Koopverslaving

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik kan ook uren websites afstruinen voor mooie dingen ,niet eens perse kleding maar ook meubels enzo alleen doordat ik een laag inkomen heb blijft het vaak bij "windowshoppen".Dingen op mijn favorietenlijstje zetten,in winkelmandje plaatsen en dat was het.Tijdens de lockdown heb ik (voor mijn doen) echt te veel online besteld maar wel nuttige dingen ,er blijft niets ongebruikt in de kast staan.Online shoppen gaat ook zo makkelijk,zoveel keuze en voor je het weet staat de postbezorger weer voor de deur.Knap dat je zelf inziet dat het uit de hand loopt maar jammer dat je omgeving het anders ziet, dat maakt het voor jou extra lastig om er vanaf te komen!
    Succes!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Weet je hoeveel je nu per maand uitgeeft? Ik zou beginnen met 2 nieuwe rekeningen waarin je het huidige bedrag doormidden splitst. De ene helft is je nieuwe shopbudget, de andere helft is de spaarrekening voor een appartement voor je oudste. Ik vermoed dat met een specifiek spaardoel het makkelijker wordt. En wat je qua shoppen overhoudt, kan dan ook naar de spaarrekening.

    Ik vind t zelf leuk om het bedrag dat ik "verdien" met tweedehands kleding van de kinderen verkopen, in een apart fysiek potje te stoppen voor een extra uitje of vakantie.. dan zien we het groeien en hoppa we kunnen weer. Dan blijven de kasten ook wat leger.
     
    NiVa0230, GossipGirlxoxo, owly en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Zo deed ik t ook, maar dan met 3 rekeningen. Vaste lasten plus marge bleven staan op de rekening waar mn geld binnen kwam. 1 rekening voor spaar, 1 rekening voor vrij besteedbaar. Direct splitsen bij binnenkomst.

    Moest destijds met een salaris rondkomen van nét boven de toeslagen. Incl boodschappen was de "vrije ruimte incl spaarmarge" krap 200,-.

    Niet dat t nu zo overhoud maar daar staat mn man nog tegenover met dubbel mijn salaris en nu werk ik 24 uur ipv 40 en verdien dan alsnog meer dan destijds. (voor mij dus ook de reden dat ik door blijf werken terug naar 40 en dan mn oude loon is niet rendabel).

    Met een koopverslaving kan je t beste de tips van minima volgen, al wordt daar vaak juist met contant gewerkt als "leefgeld" zodat ze er meer controle over hebben dat is wat lastig met online shopping.

    Andere methode die wat radicaler is, maar dan moet je wel een voorsplitsing gedaan hebben over rekeningen. Alles wat je koopt aan kleding etc. datzelfde bedrag overschrijven naar je spaarrekening. Dus je "vrije rekening" bestel je 100,- aan kleding dan stort je ook 100 door naar je spaar.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik heb overigs een opleiding tot budgetcoach gedaan en zie hierboven je plan staan €300 alles bij elkaar per week. Mijn advies is echt om dit te specificeren.

    Boodschappen
    Boodschappen luxe ( dus de lekkere dingen zoals luxe vleeswaren evt. Het weekendspul zeg maar ;) )
    Verzorging
    Wasmiddel ( zo’n ondergeschoven kostenpost )
    Kleding ( gespecificeerd per persoon )
    Cadeautjes
    Take away/uit eten

    Houdt vooral het bedrag realistisch. €300 per week lijkt veel. Maar je bent zo €150 voor de boodschappen kwijt. Dan heb je nog €150 voor al die andere dingen, 1 shirt voor zoon en het is al op ;)
    Download de app “ grip “ eens. Die specificeert alle uitgaven en daar kun je ook budgetten instellen, je krijgt een melding wanneer je bijna over je budget heen bent.

    Ik ben vooral benieuwd dus wat je nu wekelijks uitgeeft. Is het bijvoorbeeld €1500 voor bovengenoemde dingen is het niet realistisch om meteen dus voor €300 te gaan. Dat gat is te groot, je hebt de ruimte dus kunt het dan afbouwen.

    Daarnaast had ik al genoemd om alles wat je in je winkelmand mikt, te bewaren en wil je het een week later nog, dan kun je er serieus over nadenken of je het nog wil.

    Je kunt in het begin van het seizoen opschrijven hoeveel stuks je van elk nodig hebt voor de kids en jou. Dus bv 8 spijkerbroeken ( dan kijk je eerst wat er nog past en goed is uit de kast. )
     
    einad, Zuul, GossipGirlxoxo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.562
    113
    Vrouw
    Mss juist opletten dat je uw budget niet te laag legt. Ik ga nu voort op wat je in een ander topic schreef en dan is van 42k(800per week) naar ongeveer 16k (uw 300 per week) mss wel heel strak aangetrokken?
     
    suus1983 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik lees hier ook veel dat er hele dure merken gekocht worden. Voor mij is het juist de sport om echte koopjes te vinden. Ik denk zeker met bepaalde basics dat kleding voor kinderen niet heel duur hoeft te zijn. Eerder kocht ik wel duurder, maar mijn kinderen duiken er de eerste dag de natuurlijkspeeltuin mee in en het ziet er niet meer uit.
    Ik moet zelf dan wel weer opletten dat ik niet doorschiet in de hoeveelheid kleding die ik koop, maar met shirtjes die (nu in de sale) minder dan een tientje kosten blijft de schade toch meer beperkt.
    Ik kan er best wat tijd mee kwijt zijn omdat ik vaak wel even moet zoeken, maar ik vind dat altijd wel leuk om te doen.
     
    Bailey07 en jannanas vinden dit leuk.
  7. Olympia

    Olympia Bekend lid

    16 okt 2020
    905
    1.427
    93
    Vrouw
    Wat dit betreft:

    @GossipGirlxoxo je houdt van shoppen, je hebt er kijk op en je houdt van mensen helpen.
    Je hebt niet perse een baan nodig waarmee je geld verdient, want je hebt in principe genoeg en je gaat nu ook nog veel op Vinted zetten.

    Volgens mij zijn er genoeg leden hier op zp die strugglen met hun kleding(stijl), die misschien niet meer weten wat ze willen na een zwangerschap, of ze willen eens iets totaal anders proberen.
    Is het geen idee om die leden te helpen? Het is heel laagdrempelig, en ik denk oprecht dat jij er een heel goed gevoel aan kan overhouden!

    Het kan bijvoorbeeld in de vorm van een topic waarin je dit aanbiedt. En daar kunnen mensen vragen om tips.
    En als ze bijv foto's willen sturen van de huidige kledingstijl of uiterlijk, kan dat in pb of mail.
    Misschien dat het voor sommige leden ook even een drempel is, maar ik denk dat het echt iets leuks zou kunnen zijn!

    Heb je iets om je in vast te bijten én je kan anderen tot dienst zijn!
    En het kan uit bed, voor als je weer fysieke klachten hebt!
    En als je het toch niks vindt, kan je zo weer stoppen. Geen verplichtingen.
     
    Zuul, GossipGirlxoxo, owly en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.832
    1.663
    113
    Leerkracht
    België
    Dit dus :thumup:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hoi,

    Heb niet alles gelezen en weet niet of dit al gemoemd is:
    Al je overbodige spulletjes op marktplaats, vinty oid zetten en je voldoening daaruit halen? Niet kopen maar verkopen.... Ben je toch lekker bezig, ruimt op en levert geld op.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    We hebben het op verschillende manieren geprobeerd. Het beste qua aanhouden van het budget werkt contant geld, omdat je dan heel concreet ziet wat je uitgeeft en nog over hebt. Alleen viel mij wel op dat dit heel beperkend was omdat verschillende winkels dit niet meer accepteren en ook steeds meer dingen als parkeergeld etc. alleen maar met pin kunnen.
    Wat we nu doen is €130 per week voor boodschappen inclusief persoonlijke verzorging etc. Dat krijg ik elke vrijdagochtend op mijn rekening. Dus dan weet ik zeker dat ik voor dat bedrag (liefst minder) de weekboodschappen kan doen.
    Verder dus aan het begin van elke maand €450 voor kleding voor mij en de kids en evt. leuke dingen voor mezelf.
    Dat leek mij best ruim, maar zodra je winter/zomerjassen en schoenen voor 3 personen nodig hebt, is dat vrij weinig kan ik je vertellen:|
    Dus nu probeer ik de maanden voor dat je dat soort dingen nodig hebt wat over te houden van mijn boodschappen- en kledinggeld zeg maar.. Maar ik vind het nog steeds lastig blijven. Als ik €500 of €1000 extra per maand zou krijgen, kreeg ik het ook makkelijk op:oops:
    Maar zo is het in elk geval acceptabel en verbras ik niet alles wat we mogelijk konden sparen. Mijn man neemt dus alle vaste lasten en terugkerende dingen en het sparen voor zijn rekening. En ook grote uitgaven zoals meubels, schilderbeurt van het huis etc. Waarbij we overigens wel samen beslissen of we vinden dat we daar genoeg voor gespaard hebben. Dus ik heb er wel inzicht in, zodat ik wel weet waar we staan als er iets met mijn man zou gebeuren bijvoorbeeld..

