En dat vind ik ook zoiets ergerlijks. Zoon hier is ook zo. Echt geen enkele keer kan die een shirt of broek nog een dagje aan. Kijk ondergoed en sokken gaan elke dag schoon, maar een broek of shirt (Hij draagt ook altijd een hemd) zou in principe nog een dagje kunnen maar nee hoor. Hoe hij het voor elkaar krijgt is me een raadsel. Zelfs als we een dag niks doen zit er nog eten op, of hij veegt z'n mond aan zijn shirt af, of krijgt er iets anders op. Verschrikkelijk en ik hoop dat die periode ooit eens stopt.
Alsof je mijn puberdochter beschrijft. Die heeft ook altijd (etens)vlekken op haar kleding. Ze hoeft maar naar tomatensoep te kijken of het zit al op haar shirt.
ik hoor wel eens mensen: tja, ik kleed ze geen 2x per dag om hoor, zeker niet op de camping. Nou vooral op de camping is dat hier dus echt nodig, pikzwart ziet tie dan. Daar kun je dan niet met fatsoen meer mee naar een winkel of een rondje fietsen.
Toen wij onze caravan nog hadden kon ik altijd zo genieten als ik eind van de dag zoon zijn zwarte voetjes zag. Hij was dan te vies om aan te pakken van het spelen de hele dag. Het is dat man het een werkkamp vond want ik mis dat best wel en had dochter dat ook wel gegunt.
Oooh zo struin ik op een rotdag heel aliexpress en wish af. Geen kleding maar bijv. iron on patches met bepaalde bloemprinten, spullen voor met resin overweg te gaan of dingen voor mn 3d printer die momenteel stof staat te vergaren omdat er iets mee is en ik t geduld en de moed nog niet heb gevonden om m helemaal na te gaan lopen. Dan staat er een shitton in t winkelmandje en dan leg ik mn telefoon weer opzij. Later ga ik er weer eens doorheen: - heb ik er tijd voor - heb ik er plek voor - hoe vaak ga ik het gebruiken - waarvoor heb ik t nodig - wat lost het op? (ik ben functioneel gericht) - kan ik het op een andere manier, met spullen die ik al heb, ook bereiken. Uiteindelijk bestel ik dan weer niks want ik heb er feitelijk geen tijd voor om er iets mee te doen enzo. Dingen die ik dan tegenkom met oeeeeh handig om te onthouden zet ik in een lijstje (voor als ik een cadeautje zoek voor mn man ofzo, die weet nooit wat te verzinnen en als ik dán iets zoek vind ik t nooit). Ik heb dan wel een voordeel dat ik niet mode of trend gevoelig ben, ook nooit geweest. Maar ik stel mezelf wel altijd diezelfde vragen. Kleding is functioneel, als vervanging of voor een bijzondere gelegenheid. Tuurlijk koop ik wel eens wat voor mn dochter wat ze niet nodig heeft maar dat is dan een jurkje bijv. dat spontaan dr treasured wardrobe item wordt. Ach een keertje kan geen kwaad en ik doe t ook niet vaak want dan weet ze van gekheid niet meer wat ze moet kiezen. Boodschappen zijn gebaseerd op werkelijk gemiddeld verbruik (wij hebben een maandplanning qua eten, wisselen ook nog wel eens dagen om hoor) en ik heb altijd wel reserve achter de hand. Gewoon turven van lege verpakkingen kom je een heel eind. Etensresten die je weg moet gooien betekend teveel gekocht of gemaakt. Volgende keer een aardappel minder proberen (idem voor macaroni, rijst etc) of kijken hoe je die in een ander gerecht de volgende dag kan verwerken. Vind t niet erg om IETS weg te gooien maar het moeten geen porties of verpakkingen worden. Die boodschappen komen periodiek binnen vanaf aankomende zaterdag. Coop heeft een lijstjes optie. Pak je je lijst op en zet je die in je winkelwagen...Wissel je desnoods nog wat items om enzo maar dan heb je t ook wel weer gehad. Wat een aanbieding is en je toch nodig gaat hebben en niet bederft bestel ik dan bijv extra mee. Is een stuk goedkoper dan met mn man boodschappen doen (dan kom ik met t dubbele thuis want die gooit er van alles bij). Waspoeder haal ik bij de makro (1+1 winstpakkers), dolce gusto bekijk ik eerst even de aanbiedingen die zijn nog wel eens in een 3 voor 10,- aanbieding en dan haal ik die separaat elders.
Hoe doe je die maandplanning qua eten? Pak je en agenda en ga je op elke dag opschrijven voor een maand lang wat je wilt eten? Lijkt me vooral fijn omdat ik dit per 2 a 3 dagen plan en het altijd weer lastig vind om wat te verzinnen (dat heeft er ook mee te maken dat ik dus regelmatig 3 verschillende dingen kook om iedereen goed te laten eten).
Ik heb een grote maandkalender aan de muur hangen, het is nu ff behelpen want die hadden ze dit keer niet en ben te belazerd om mn week kalender nu nog te vervangen. Maar een maandkalender werkt prettiger, volgend kalenderjaar beter. Altijd wel basis recepten die goed gegeten worden. Die verdeel ik over de maand dat t een beetje verspreid is. Ene week zit de spagetti, andere week dan de macaroni. Idem voor de nasi etc. binnen een week wissel ik dan met AGV en dat is een ruim begrip, kan traditioneel gekookte aardappels zijn en zo staat er ineens roti op tafel. Dochter gruwelt van wortels, man van doperwten. Dus met een pot doperwten en wortels krijgen ze beiden wat ze willen. Ik ga niet nog een pan extra opzetten in elk geval. Heb je dan geen trek in wat de pot schaft, dan pak je maar een boterham en geen toetje maar een stuk fruit.
Herkenbaar ik doe het alleen per week! (Wekelijkse bestelling aan de deur) Ik hou wel bij wat we gegeten hebben, zo eten we niet elke week hetzelfde (was eerder wel vaak het geval ) En hier is het ook 'wat de pot schaft', er wordt niet apart gekookt, ik hou wel rekening met wat ze écht niet weg kunnen krijgen, maar dat is eigenlijk vrij weinig, misschien 1 gerecht p.p., nou ja, dan eten we dat een keer als diegene er niet is. Dus ook geen brood, dan is het: morgenvroeg ben je de eerste Gelukkig lust mijn man bijna alles, hele makkelijke eter, dat scheelt wel
De weigeraar doet voorlopig alles nog voor een toetje (gewoon een waterijsje) maar ik weet dat ik mezelf heb liggen als ze dan tot morgenochtend laat wachten. Dan is t weer interval dienst in de nacht...picking my battles over here
Boodschappen komen hier ook per week. Ik maak echt menu voor 7 dagen. Vaak heb ik dan wel een idee op welke dag we wat eten maar dat ligt niet vast. Alleen de gerechten. Nu in de vakantie heb ik voor 2 weken alle niet bederfelijke spullen besteld. De standaard dingen zeg maar. En dan halen we het verse elke 2 dagen. Omdat we in de vakantie niet echt een schema hebben en dan wil ik spontaan kunnen bedenken wat we maken, of juist een keer iets heel makkelijks omdat we een dagje weg waren ofzo.
Het is hier vooral ter voorkoming van de makkelijke 'lust ik niet!' terwijl ik donders goed weet dat ze het wel lusten, maar minder lekker vinden, jammer voor ze, daar trapt moeders niet in!
Een lijst maken met alles wat jullie wel eens eten. Dus bijv: - macaroni - nasi - broodje hamburger - tomatensoep - groentensoep - gekookte aardappelen met sperziebonen - gekookte aardappelen met rode kool Enz enz. Evt kan je er nog bij zetten wat je ervoor nodig hebt zodat je makkelijker boodschappen kan bestellen. Bijv macaroni: vlees/groenten/macaroni/zakje kruiden/pot tomatensaus met een etenslijst is het heel makkelijk om gerechten te verzinnen. Zonder een lijst heb ik echt moeite met bedenken wat we vanavond gaan eten. Met lijst vul ik zo 2 weken aan maaltijden in.. En is makkelijk met boodschappen bestellen.
Wat een super goed idee zeg. Ik ga morgen proberen een lijst te maken en dan kan ik altijd nog aanvullen als er wat extra's te binnen schiet. En dan kan ik kiezen eens of 2x per maand een nieuw gerecht te proberen. Ik denk dat als ik dat plan dat ik dat veel makkelijker en vaker zal doen dan nu. Ik hou heel erg van lijstjes en plannen dus van dit soort dingen word ik heel vrolijk.
Ik weet niet of je je boodschappen laat bezorgen/haalt bij de ah, maar bij de site van de ah kan je je eigen recepten aanmaken met de boodschappen die je ervoor nodig hebt (onder het hartje van favorieten). Superhandig vooral als je na een tijdje meerdere favoriete recepten hebt, die je zo toe kan voegen.
als het hem allemaal toch niet interesseert heeft hij ook geen winterjas van €800 ed nodig…. dan zou ik lekker naar de primark gaan voor m
Oooh maar die boterham smeer ik he? Dus alle favorieten zitten er dan gewoon niet op. Dan wordt dat warm eten vanzelf wel een betere keuze optie. Mijn plicht is om er eten aan te geven, niet om alle culinaire wensen te vervullen op commando. Maar het "zelluf kiezen" is hier wel een dingetje merken we.