Pffff hou maar op. Ik koop graag dingen voor ons huis voor de kinderen of kleding terwijl.het niet nodig is.
Ik herken het van mijn man. Niet zozeer het stiekeme, want het vertelde het meestal wel. Maar die is van graag geld uitgeven naar gierig gegaan Nu, bij ons is het ook gegaan van manlief een goed betaalde job naar sinds september vorig jaar thuis met een hernia en het herstel na de tweede operatie sleept lang aan. Dus veranderen gaat echt wel. Goed alvast dat je je probleem erkent, zo kan je er ook iets aan doen. Wij staan nu bij alles wat we kopen stil: hebben we het nodig? De kinderen komen niks te kort (maar hebben ook qua kleren ed niets teveel, gewoon normaal), maar voor onszelf zijn we veel kritischer. Ik heb bijv. nog amper cash geld op zak, gewoon omdat je dan minder snel geld gaat uitgeven.
Geen cash geld op zak hebben werkt hier helaas echt niet.. Ik denk ook wel: heb ik dit echt nodig? Het antwoord is dan nee, maar toch koop ik het Ik kan mezelf altijd redelijk makkelijk overtuigen iets toch te kopen...
ik heb nog niet alle berichten gelezen maar reageer even op je openingspost. Ik herken het heel erg! Het is niet zo erg dat ik er financiële problemen door krijg ofzo maar ik koop graag en veel. Ik weet mezelf ervan te overtuigen dat ik de grootste rotzooi zelfs nog nodig heb.
Precies dit! Het pinpasje werkt heeeeel goed dus geen cash geld mee hebben werkt helaas niet. Pinpas thuis laten werkt ook niet want stel dat je ooit eens dringen bij je geld moet dan kun je niets.
Winkels als action, xenos en kruidvat vermijd ik ook echt. Die zijn killing voor me. Was vd week bij de action weer "even" 85 euro kwijt
Hier ook, als ik naar de action ga voor iets kleins kom ik altijd met een hele hoop (on)nodigs terug.
Bijvoorbeeld 's middags een broodje halen is zo makkelijk, maar zonder cash geen optie want je kan in beide zaken kortbij mijn werk niet pinnen. En broodje kost 3,50. Als je dat 4 dagen in de week optelt, neem je vanzelf je boterhammen mee
Waar is het bij vele onder jullie begonnen om steeds te kopen en ook al weet je dat je dat beter niet kan doen toch kopen. soms ligt er (onbewust) een voorval aan vooraf dat dit gebeurt. Als je dit weet weet je waar je kan beginnen om er iets aan te doen, maar ook consuminder blogs lezen en wat zij al bereikt hebben om te consuminderen kan heeeel motiverend werken en helpen bij het verwerken van dingen die er mee te maken hebben van vroeger uit. Soms sluimert er ook iets diepers en vertaalt zich in het koopgedrag. Succe dames, enne gewoon doen en stuk bij voet houden
Ja, dat heb ik helaas ook. Knapie en Sidmick, breek me de mond niet open over de Action en Kruidvat!! Daar moet ik dus echt niet meer heen de komende tijd. MadebyCET, ik denk dat je gelijk hebt, bij mij zeker, en dat weet ik zelf ook. Nu moet ik er 'alleen' nog wat aan doen. Iemand anders zei hier eerder dat je moet afkicken van het vele kopen. Dat klopt zeker, zo zie ik het ook, en ik zal dat de komende maanden heel serieus proberen!
Als het echt een probleem wordt, zou ik een bepaald bedrag afhalen aan de automaat waar je de boodschappen mee doet + bijvoorbeeld 10 euro per week aan "zakgeld". Je bankkaart zou ik dan een tijdje aan je man geven. Met die 10 euro heb je dus nog altijd wel "iets" op zak voor een broodje of een drankje, maar geen eindeloos budget voor prullen. Want anders hebben jullie die week gewoon geen eten. En eventueel ook écht met twee portemonnees werken. 1 waar het "huishoudgeld" in steekt voor boodschappen en 1 voor 't zakgeld. De eerste hoor je dan alleen in de supermarkt of bij de bakker boven te halen en je bent je dus bewuster als je er toch elders geld uithaalt. Ikzelf betaal 100 keer sneller overigens met kaart, dan als ik het cash moet uitgeven. Je steekt je kaart in de automaat en 't gaat automatisch van je rekening. Met cash geld en elke keer afhalen zie je veel meer wat er effectief buitengaat. Hier ligt mijn zwakte overigens op 't Kruidvat en dan vooral héérlijk geurende shampoo, douchegel of deo . Interieurspullen zeggen me niks. En kleding heb ik momenteel wel genoeg (niet dat ik nooit iets koop, maar es 1 truitje ofzo omdat een vorig echt versleten is). Ik probeer me in te tomen door mij het gezicht van mijn partner in te beelden als ik met douchegel 8 of 9 binnenkom. Helpt soms wel een tijdje ... tot er een flesje of een busje deo leeg is. Of er een actie is. Broodjes waren hier vroeger ook een zwakke plek, maar toen ik alles es optelde wat het me kostte per maand ben ik ermee gestopt. Plus dat op mijn huidige job ik een kwartier onderweg ben naar de broodjeszaak en daar dan nog een kwartier mag aanschuiven ... Niet echt motiverend als je maar een half uur pauze hebt . Nu dus alleen nog een enkele keer als er een vergadering in huis is en die dingen sowieso geleverd worden (hoogstens 1 keer per 3 maand ofzo).
Kaboutermeis, dat met de pinpas vind ik echt een goede tip. Ik heb het gisteren al in de praktijk gebracht. Ik had in het winkelcentrum alleen het pasje van de boodschappenrekening mee. Daar doe ik nooit 'leuke' aankopen mee en kom dus ook niet in de verleiding. Ik zal inderdaad binnenkort zakgeld pinnen voor mezelf en mijn pasje consequent thuis laten. Voor geval van echte nood heb ik dan altijd nog het pasje van de boodschappen rekening bij me. Broodjes koop ik ook bijna nooit meer. Als je bedenkt dat een broodje al gauw 4-5 euro kost vind ik dat gewoon echt te duur! Waar ik echt op moet besparen is kleding, accessoires en leuke hebbe-dingetjes voor mezelf en mijn dochter. We hebben zat en ik heb onderhand een slecht geweten als ik weer iets nieuws koop. Ook omdat ik weet dat onze financiële situatie in deze tijden zomaar kan veranderen, stel dat een van ons zijn baan verliest. Dan is het zonder als ik mijn financiële reserveren heb opgemaakt. Ik denk ook weleens dat het vroeger zo leuk was om ergens voor te sparen of iets speciaals te vragen voor mijn verjaardag of kerst. Dan kon je echt van je aankoop/cadeau genieten.
Hier is het ook echt de kleding en andere mode aankopen waar ik moeite mee heb. Bankpas aan man geven gaat hier niet want ben maar alleen Ik heb nu echt genoeg, en zoontje ook, dus ga nu echt proberen een tijd geen nieuwe kleding enzo meer te kopen
Ik ben ook wel een beetje verslaafd aan kopen. Eigenlijk vooral kleding, de rest valt wel mee. Ik vind het zoooo lastig als ik leuke kleding voor ons meisje zie hangen en ik weet dat ik al teveel kleding voor haar gekocht heb, dat ik het dan moet laten hangen. Mijn man en ik spreken meestal een budget af wat ik mag besteden aan kleding voor mezelf en kleding voor ons meisje. Dat is een ruim budget waar ik echt niet over mag klagen... Maar toch kan ik het niet laten om toch soms buiten het budget te gaan. Mijn man wordt daar ook wel eens boos over. Ik heb wel een tip: -spreek een budget af met je man wat je iedere maand mag besteden. Open een aparte rekening (als je die nog niet hebt) en zorg dat er niet meer geld op staat dan het te besteden bedrag maandelijks. Dit gaan wij ook doen, dus ben benieuwd hoe dat zal gaan
Haha, ja, dan gaat het lastig. Maar bij mij gaat dat ook niet werken, want mijn man geeft hem heel makkelijk weer terug hoor, ook als we afspreken dat hij dat niet moet doen. Hij is met zulke dingen nog makkelijker dan ik. Ik kom al een heel eind door er zelf bewust mee bezig te zijn. Want bij mij zijn het de impuls aankopen, als ik ergens loop en iets leuks zie. Dan pak ik mijn pinpas er wel heel makkelijk bij en zodra ik hier moeite voor moet doen (terug naar huis om het pasje te halen om die aankoop te kunnen doen) denk ik dat ik heel veel opeens niet zo nodig meer hoef.
Ja ik heb ook een gat in me hand. De action, kruidvat.. Ook koop ik teveel kadootjes, en teveel spullen voor me huisdieren wat eigenlijk helemaal niet nodig is.
je moet NIETS alleen, je kan hier een groepje aanmaken om samen met anderen elkaar te steunen, advies te vragen even dat zetje in de rug om vol te houden, en vooral laat het je naaste weten dat ze je steunen helpen en samen kijken wat je allemaal kan doen. En als het met vroeger te maken heeft, zoek er hulp voor. Je bent niet alleen en je ei kwijt kunnen en samen naar een oplossing zoeken kan heel bevrijdend werken. Het begint stapje voor stapje, en hoe meer je nee zegt, hoe meer bevrijden het zal zijn en hoe meer dit je zelfvertrouwen een boast zal geven. EN hoe meer je doorzet hoe meer je ook nog eens jezelf ziet groeien in elk opzicht. Dus jah het brengt voordelen mee als je doorzet Het lukt je wel en het komt ook goed
No shit, Sherlock.. Probeer je koopgedrag zoveel mogelijk bespreekbaar te maken bij je partner. Vragen wat jullie samen kunnen doen. Ik vond de tip van de aparte rekening met een bepaald bedrag wel een hele goede! Geef het ook een beetje tijd, verwacht niet ineens teveel van jezelf. Sowieso al +1 dat het hier al besproken wordt!