    Oh en van die €450 hou ik dus inderdaad bij wat ik al uitgegeven heb en wat ik nog heb. En mijn man kan als hij thuis is zo even de Rabo app checken. Maar dat kan dus niet meer acuut als het mij uitkomt. En dat is juist goed, omdat je dan actief na gaat denken wat je met je maandbedrag wilt doen i.p.v. alleen naar je saldo op dat moment te kijken en te denken dat je daar nog wel flink van kunt shoppen.

    Oh en dat 2 maten bestellen met achteraf betalen is ook exact hoe ik het deed. Maar dan ben je echt snel het overzicht kwijt ja;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik herken wel tot op zekere hoogte wat je schrijft, echter ik ben anders opgevoed en geef niets om designer merken. Ik ben niet zo van de potjes en budgetten, maar bij mij werkt uitstellen van daadwerkelijk kopen wel, maar het helpt ook om, als ik me echt niet in kan houden, bijvoorbeeld bh’s te kopen (ik doe niet superlang met bh’s, als ze wat beginnen te slijten, krijg ik last van de beugels), die draag ik toch wel en ik vind het een sport om niet meer dan 35 euro uit te geven per bh (dat is echt een sport als je maat 70G hebt en goede merken nodig hebt ;)).

    Maar goed, ik ben dus niet zo van de week/maand budgetten, we hebben gewoon alles op de grote hoop. Ik koop kleding voor de kinderen voornamelijk in augustus en januari voor het jaar erna, in de uitverkoop, want ik vind meer dan 30 euro voor een broek waar ze in een jaar zijn uitgegroeid echt niet nodig. Ik koop wel kleding van retour, like flo e.d., want mijn dochter is zo smal gebouwd, zelfs die merken zitten nog ruim. En mijn zoon scheurt slechte kwaliteit kleding kapot, dus voor hem is het meestal zoeken naar de iets stevigere kwaliteit kleding.

    Voor mezelf gaat het sinds een jaar iets beter, ik ga vaker door mijn kledingkast heen en heb gewoon veel te veel.
    Het gaat ook nog weleens mis, maar dan minder erg. Gisteren zag ik bij limango bijvoorbeeld pme legend en ik wilde daar kijken voor broeken voor mijn man (mijn man slijt zijn broeken heel snel, dus 120 euro vind ik teveel, hij heeft maat 32/38, dus heeft voornamelijk g-star, die ik meestal in bulk koop bij zalando lounge enzo), maar toen heb ik ook nog even verder gekeken en wat dingetjes van retour en cars voor dochter voor volgend jaar gekocht. En toen had ik ook nog wat dingen voor mezelf in mijn winkelmandje. Uiteindelijk heb ik dat beperkt tot 2 jurkjes (midi lengte, want korter heb ik al teveel van, dus die heb ik er weer uitgegooid :thumup:) en 1 shirtje. Bij limango, dus ook echt leuk geprijsd. En dan denk ik wel: “was dat nu echt nodig?” En dan is het antwoord: “nee”. Maar goed, gezien de prijs en dat ik me heb ingehouden, voel ik me niet superschuldig en ik heb toch even mijn kledingkoop fix :roflmao::roflmao::roflmao:.

    Maar goed, als ik jouw uitgaven langs zie komen, dan denk ik bijvoorbeeld weleens: “o nee, hoe kun je nu 300 euro (weet niet precies wat ze je hebben gekost) voor schoentjes voor erbij voor je dochter uitgeven? Wat een verspilling…..” Ik zou eens kritisch kijken naar wat nodig is, waarom zouden kinderen met snel groeiende voeten meer dan 2 paar schoenen per seizoen nodig hebben bijvoorbeeld? En ik zeg niet dat je moet bezuinigen op kwaliteit bij schoenen, maar misschien wel op kwantiteit? Mijn dochter kan maar een paar merken aan qua schoenen ivm hele smalle voeten, dus ik ontkom er niet aan dat een paar schoenen voor haar vaak ruim 100 euro kost (soms heb ik geluk hoor en vind ik een paar in de uitverkoop), dat maakt me niet uit, maar ik ga echt geen 5 paar voor haar kopen dan.
     
