Koopverslaving

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat klinkt wel grappig ja! Had er nog nooit van gehoord. Maar heb niet echt de ambitie om van shoppen mijn beroep te maken. Vrijwillig zou ik dat leuk vinden maar zou me een oplichter voelen om daar geld voor te ontvangen.
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Je eerste stuk is ook mijn plan zoals ik het nu voor ogen heb. Je 2e stuk, dat word nog wel een dingetje want iedereen die ik ken vind dat ik gewoon moet kopen wat ik leuk vind want het kan toch. Waarom zou je het dan niet doen? Die reactie krijg ik van iedereen.
     
  3. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Oja en meld je ook af voor alle mailing die je van webshops krijgt. Onderaan zo'n mail staat altijd een knop om je af te melden.
     
    Zeebra, GossipGirlxoxo en juf1987 vinden dit leuk.
  4. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat heb ik al gedaan inderdaad. En al veel winkels ontvolgt op Facebook en instagram.
     
    Zuul en Nellie4 vinden dit leuk.
  6. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Zou het kunnen helpen om jezelf minder budget te geven door automatisch iedere maand een (groter) bedrag naar je spaarrekening over te maken?
    Misschien geeft dat ook een soort beloning doordat je je spaarrekening ziet groeien? En het geeft gelijk minder budget. Je zou ook meer tijd kunnen besteden aan bedenken waar je voor wilt sparen. Wil je later een appartement kunnen komen voor je kinderen / hun rijbewijs betalen / een verre reis maken etc. Mij motiveert het heel erg om aan zulke dingen te denken. Hoewel ik absoluut niet wil zeggen dat dit voor mij haalbare doelen zijn, maar het zet aankopen die voor de korte termijn zijn wel weer meer in perspectief.
     
  7. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Zou beleggen iets voor je kunnen zijn? Als je dat goed wilt doen kun je er volgens mij flink je hersens voor laten kraken. Dingen uitzoeken, in de gaten houden hoe en wat. (Kun je misschien dat startersappartement terug verdienen;)).
     
    spruitje80 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Chilll

    Chilll Bekend lid

    13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    Als je bankapp niet wil verwijderen kan je misschien het limiet van je bankapp verlagen of op 0 zetten, waardoor het wel minder makkelijk wordt om iets direct te kopen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat is ook volledig mijn plan. Een stuk lager budget (€300 per week voor boodschappen, kleding, kadotjes, echt alles behalve tanken en nu in de zomer vakantie even exclusief uitjes). Waarschijnlijk nog wel te hoog maar als ik nu te strak ga zitten hou ik het zeker niet vol dus beter nu dit en langzaam eventueel afbouwen zodat ik het vol blijf houden en de rest gaat wekelijks naar een nieuwe spaarrekening die ik speciaal hiervoor heb geopend zodat ik ook zie wat ik NIET aan onnodige dingen uitgeef en dat zou best kunnen motiveren.
     
    Luna86 en Nellie4 vinden dit leuk.
  10. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Je beschrijft dat als de spullen eenmaal bezorgd zijn het blije gevoel weg is. Kun je dan niet gewoon de hele zooi terug sturen? Dan heb je wel dat fijne gevoel gehad maar je zit niet met de spullen te kijken.
     
    mamameer, YaelStone, NiVa0230 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Leuke tip, ga eens kijken waar ik beleggen voor dummies info kan vinden om te beginnen met informatie verzamelen. Dat zou weleens een leuke hobby voor me kunnen zijn.
     
    Zuul en Lm2 vinden dit leuk.
  12. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Houd bij wat je uitgeeft aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt.

    Dus echt een lijstje op papier met bijvoorbeeld :

    Was parfum 40 euro
    And so on and on


    Ik moet zeggen ik ben qua kleding voor mijn kind echt heel erg. Kenzo shirtje hier, Dsquared2 joggingpakje daar, oh leuk halve Z8 collectie, en ga zo maar (eeuwig) door.

    Voor de rest kan ik mij redelijk goed inhouden. Ik koop natuurlijk wel dingen die eigenlijk helemaal niet noodzakelijk zijn!

    maar ik denk altijd maar er zijn mensen die liever hun geld uitgeven en de andere spaart het graag. :roflmao:

    Ik spaar wel wat, maar ik geef het ook erg graag uit zodat mijn kind er helemaal hip bij loopt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Heb ik vorige maand een paar keer gedaan inderdaad. Toen begin het besef te komen dat ik te veel kocht en bestelde.
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat ben ik dus ook voor zoon (dochter minder omdat je merkloos of van goedkopere merken voor meisjes echt leuk kunt shoppen). Nadeel met zoon is wel dat hij met zijn 13 nu 172 cm is en heren maat M. draagt en dat dsquared of stone island shirt wat vroeger €90 / €120 kosten nu ineens €240 kost. En met 1 shirt komen ze de zomer niet door helaas. Ik heb mazzel dat ik vorig jaar veel in de sale voor hem heb gekocht bij Balr. En Calvin Klein maar hou mijn hart al vast voor de winter. Ben nu al lang blij dat onder zijn vrienden Nike tech pakken in de mode zijn dan zijn we met een heel pak goedkoper uit als met 1 hoodie van een stone island of dsquared.

    Edit. Wat betreft het bijhouden. Heb bij de action een agenda gekocht die gaat in op 1 augustus dus vanaf dan ga ik elke dag opschrijven wat ik die dag heb uitgegeven.
     
  15. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Het terug sturen van pakjes kan zeker in het begin helpen bij het besef van het te veel kopen. Maar het is erg milieu onvriendelijk en er zijn heel veel winkels die deze dingen niet opnieuw verkopen maar gewoon weggooien/verbranden. Was laatst nog in het nieuws van Amazon...
    Dus als het lukt om het kopen te minderen is dat op de langere termijn een betere oplossing.

    Ik zat ook te denken om Bijv het bedrag dat je wilt uitgeven aan iets dat je op dat moment ziet, over te maken naar een spaarrekening voor inderdaad een appartement voor je kind of om de hypotheek mee af te betalen. En dan zo die rekening ziet groeien. beleggen vond ik ook een mooie optie. Zeker als je ook graag je hersens wilt laten werken.
    Ik snap je trouwens wel hoor, qua triggers. Maar ik vind het echt heel knap dat je het zelf door hebt, en er aan wilt werken!
     
    Ansel en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  16. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Dat je verslaafd was wist oneigenlijke al.
    Dat kwam vooral door dat je een keer begon over blikjes ipv flessen voor drinken voor je man en kinderen.
    En je centen zat hebt, je veel dure kleding koopt etc.

    Toen je begon over die blikjes wist ik ook dat je bezig aan bouwen van erkenning was.

    Zover ben je nu.

    En nu is de vraag, hoe wil je van je verslaving af, afbouwen of cold turkey.

    Ik Weet uiteraard niet hoe fysiek je nog bent, maar ik vermoed een moestuin i te zwaar voor je is.
    Je hebt een alternatief nodig voor de tijdsvulling die je nu hebt op online kopen. En dat is even zoeken.


    S6
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik heb dezelfde neiging, gaan shoppen als ik me rot voel of verveel.
    Behalve dat rot voelen en vervelen aanpakken (wat denk ik het belangrijkste is), heb ik uiteindelijk ook gewoon een budget afgesproken wat ik per maand op mijn rekening krijg van mijn man. En op is op. Rabo app verwijderd van mijn telefoon, geen AfterPay meer, alle nieuwsbrieven uitgeschreven, insta verwijderd en op Facebook alle commerciële rommel ontvolgd. Het gaat hier nu best goed, we doen dit ongeveer een half jaar zo. Maar leuk vind ik het nog steeds niet:|
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Klopt wil daar ook absoluut geen gewoonte van maken. En ik heb hier al tips gelezen waar ik echt wel wat mee kan. Het geeft me in ieder geval goede hoop en dat is al wat toch?!
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  19. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Zorgen dat er idd zo weinig mogelijk verleidingen zijn. Hou een kasboek bij wat komt erin en gaat eruit per maand/week ect, en dan is ook makkelijker om aan een budget te houden. Of stort het bedrag op een aparte rekening. En op is op. Zorgen dat je niet bij de andere rekeningen kan komen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Absoluut. Zoals ik al zei: ik vind het knap dat je het ziet, je triggers kent en er iets mee wilt doen! :thumup:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina