Denk ook aan huis van 150.000 tot ca 300.000. Dan klopt dit vaak wel. Ons huis was 149.000 en aan kk en notaris etc etc waren er totaal z'n 15000 kwijt en huis woonklaar maken ( echt de basis ) . Klussen hebben we in de loop van de jaren gedaan . Nieuwe badkamer, tuin volledig vernieuwd, woonkamer vernieuwd , overal nieuwe meubels etc etc . Komt nu overkapping, daarna nieuwe keuken en daarna nokverhoging met dakkapel. Je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te doen. Je hoeft natuurlijk niet meteen compleet te verbouwen .
Oh wauw, ik woon in het prachtige Drenthe. dus de prijzen voor huizen zijn hier natuurlijk heel anders dan in de randstad. Hier kun je voor 2,5 ton echt wel een groot huis hebben en een grote tuin!
@Beausecret verder heb je natuurlijk gelijk, bij ons is het ook zeker niet zo dat alles in 1 keer moet. Wij zijn ook nog bezig met de raam bekleding . En we willen nog screens, airco, een salontafel, een dressoir, etc etc etc. Zoals je zegt, elke maand wat.
Gelukkig! Ik vind het ook echt belachelijk hoor, hier in de nieuwbouwwijk gewoon een standaard rijtjeshuis (tussenwoning)120m2 met een tuintje van 5 bij 8 ofzo, schuurtje erbij, niet eens een parkeerplek voor je deur, voor jawel, 3,5 ton wel instap klaar
Woon in Tilburg. Rijtjes huis kost hier nu gemiddeld z'n 2 ton. Heb gekocht z'n 12 jaar geleden . Toen 149.000 euro. Moest wel echt veel gebeuren. Voormalig huurhuis. Tuin van 18 bij 5 meter is wel lekker dus veel mogelijkheden. Woonkamer van maar 29m2. Keukentje 8m2. 3 slaapkamers en badkamer is verbouwd en groter gemaakt . Stukje van onze kamer afgesnoept. Z'n gelijk waardig huis ben je sommige steden denk 3 ton kwijt minimaal haha . Heel raar eigenlijk . Als ik dan weet kijk bij mijn schoonzusje, woont richting Groningen. Daar heb je voor 2 ton echt super groot huis . Met garage en al
Haha ja ik vind het juist wel wat hebben, iedere keer als er weer iets af is kan ik daar zo van genieten!
Hier net zo. Elke keer weer wat en dan heerlijk genieten van resultaten en dagdromen over het volgende doel.
Haha tien procent??? Mijn huis is fors duurder dan 150.000 dus in mijn geval ging dat niet op dat je 10 procent zelf moest inleggen en toch heb ik ‘slechts’ 15.000 moeten inleggen. ‘Slechts’ tussen aanhalingstekens wat mijn hemel wat heb ik daar keihard voor moeten sparen hoor Die twee procent overdrachtsbelasting staat vast, verder zijn het variabele bedragen. Vraag wat offertes van verschillende notarissen op, onderhandel met de hypotheekmeneer over zijn kosten, datzelfde kun je ook met de verkopende makelaar van je oude woning doen etc.
Hier huis van 128m2, tuin van ongeveer 5x5 en zo'n minimaal schuurtje. Wel een parkeerplaats, huizen zijn nu 7 jaar oud. Huis van de buren is net voor 463 verkocht. Dat huis is iets kleiner dan dat van ons, wij hebben een stukje uitbouw van de woonkamer. Mijn vriend viel achterover, wij hebben het in september voor net geen 4 ton gekocht. Verderop in de wijk stond een 2onder1kap tekoop voor bijna 8 ton, toen hebben we besloten dat als we groter willen we de provincie/regio maar gewoon uit gaan. Wonen nu tussen Amersfoort, Amsterdam, Utrecht en Almere in een rustig dorp. Maar in de randstad moet je er dus ook nog rekening mee houden dat als je boven vraagprijs biedt de kans aanwezig is dat je het verschil tussen taxatiewaarde en geboden waarde zelf bij moet leggen.
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/veelgestelde-vragen/hoeveel-eigen-geld-hypotheek/ Hier heb je linkje met de ongeveer vaste prijzen in %. Ons huis is 12 jaar geleden gekocht en kk toen ook al zelf gefinancierd. Was toen nog geen verplichting maar hadden het dus waarom niet. Om ons heen zijn er best veel die nu kopen. En veel makelaars adviseren minimaal 10%,. Wat je over hebt kun je in je eigen huis steken voor meubels en aankleding of eventueel kleine verbouwing. Sommige dingen worden berekend op aankoopprijs. Andere prijzen zijn weer vaste prijzen. Bijv notaris En natuurlijk voor huis van 400.000 ben je echt geen 40.000 kwijt. Maar ga ff uit van gewoon simpel gemiddeld huis van 200.000euro. En dan adviseer ik minimaal 16.000 euro (8%) maar voor wat adem ruimte max 20.000 kom je heel eind
waar wil je een huis gaan kopen? Want in veel regios (randstad, maar ook grotere steden als nijmegen, den bosch) zijn de huizenprijzen bizar hoog rijtjes huis voor minimaal 350000 euro en huizen van 200.000 euro gaan voor 250.000 euro weg, wat betekend dat je die 50.000 al zelf moet inleggen (want dat is dan boven de taxatie waarde waar je je 100% hypotheek voor krijgt) en dan nog de notaris/hypotheek en overdracht etc. Moet betalen. Vooral voor starters is het op dit moment super lastig in sommige regios. En dan zit je nog met, koop ik een instapklaar huis, een nieuwbouwhuis waar alles nog in moet komen (en waarbij je soms langere tijd dubbele lasten hebt, van je huur en van de hypotheek) of een klushuis, waar je deels misschien een verbouwing kunt mee financieren maar ook eigen geld moet inbrengen. waar het op neer komt is wij kunnen vanalles aangeven wat je moet gaan sparen. Maar er zijn heel veel factoren die meespelen in het hele huizen koop verhaal.
Ja bizar toch? Wij waren dan geen starters, maar je moet tegenwoordig wel bijna op dubbele salarissen kopen. Gelukkig hebben we nu voorlopig ruimte genoeg
Volgens mij toen zo’n 30.000, deel kosten en deel om de hypotheek lager te krijgen. (Los van kosten voor het opknappen en spullen). Volgens mij hebben de meeste vrienden die onlangs een huis hebben gekocht zoiets ingelegd. Nu moet ik wel zeggen dat zij allemaal tot hun 25ste thuis zijn blijven wonen en na hun studie zoveel mogelijk hebben gespaard.
Puur de kosten koper was hier 10.500 voor een hypotheek van 250.000. Uiteindelijk waren we vele malen meer kwijt (klussen etc), maar wij konden alles betalen uit de overwaarde van onze vorige woning
Nou dat haal je momenteel hier in het dorp in Groningen niet. 3 ton voor een nieuwbouw 2 onder 1 kap is niks..
Dan woont ze niet in de buurt van de stad, want de prijzen rijzen hier de pan uit. Groningen is het meeste gestegen van alle provincies. Misschien als je in de buurt van Winschoten of Lauwersoog gaat zitten, in een gat, maar echt niet meer in de buurt van het centrum. Wij zitten 10km van de stad af en het slaat nergens meer op de prijzen hier. 265 tot 300 voor een 2 onder 1 kap en dan gaan ze weg voor een flink stuk meer.
Onze 2 onder 1 kap zal waarschijnlijk voor zo’n 450.000 op funda komen, voor 3 ton heb je hier een gemiddeld rijtjeshuis. Dus ja, de prijzen in Groningen mogen misschien zijn gestegen, ze zijn nog steeds hartstikke laag .
Wij zijn vast plaatsgenoten. Hebben net een 2 kapper gekocht voor 8,5 ton en ons rijtjeshuis verkocht voor 4,5. Wij hebben ook inderdaad even getwijfeld om weg te gaan maar locatie gaf toch wel de doorslag.