Koorts (36w zwanger)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nummer4, 23 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.568
    113
    Vrouw
    Hoe lang mag je als zwangere koorts hebben?

Maandag werd ik verkouden, heftige keelpijn en daarna ellendig. Paar dagen in bed gelegen omdat ik amper op mijn benen kon staan. Donderdag rond de 39gr. Naar de huisarts want kon amper plassen en kreeg ab mee.
    Vrijdag gebeld voor uitslag kweek, geen blaasontsteking (en nogmaals urine moeten controleren) dus stoppen met ab. Ontstekingswaarden waren 10. Doorverwezen naar de vk ivm plassen. (Ook daar weer urine moeten laten controleren ). Blaas was leeg dus kan wel uitplassen.

Nu nog steeds temp tussen 37,7/38,3 sinds vrijdag maar ik slik elke 4u 1 pcm wat de temp vast drukt.
    Holtes zitten vol, zeurende hoofdpijn sinds vrijdag zal daar wel door komen. Bloeddruk is aan het stijgen, was altijd laag. Een week geleden nog 80/55 en nu 110/70. Is ook normaal tegen einde vd zwangerschap en totaal niet zorgwekkend volgens de vk.

Urine check: spoor eiwitten, spoor bloed.

Nu dus dag 5 met een temp van rond de 38 graden. Mijn normale temp ligt vaak onder de 36. Moet ik weer bellen naar de huisarts of vk?

2. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ik zou nogmaals bellen. Is je urine op kweek gezet? Is een nierbekkenontsteking uitgesloten? Ik vind de stijging van je bloeddruk ook best hoog, zeker als je normaalgesproken een best lage bloeddruk hebt. Ik heb zelf ook een lage bloeddruk en als ik een normale bloeddruk (volgens richtlijnen) heb, heb ik wel de symptomen die bij een hoge bloeddruk horen. Ik word idd ook niet altijd serieus genomen omdat het eigenlijk heel netjes is gemiddeld gezien...

3. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.568
    113
    Vrouw

Ja, donderdag ingeleverd en toen zagen ze minimale sporen van eiwit en bloed, ontstekingswaarden geprikt (vingerprik) en die zat op 10. Huisarts heeft overal geduwd etc om nierbekkenontsteking uit te sluiten. Ik kreeg uit voorzorg ab kuur (en de koorts was diezelfde avond nog weg, voelde me opknappen). Kon 2x weer beter plassen en daarna weer minimaal. Het wisselt nu van een paar druppen tot 1-2x per dag relatief normaal kunnen plassen. Kan te maken hebben met de ligging van de baby zei de vk en met de koorts.
    Urine van do is op kweek gezet, vr gebeld voor de uitslag en daar kwam geen blaasontsteking uit dus ik moest stoppen met de ab en de koorts kwam weer terug. Moest wel nogmaals komen van de huisarts met nieuwe urine, weer getest, weer minimale sporen eiwit en bloed maar geen blaasontsteking dus doorgestuurd naar de vk ivm het slechte plassen.
    Vk heeft me meteen weer laten plassen, ook daar getest, ook daar wat eiwit en bloed maar geen blaasontsteking. Echo gemaakt om te kijken of ik mijn blaas leeg had geplast en dat was het geval dus daar geen zorgen om.

De bloeddruk, tsja... Ook bij mijn vorige zwangerschap liep het tegen het einde op naar 120/80 en zolang je nog een 'keurige lage' bloeddruk hebt doen ze niks, zelfs niet wanneer je van nog een stuk onder 80/50 komt zoals ik aan het begin van de zwangerschap.
    Ik heb zelf een bloeddrukmeter (viel vorige zwangerschap telkens bijna flauw dus toen gekocht) en houd mijn bloeddruk wel in de gaten. Nu net 100/70 dus als het zo blijft vind ik het prima. Meet gewoon elke dag om te kijken of het idioot snel gaat stijgen en dan trek ik zeker aan de bel.

Mijn temp is nu weer 38,1 en zit tegen het moment aan dat ik weer pcm mag slikken. donderdag 39, rest vd week 38 tot nu toe. Met pcm zakt het weer een halve graad ongeveer. Dit is dus de vijfde dag.

4. Manderijntje

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ben geen arts natuurlijk maar als pcm niet echt helpt (half graadje zakken is niet veel) en je eigenlijk jezelf beter ging voelen tijdens de AB lijkt het me dat er toch ergens iets bacterieels aanwezig is? Keelontsteking misschien omdat het met keelpijn begon?

Of je kijkt het nog een dag of 2 aan in de hoop dat de koorts zakt. Maar ik vind het raar dat er in je urine ook gewoon bloed en eiwitten te vinden is, dat is toch sowieso niet oke?

5. Manderijntje

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Je bloeddruk verhaal klinkt erg herkenbaar trouwens, wel fijn dat je zelf een goede manier hebt gevonden om het te controleren.

6. Knut10

Knut10 Bekend lid

16 mrt 2022
    987
    1.195
    93
    Vrouw
    Wat vervelend:( wat me direct opvalt; waarom neem je elke 4 uur 1 pcm? Ik zou echt dringend aanbevelen om elke 6 uur 1000mg (dus 2 stuks) in te nemen om een juiste spiegel op te bouwen. Pcm onjuist innemen werkt vaak niet omdat de spiegel dan onvoldoende is. Dat heeft o.a. met halfwaardetijden te maken.

Eiwitten “mogen” wel in de urine, zolang het maar onder een bepaalde grens is en blijft. Uiteraard goed de bloeddruk in de gaten houden, maar niet iets om je nu veel zorgen om te maken dat er iets van eiwit is gevonden. Het belangrijkste is dat het niet veel is en niet veel wordt. Een spoor vind ik niet veel, en komt waarschijnlijk van cellen uit de plasbuis of van daarbuiten. Spoor bloed zien we ook vaak, betekent heel weinig en ook geen reden tot zorgen.

als laatste; als de koorts weer terug kwam na staken ab. Dan lijkt me dat een reden om opnieuw de ha te bellen en mogelijk te herstarten. Vooral ook met je plas klachten. Wij vinden wel vaker niet iets met 1 urine check; maar als het hele klinische beloop op een blaasontsteking lijkt, dan is het dat hoogstwaarschijnlijk. Ze behandelen jou, niet een labwaarde.

evaleana vindt dit leuk.
  7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.568
    113
    Vrouw

Ik neem elke 4u 1 omdat ik zwanger ben en niet 2 per keer mag slikken. In elk ander geval had ik er 2 tegelijk genomen.
    Mijn bloeddruk was vanmorgen 92/66 dus geen zorgen meer daarover. Ik heb ook eindelijk iets beter geslapen vannacht.

Morgen bel ik de huisarts weer als mijn temp nog niet gezakt is (had vandaag niet de mogelijkheid om die kant op te gaan). Ik had de ab 1 dag geslikt en knapte tegen de avond aanzienlijk op. De volgende dag moest ik het gebruik weer staken. Ben van plan om nogmaals ontstekingswaarden te laten prikken en nogmaals urine te laten checken morgen. Eerlijk gezegd zou ik het liefst die ab weer herstarten maar liefst niet op eigen houtje. Temp is nog steeds 38.2/38.3 nu (geen pcm genomen vandaag - even kijken wat er zou gebeuren).

8. Knut10

Knut10 Bekend lid

16 mrt 2022
    987
    1.195
    93
    Vrouw
    Ok! Volgens de NHG en Lareb mag je gewoon de normale dosis paracetamol (in NL, voor kortdurend gebruik, geen maanden achter elkaar) en zo schrijven we het ook vaak voor na opnames etc. Maar vooral ook doen wat zelf goed voelt voor jezelf. Alleen als je steeds verhoging houdt, lijkt het dus nu onvoldoende.
    Goed plan om het morgen opnieuw te laten checken en inderdaad niet op eigen houtje ab starten. In overleg + helemaal afmaken (ook als de klachten voorbij zijn, om resistentie te voorkomen). Veel beterschap en succes.

Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Hoe is het nu met je? Uiteindelijk weer opgeknapt? Ik lig momenteel ook met koorts op bed, nu 38.8. Maar hier is juist door mn vk wel geadviseerd om idd elke 6u 1000mg pcm te slikken. Na 5u komt bij mij de koorts weer op. Hopelijk is het hier snel voorbij, vind t maar niks in combi met zwanger zijn.

10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.673
    6.568
    113
    Vrouw
    Oh wat naar @Bloempjelief ! Beterschap!!

Ik heb nog steeds een koortsig gevoel zo nu en dan maar mijn temp is gezakt naar wat verhoging. Wel hoest ik nog steeds enorm veel en mijn holtes zitten helemaal vol. Dat dus al twee weken nu. Hopelijk is het snel voorbij voor ons beiden en knap jij ook weer snel op.

Hoop voor jou dat je koorts snel breekt en dat je er wat vlotter van af bent dan ik!

Bloempjelief vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina