen), ze verdiende voor 26 u werken in de week ongeveer +- 600-700 netto per maand. Geen vetpot dus, maar goed, zij had geen kinderen en woonde nog thuis.
    Het zal ook best afhankelijk zijn van de werkgever, maar al helemaal in het sph veld (en ik gok dat dat misschien ook wel geldt voor maatsch. werk) zullen de verschillen niet mega groot zijn.

Hopelijk heb je er wat aan.

By the way - die studente waar ik het over heb is gestopt. Ze vond het werk super, maar de school en nivo te hoog gegrepen.

3. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    En ja, school heeft contacten met verschillende instellingen, dus dat is een pre. :)

Is dit het werkveld waar je nu al ook werkzaam in bent, of is het een helemaal nieuw?

Spannend!!!! ;)

4. 40plusmama

Het is helemaal nieuw. SPH wil ik het liefst maar dan in een ziekenhuis. Ik vergat die erbij te vermelden. Dus of SPH, of Psychologie of MW.

Hm, 600 is ongeveer de helft van wat ik nu heb, das wel heel magertjes. Ik werk nu trouwens 24 uur.

Nadeel is dat je studie gerelateerd werk moet hebben als ik de studie vast opstart. En dat heb ik dus niet. Ik vind het zo lastig om te vinden wat ik moet doen zonder teveel verlies van mijn inkomsten.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.096
    2.241
    113
    Brabant
    ik heb de HBO-V duaal gedaan. daar hield het in: eerste 2 jaar volledig school en alles zelf betalen.
    Laatste 2 jaar: half jaar theorie, half jaar school, half jaar theorie, half jaar school. Ziekenhuis betaalde die laatste 2 jaar, maar geen boeken.
    Ik werkte 32 uur in de week en hield ong.1000 over. maar kreeg alleen de maanden dat ik werkte betaald, de andere (school) maanden had ik tijd genoeg over om er een baantje naast te doen.

6. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik heb in 4 jaar tijd mijn HBO Bedrijfskunde gedaan, ik werkte 4,5 dagen en ging 1 middag en een avond per week naar school.... ik had nog geen kinderen dus in dat opzicht vond ik het goed te doen, je moet er wel dingen voor laten in het weekend maar achteraf is het mij reuze meegevallen (ik heb nog steeds vrienden ;)). Ik vind het absoluut een aanrader, zit er nu over te denken om de universiteit te gaan doen :).

Succes met het nemen van je beslissing!!!

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Maar wat jij deed is dan BBL,

Duaal is meestal twee dagen school 3 dagen werken..

Voor mensen onder de 30 is het ideaal, OV, Studiefinancieering en Salaris. Plus de kans dat de werkgever je schoolgeld betaald.

Dees, ik weet niet of het handig is voor jou, ik denk eerder dat een BBL opleiding dan beter bij jou zou passen.
    Je kan wel vast contact opnemen met ziekenhuizen bij jou in de buurt en wat de mogelijkheden zijn daar.
    Of ze interne opleidingen hebben of hoe het zit als je een bbl/duaal opleiding wilt beginnen.

Succes !!

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik denk dat duaal wel te doen is voor je Dees. Je zou eens een orientatiegesprek kunnen aanvragen bij een hogeschool waar ze de opleidingen aanbieden. Daar zijn studieadviseurs voor, kunnen je meeste vragen wel beantwoorden. Je zou ook deeltijd kunnen doen en daarnaast een betaalde stage (of dus baan;)) zoeken. Bij MWD en SPH betekent dat 1 dag naar school en minimaal 20u stage lopen/werken. Probleem nu is wel een beetje dat de banen niet voor het oprapen liggen. Is mijn probleem nu tenminste wel een beetje, mét diploma.

9. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    En denk dat het ook weer afhankelijk is van welke hogeschool. Hier voor de SPH is de duale opleiding (=BBL!) minimaal 24 of 26 uur werken en 1 hele dag in de week school. En dan zal het waarschijnlijk dus afhankelijk van je werkgever zijn of hij wel of niet je boeken betaald.

10. 40plusmama

Ik ga inderdaad maar eens babbelen op de scholen voor meer info. Ik vind 24 uur werken precies goed vol te houden. Ik heb natuurlijk ook een kleine en voltijd aan de bak wil ik ook weer niet.

Bij de ziekenhuizen heb ik al navraag gedaan maar het Elisabeth in Tilburg heeft een aparte formule. Je kan alleen daar werken als je via hun die studie doet maar voor de studie nemen ze geen nieuwe studenten aan. Ze deden nogal vaag in ieder geval op mijn vragen. Die werken alleen samen met Avans. Studeer je ergens anders kom je er niet in (SPH).

Lastig hoor.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Maar kreeg jij dan ook nog ov+stufi.
    Want dat is dus het verschil tussen duaal en bbl (tenminste onder de 30 )

Dees, ik hoop dat de hoge scholen je kunnen helpen !!
    Heb je wel een MBO 4 of havo diploma ?? of ga je net als ik ook de 21+ toets doen :p

12. 40plusmama

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hahaha woehoe De Deesjes een 21+ toets !

Ik zou wel vast goed bedenken welke opleiding je precies wilt gaan doen, want je MOET boeken aanschaffen en keihard leren voor die toets !
    Tis op Havo niveau die toetsen dus goed te doen, maar als je de stof niet kent ( Maatschappijleer en sommige scholen geschiedenis ) dan ben je gezakt, zoals ik dus vorig jaar hahaha.

14. 40plusmama

Oke, thanks voor de tips voor de Deesjestoets :p

15. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Oke :) Ik heb zelf gewoon voltijd sph gedaan, jaren geleden al, maar heb een sph duale studente begeleid. Zij was inderdaad onder de 30 en kreeg gewoon stufi inderdaad. :)

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Haha jij bent welkom :D

Dat hele SPH en al dat pedagogische gedoe is als het goed is wel allemaal zelfde toetsen Nederlands, Engels, Maatschappijleer ( en sommige scholen dus Geschiedenis ) maar zitten er een aantal tussen waarbij je moderne wiskunde ofzoiets krijgt. Zoals toegepaste psychologie.

Ik heb wel de isbn nummer voor Maatschappijleer van het boek dat je moet bestellen. Want als het goed is is dat het zelfde op elke school. Maarja dat kan je wel altijd weer terug vinden op de 21+ toets site van jou hogeschool..

17. 40plusmama

Boeken zijn no problemo, manlief werkt op een Hogeschool :D

18. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Klopt inderdaad en bij BBL is dat dus niet het geval dat je een ov+stufi krijgt.

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Haha maar als t goed zijn dit havo boeken van het 4e/5e jaar :p
    Kan hij die ook regelen ? Wel lekker hoor als dat kan hahaha.
    Die boeken zijn best wel duur

20. 40plusmama

Ik denk dat hij heel veel kan regelen ja. Hij werkt in de mediatheek namelijk :D

Deel Deze Pagina