    Neuzeke, NiVa0230, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Ik verbaas me wel over hoe "gewoon" er door sommigen over hoge prijzen voor kleding gesproken wordt. Wat een geld! Ik vond het al absurd dat wij een paar maanden terug 800 euro kwijt waren aan boodschappen.

    Zou het je helpen om wat meer gevoel te krijgen voor de bedragen waar het om gaat @GossipGirlxoxo? Dat je eens in gesprek gaat met iemand die in armoede leeft (qua contrast natuurlijk enorm), of van die rubrieken leest over geld; waar doet zij het van, van de Flair, of andere rubrieken?
     
    sprits, chrystel73, Jippie en 8 anderen vinden dit leuk.
  13. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    En misschien toch ook iets heel anders bedenken dan je aandacht/ afleiding in kopen te zoeken.
    Kan je op het moment dat je veel pijn hebt/ ligt je wel concentreren om bijv een thuis studie te volgen? Heb je een hobby of zou je jezelf kunnen verdiepen in een hobby om afleiding te zoeken?
    Misschien maakt dat ook dat je jezelf zinvoller gaat voelen in de tijd waarin je niet fysiek bezig kunt zijn maar wel je hersenen kunt gebruiken.
     
    NiVa0230 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.208
    18.954
    113
    (Heb niet alle reacties gelezen, dus sorry als ik in herhaling val.)
    Dat je je probleem erkent is de eerste stap, en ik ken genoeg mensen met koopverslaving die dat nog lang niet willen inzien... Dat is m.i dus al echt heel knap! Ik denk niet dat mensen het raar zouden vinden als je hulp zoekt bij een koopverslaving, integendeel. Het kan echt een heel vervelende verslaving zijn, en net zoals een game- of eetverslaving heb je daar soms hulp bij nodig. Ik denk eerder dat ze het heel goed van je zullen vinden dat je 1) je probleem erkent en 2) openstaat voor hulp! Dat is lang niet bij iedereen zo!

    Dat jullie het financieel ruim hebben werkt natuurlijk ook niet echt mee lijkt me. Wat nu in me opkomt; Misschien dan toch nog maar een strakker budget aanmeten. Of met jezelf afspreken dat wanneer er bv iets over is van je boodschappenbudget je dit ook echt alleen mag opmaken aan boodschappen. Dus niet aan prullaria, schoenen, kleding etc. Eventueel schuif je overgebleven geld door naar de volgende week/maand.
    Koopbui-aankopen "plannen" in tijden van extra pijn? Je kast opruimen om te realiseren hoeveel je al niet hebt. 1x per week iets onzinnigs mogen kopen van jezelf om erger te voorkomen.
    Andere hobby/afleiding zoeken wanneer je de drang voelt te gaan kopen.

    Sorry, misschien heb je ook niks aan mijn tips hoor. Ik ben juist behoorlijk zuinig en roekeloos uitgegeven is gewoon iets dat zó ver van mij af staat, dus het kan best dat mijn tips nogal next level zijn.
     
    Saartje33 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    De eerste stap is gedaan. Je zegt het en je herkent het.

    Net als je kilo's kwijt wil moet je inzichtelijk maken wat je naar binnen schuift. Dan denk je okk dat valt wel mee maar allea beetjes bij elkaar en dan snap je waarom je niet minder weegt.

    Je schrijft het is veel. Maak een lijst met wat heb ik uitgegeven en waar aan.

    Eigenlijk nog een stap er voor stel je kijtk online in plaats van in de winkelwagen en afrekenen laat je het 1 dag staan. De volgende dag kijk je wat er in je mandje zit en vraagt jezelf af.
    - heb ik het nodig
    - maakt het me gelukkig

    Bij onze knul zeg ik als hij wat groots wil wat gaat er weg. Wij wonen niet in een groot huis en hebben al helemaal geen zolder dus moet hij keuzes maken. Hij spaart er overigens zelf voor. Wat er op marktplaats gaat dat geld gaat weer in zijn spaarpot.

    Spullen wat ik verkoop via marktplaats gaat in het vakantiepotje.

    Van mij mag je ook een lijst plaatsen met wat je wil kopen. Dan stellen we kritische vragen en ben ik benieuwd hoeveel er nog op je lijst staat:)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Olympia

    Olympia Bekend lid

    16 okt 2020
    905
    1.427
    93
    Vrouw
    Ja, toen ik die bedragen las (ook in het andere topic) bedacht ik me dat ts zo mee zou kunnen doen aan steenrijk straatarm.
    Als ik alleen al kijk naar het weekbudget voor boodschappen en kleding.

    Heb je dat programma weleens gezien @GossipGirlxoxo?
    Anders is het misschien wel goed om te zien hoe ontzettend blij die mensen zijn om eens een weekbudget van circa 1000 tot 2000 euro te hebben. Zelf leven ze vaak van een paar tientjes.

    Ik bedoel dit trouwens niet negatief of gemeen hoor! Meer als een eye opener om te zien welke waarde geld heeft. En of die 500 euro voor een kledingstuk nog echt zo veel waarde voor jou heeft!
    Maakt het je echt gelukkig?

    Dat antwoord weet je zelf geloof ik al ;)

    Maar zou het nog een idee zijn om een herinnering op je laptop/telefoon vast te maken?
    Bij wijze van spreken een notitiebriefje met bijvoorbeeld:
    - heb ik dit echt nodig?
    - word ik hier echt gelukkig van?
    - wat zou een ander met dit geld kunnen doen?
    - als ik dit vandaag in mijn mandje laat staan, wil ik het morgen dan nog steeds?

    Misschien dat zo'n herinnering iets kan helpen, omdat je volgens mij ook soms bijna onbewust aankopen doet en het pas later beseft!
     
  17. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Wat goed dat je hier mee aan de slag gaat! Heel knap dat je deze zelfreflectie hebt. Ik zou echt niet vreemd opkijken als assistente of arts als je hier hulp voor zoekt, integendeel!

    Ik denk dat het echt geen kwestie is van budgetten maken in jouw geval eerlijk gezegd. Je moet je eerst richten op blij zijn met wie je bent, los van merkkleding, je auto, wel of geen baan en je lichaam dat helaas niet meer 100% in orde is. Je moet ok zijn met jezelf.

    Mijn moeder is koopverslaafd, en zij vindt zelf van niet. Haar hele leven staat in het teken van spullen kopen. Vroeger ook al, alles was altijd gekoppeld aan spullen kopen en dat wil ik niet voor mijn gezin. Ik hou ook echt van mooie spullen maar wel met mate, ik heb een hele mooie Chanel tas (sinds 2008 al) nog wat andere merktassen. 2 mooie Celine brillen en een paar prachtige Tod's maar ik koop alleen waarvan ik weet dat ik er echt plezier van ga hebben en meestal voel je dat wel in je onderbuik. Verder koop ik nooit merkkleding.

    Als je erover nadenkt, los van het geld hoeveel tijd het kost om die spullen te kopen, op te bergen, schoon te maken en later misschien te verkopen is dat zo'n verspilling van energie. Vaak dus ook dingen waar je helemaal niet super blij van wordt.

    Over boodschappen zou ik me niet druk maken, tenzij je veel weggooit. Als je het kan betalen kun je lekker eten wat je gezin lekker vindt maar overmatig shoppen omdat het geld er is vind ik toch anders en ook kwalijk van je omgeving om dat zo tegen je te zeggen. Laat je niet wijs maken dat als je veel geld hebt je dit moet uitgeven aan spullen, dat is echt sub-cultuur afhankelijk. Wij wonen in een huis van een miljoen en we hebben nog een appartement in Amsterdam maar er is niets designer in dit huis en mijn kinderen dragen ook geen Gucci en dergelijke.

    Heel veel succes!
     
    GossipGirlxoxo, Sophy en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat lees ik echt heel vaak en dan denk ik vooral hoe dan??? Vaak baal ik dan nog meer omdat ik het met dat budget x 5 voor alleen boodschappen niet eens red.
     
  19. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mocht je zin hebben dan ben je bij mij van harte welkom hoor!Ik leef al jaren op bijstandsnivo maar vind niet dat ik en mijn zoon iets te kort komen...Kledingkasten zijn gevuld,koelkast ook en we zitten er prima bij
     
    Kanarie, owly, Bloem2310 en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Ja wij leven ook op een minimaal inkomen zonder iets te kort te komen.
    Het ligt echt aan je gewoontes denk ik. En ook of de rest van je gezin zich wil aanpassen.
     
    NiVa0230 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina