Koopverslaving

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Wat hier helpt is het volgooien van online winkelmandjes en uiteindelijk de computer afsluiten zonder wat gekocht te hebben ;)
    Laatste tijd wel weer meer besteld omdat het echt nodig was. Na een periode ''losgeslagen bestellen'' ben ik tot bezinning gekomen nadat mijn man iedere keer de aankopen opsomde. Waarom kom je 7x per week in het kruidvat, hema en AH?

Ik heb na mijn werkdagen telkens een uurtje niks, voordat ik de kinderen op kan halen bij de b.s.o.. Dan ging ik nog even langs het kruidvat, hema, supermarkt etc, nutteloze aankopen doen.
    Nu ga ik naar huis als ik vroeg klaar ben. Scheelt een hoop geld. En ik koop wat nodig is, niet overbodig. Die schakel is in mijn hoofd vanzelf omgegaan. Ik voelde me ook schuldig en omdat mijn man hier telkens op wees (dat wekte ook irritatie op, hij vond het ook moeilijk om te zeggen, want het is ook mijn geld), heeft het er mij van weerhouden om het patroon vast te houden.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Het gaat inderdaad om mindset en werken is niet vies en word niemand slechter van dus vandaar dat zoon meewerkt bij ons als manusje van alles.
    Ik ga niet op getallen verder in maar qua vermogen van onszelf zit het goed qua huis en bedrijfspand vooral door de stijgende prijzen van baksteen hier in Amsterdam. De hypotheek op ons huis is zo bizar laag dat ik die niet extra inlos. Die was 15 jaar geleden 170k en is inmiddels dus al heel wat lager. De maandlasten zijn eveneens bizar laag want heb onlangs met lage rente verlengd voor de laatste 15 jaar dus heb totaal geen intentie daarmee te versnellen. Op het bedrijfspand daarintegen lossen we wel extra in. Dat was 7 jaar geleden een hypotheek van 20 jaar en daar zijn we al aardig mee op weg. Dit pand begint te klein te worden en ons doel is zodra deze is afbetaald een groter bedrijfspand kopen en dit bedrijfspand verhuren.

Maar los van dat alles al stond er 10 miljoen op de rekening ik ben niet van plan mijn kinderen hun leven te bekostigen als ze volwassen zijn. Mijn man en ik hebben er ook hard voor gewerkt en ook veel hulp gekregen om op te starten en dat zal ik voor mijn kinderen ook graag doen maar ze zullen toch echt gewoon zelf moeten werken voor hun geld.

Ysabella, Saartje33 en spruitje80 vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

Dit soort berichten motiveren mij dus enorm om mijn hele uitgave patroon gewoon om te gooien. Lees al dagen colums en interviews met mensen over hun uitgaven en wat ze doen om te besparen soms uit vrije wil soms omdat het moet. Dat maakt dat ik nog meer wil dat dit slaagt.

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Jeetje dat is pittig, 500 euro per maand afbetalen :eek:.

5. GossipGirlxoxo

Mijn karakter is met alles wel in uitersten. Alles of niets. Met alles wat ik doe ga ik er vol voor of ik doe het niet. Ik denk dat ik niet echt weet hoe een middenweg werkt en mezelf kennende gaat het via een middenweg stapje voor stapje dan weer terug in mijn oude patroon. Net als met dieeten 1 Koekje eten, dat kan ik niet, ik eet de trommel leeg dus ik eet dat Koekje niet.

6. GossipGirlxoxo

Goede ik denk dat dat inderdaad een uitzondering moet zijn op de regel. Iets waar ik echt blij van word om het te hebben en niet iets waar ik blij van word om het te kopen. Ga jij lekker in bad!! Dit is er 1 om even goed over na te denken.

Vero0504 vindt dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik heb geen spijt van de lening destijds hoor, het ging gewoon niet anders. Werken lukte mij niet, altijd gedaan wat ik kon en ook best vaak de klappen thuis opgevangen toen t echt krap werd (stiekem de vriezer gevuld enzo, mn vader wilde t niet horen en mn moeder had al genoeg aan dr minderwaardigheidscomplex).

Maar het is een langslepend iets wat terug blijft komen en je gewoon echt gaat irriteren. Op mijn inkomen (net geen 1800 in de maand voor 24upw) hakt die 500,- wel lekker in en dan heb ik geen beroerde baan.

Armoede kennen we hier niet maar we zijn wel bewust in de uitgaven. Ik klus ook t meeste zelf, vind ik leuk. Net zo goed als eerst kijken of ik t kan repareren ipv gelijk een nieuwe kopen. Gewoon een sport hier. Dochter kijkt me aan alsof ik een magiër ben, dat is ook wat waard.

Vakantiegeld bijv of een bonus gaat een deel naar de spaar en een deel naar de DUO. We kunnen t spaargeld wel in de DUO pompen hoor, maar als ik morgen doodneerval is die schuld ook weg.

Enige is de rente over de looptijd, dat kan veranderen. Nu is t peanuts maar als de kolder in de kop komt wordt t een ander verhaal. Ik hou van rust en heb echt een hekel aan dat blok beton gekregen. Gewoon weg met die handel. Daarom los ik ook hoger af dan ik zou moeten (oude regels ;)).

highenergy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik denk dat het voor TS nu even een omslagpunt is dat ze wil ervaren hoe het is om dus juist niet dat ene jurkje wel te kopen (want nog 20 in de kast), want eentje kunnen er dan net O goed weer twee worden, etc. Ze zal door dat gevoel van hebben en impulsaankopen doen heen moeten door dat gevoel/die onrust niet te belonen. Het is een deel in je hersenen die heel snel geactiveerd wordt maar ook echt weer weg ebt als je er niets mee doet. Daar controle over krijgen is de kunst en dat gaat vaak het beste als het radicaal gaat.
    En dan zal ze bij dingen die echt nodig zijn vast wel de keuze maken om het gewoon te kopen.
    Ik kan het dus wel begrijpen dat ze het zo aanpakt. Je wordt er ook wel fanatiek van denk ik als je vastberaden bent te willen veranderen.

Saartje33 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

Ik snap echt dat dat bedrag een soort van blok beton aan je been is. En dat nog 5 jaar lang. Kan me voorstellen dat je er een taartje op eet als dat klaar is en je dat bedrag over houd ipv elke maand aan de duo moet overmaken.

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.681
    18.754
    113
    Vrouw
    Ahja zo. Maar dan is het niet de bedoeling om dit zo te blijven doen wss? Maar als klik?

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ja das een kleine huurflat zonder verzekeringen en gas/licht en water. :|

We komen dr wel, ik zie t einde in zicht komen..hoezeeeee hoezaaaaaa! Zolang die rente dan maar niet weer veranderd, dan ga ik even huilen. Ben dr wel klaar mee. Zit je met kind nr 2 op komst ben je nog met die studie bezig...bah bah bah.

12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.681
    18.754
    113
    Vrouw
    Ja ik ben zelf meer van zoeken naar iets haalbaar en het dan ook zo houden, dan in uitersten reageren maar gossip gaf al aan dat ze altijd in uitersten doet, dus dan zal dit voor haar mss wel werken.

13. GossipGirlxoxo

Dit is eigenlijk exact omschreven hoe ik erover denk. Kijk gaat morgen de wasmachine stuk dan zeg ik niet nou jongens over 4 weken kopen we een nieuwe en we eten elke dag brood deze maand want dan past het binnen het budget. En groeien dochter haar voeten ineens deze week een maat waardoor alles wat ze nu heeft te klein is ga ik echt nieuwe schoenen en slippers kopen. Maar ik denk dan niet meer direct 8 paar voor bij elke outfit iets maar 1 of 2 paar die makkelijk te combineren zijn bij al haar outfits.

Sophy, Saartje33, spruitje80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik denk dat ik mezelf dan trakteer op een stuk brokking appeltaart. Of een goed glas wijn aan een of ander stranttentje. Of een andere naaimachine, tegen die tijd zal dat wel nodig zijn. :roflmao:

15. GossipGirlxoxo

Nee niet voor altijd maar wel tot het gevoel van kopen om het kopen en me dan even fijn voelen voorbij is. En misschien wil ik dat boodschappen budget wel voor altijd blijven doen. En ik hoop ook dat ik voor altijd bij alle aankopen eerst zal bedenken heb ik dit echt nodig? Is dit een impuls of is dit iets wat ik echt graag wil? Maar de tijd zal leren of ik dat kan.

Neuzeke vindt dit leuk.
  16. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    @GossipGirlxoxo is het een idee om telkens als je iets online zou kopen, en toch niet doet, zoals het gelukt is, het bedrag dat je uitgegeven zou hebben over te maken naar je spaarpotje? Je zet jezelf dus de keuze: ik koop dit, of ik spaar het.

11131618, Saartje33, Luna86 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Volgens mij is zo'n wardrobe capsule echt op jouw lijf geschreven. Ook de dan wat duurdere items komen volgens mij veel beter tot zn recht.

18. GossipGirlxoxo

Hoe lang betaal je daar al aan als ik vragen mag? Of is dat heel brutaal?

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    poeh...6 jaar denk ik of alweer 7....

Rentestanden zijn wel gewisseld dus zou initieel eerder klaar zijn met aflossen. Zo rond dat mn dochter 8 zou worden hadden we destijds berekend. Dus dat is vanwege rentecomponent behoorlijk opgeschoven.

Mochten er calamiteiten zijn heb ik nog wel mn aflossingsvrije jaren (jokerjaren).

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat snap ik, maar als je veel geld hebt, dan is het bedrag ook anders natuurlijk.

Neuzeke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina