Hoi allemaal, Ik ben Suzanne en bijna 41.We zijn al 2,5 bezig en dit jaar na een HSG 2 keer zwanger geweest.Allebeie de keren liep dit uit op een miskraam.De eerste keer was het vruchtje met 5 weken al weg en had ik een leeg vruchtzakje met 7 weken nog.De tweede keer was ik zwanger van een 2ling,waarvan de eerste ook met een week of 5 weg was en van de 2e het hartje gestopt was met kloppen met 8 weken. Omdat ik spontaan zwanger raak word er in het ziekenhuis waar ik nu loop niet zoveel meer gedaan.Maar nu hoorde ik net over medicijnen,die je zwangerschap kunnen ondersteunen of misschien iets met de innesteling wat mis gaat.Wat zijn mijn opties nog om een eventuele volgende zwangerschap wel goed af te laten lopen en kan ik echt geen dingen als IUI of IVF meer krijgen nu ik 2x spontaan zwanger ben geweest in een paar maanden tijd?Want ik denk zelf dat het van de HSG is gekomen en ben bang dat ik nu weer net zo (on)vruchtbaar ben als voor de HSG.Toen zijn we 2 jaar niet zwanger geweest.Wie heeft er tips en wie weet er een goed ziekenhuis in de buurt van Gouda met een goede fertiliteitsafdeling? Groetjes, Suzanne
Poeh, moeilijk zeg, wat een nare ervaringen ook. Of IVF zin heeft vraag ik me eigenlijk af. Je wordt wel zwanger, vrij rap ook...maar dat gaat steeds mis. Als ze na IVF een embryo terug plaatsen, wordt je daar misschien wel zwanger van, maar blijft het zitten? Misschien kunnen ze een chromosomenonderzoek of aanvullende onderzoeken naar de miskramen? Een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis is natuurlijk nooit verkeerd maar ik heb geen ervaringen in die omgeving. Wil niet lullig doen over je leeftijd..maar ik ben bang dat je in veel gevallen alleen daardoor al tegen de lamp gaat lopen, al zijn er tegenwoordig steeds meer ziekenhuizen die bijv. tot 45 jaar "behandelen". Op Freya.nl kan je overzichten vinden mbt tot ziekenhuizen, wachtlijsten en leeftijden. Heel veel succes! Elmo
Lastig inderdaad! Je hebt je leeftijd niet mee. Je kunt natuurlijk eens een gesprek met een gynaecoloog of fertiliteitsarts in je ziekenhuis hebben hierover en zint het je niet, dan een second opinion in een ander ziekenhuis doen. Dat wordt door je verzekering gewoon vergoed. Het lijkt me trouwens dat je kansen op zwangerschap wel groot zijn, nu het al 2x gelukt is. Medicijnen die zorgen dat je geen miskraam krijgt, bestaan helaas niet. En als de innesteling mis zou gaan, zou je ook niet merken dat je zwanger bent (geweest), je gaat dan gewoon menstrueren, hooguit wat later. Volgens mij ligt hier echt jouw probleem niet... Alleen die miskramen kunnen heel goed door "slechtere" eitjes komen...en daar is niks aan te doen, mocht dat het probleem zijn. Of eiceldonatie dan, maar dat is weer een heel andere kwestie. Maar goed, ik zeg alleen "kunnen", het hoeft niet he, misschien gewoon 2x vette pech?
Even een aanvulling, omdat dit niet helemaal klopt. Het kan ook niet goed innestelen, waardoor het met bijv. 5-6 weken pas misgaat (het vruchtje 'graaft' zich niet goed in en krijgt bijv. over een langere periode te weinig voedingsstoffen en sterft af). Progesteron wordt in Belgie bijv. regelmatig voorgeschreven voor gebruik tijdens de zwangerschap om de innesteling te bevorderen en de groei van de foetus te ondersteunen. Het zorgt niet dat je geen miskraam krijgt, maar schijnt wel de kans op een miskraam te verkleinen. In Nederland wordt dit nog niet voorgeschreven, maar in het AMC start binnenkort een onderzoek hiernaar op de herhaalde miskramenpoli (ze zoeken nog proefpersonen - promissonderzoek). Zover ik weet schrijven momenteel alleen prive-klinieken in Nederland progesteron voor. Uitzonderingen daargelaten.
Progestan / Utrotgestan wordt hier bij cryo behandelingen ook voorgeschreven. Dit zou de innesteling en het blijven plakken van de cryo (dus embryo) bevorderen. Ik kan me dus goed voorstellen dat het bij innestelproblemen voorgeschreven zou worden, omdat dit de baarmoeder in extra goede conditie brengt om zwanger te worden / blijven.
Ik heb ook progesteron voorgeschreven gekregen en loop niet in een prive kliniek. En dat was ook niet bij IVF of ICSI, maar gewoon omdat ik een slechte luteale fase heb en ik zelf bijna geen progesteron aanmaak.
Kijk,dat zijn nog eens berichten!In welk ziekenhuis was dat? En heeft het geholpen?Ik kan nu nml niet op je banner kijken
Progesteron wordt (ook in NL en ook door gewone ziekenhuizen) bij IVF en dergelijke wel voorgeschreven en ook bij bewezen afwijkingen aan de cyclus (zoals een extreem korte luteale fase) maar voorkomt ook dan geen miskramen... Het merendeel van de miskramen wordt veroorzaakt door een niet goed aangelegd embryo. Bij mijn weten heeft progesteron ook alleen zin bij die genoemde specifieke situaties. Op de site van Freya staat ook letterlijk dat het geen zin heeft: Herhaalde miskramen Ik weet dat er een onderzoek naar het nut van progesteron staat te beginnen, maar dit is echt een onderzoek om te kijken of het nut heeft. En ik snap ook de wanhoop die Suzanne heeft, ik weet heel goed wat voor impact een miskraam heeft, maar nogmaals, ik denk dat het verstandig is eens gewoon met de arts in gesprek te gaan. De gemiddelde in fertiliteit ge-interesseerde arts weet van al dit soort dingen meer af dan wij allemaal. We zitten allemaal weer in een net andere situatie en dan is het gewoonweg lastig omstandigheden en beleid te vergelijken. Enne, ik denk dat, als het hartje bij 8 weken is gestopt, er echt geen innestelprobleem is...Hopelijk begrijpen jullie me niet verkeerd
Nou,het is niet echt wanhoop,ik wil gewoon graag weten wat mijn opties nog zijn.Dat als er wel wat is ik het niet over het hoofd zie,want de tijd begint een beetje te dringen hier en het ziekenhuis waar ik nu loop,verwacht ik niet zoveel meer van.Ik heb op aanraden van een ander ouwetje gemailt naar een ander ziekenhuis.het zo toch zonde als ik strakjes echt over de houdbaarheidsdatum ben,ik er opeens achter kom,dat er toch wat voor zou zijn.Ik ben wel zo nuchter ,dat ik snap dat mijn leeftijd ook meespeelt met het krijgen van miskramen.Maar ja...beetje laat de liefde van mijn leven tegen gekomen en ik heb al 2 gezonde dames van 15 en 16.
OK, maar dat scheelt enorm! Dat betekent dat je in elk geval waarschijnlijk zelf niks mankeert op chromosomaal gebied, anders had je die 2 meiden waarschijnlijk ook niet gehad... Heel goed dat je een ander ziekenhuis hebt gemaild. Ik woon zelf niet in die regio, dus heb geen idee van goede ziekenhuizen daar in de buurt, maar een second opinion kan zeker geen kwaad. Succes in elk geval.
Ik schreef ook dat door de meeste Nederlandse artsen geen progesteron voorgeschreven wordt tijdens de zwangerschap. Wel na vruchtbaarheidsbehandelingen etc. uiteraard maar zeker niet standaard bij herhaalde miskramen. Er is tot op heden nog nooit een evidence-based onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van progesteron ter voorkoming van miskramen (bij onverklaarbare herhaalde miskramen), dus er kan door Freya ook niet geconcludeerd worden dat het letterlijk geen zin heeft. Uiteraard ook het tegenovergetselde niet, maar kleinere, minder betrouwbare onderzoeken laten wel een positief verband zien. Nog één laatste opmerking. Je schrijft dat het merendeel van de miskramen veroorzaakt wordt door een niet goed aangelegde embryo. Dit geldt niet in het geval van herhaalde miskramen. Twee miskramen is wel een twijfelgeval, maar bij drie miskramen is er in de helft van de gevallen al meer dan aan de hand dan het 'foutje' van de natuur. Vaak zijn het gezonde vruchtjes en is er een probleem bij de moeder. Dit probleem kan ook op latere leeftijd ontstaan. Ik denk ook gezien de leeftijd van Suzanne dat uitgebreider onderzoek wel slim is. Waar gaat het nu eenmaal om? Een paar bloedonderzoeken en sommige oorzaken zijn zo 'simpel' te verhelpen dat het snel kan lonen. Suzanne fijn dat je een second opinion gaat krijgen. Ik heb het zelf ook gehad en vond het idee dat een derde (tweede ) meekeek erg prettig. Succes.
Hoi allemaal, Bedankt voor jullie reacties.Ik vind het zelf ook fijn als er nog even iemand anders naar kijkt.En dit ziekenhuis komt zelf nergens meer mee.Die zeggen alleen,we zien je wel weer als je weer zwanger bent voor een extra vroege echo.En misschien is dat ook wel het enige wat ze kunnen doen,maar een second oponion is nooit weg.
Mag ik vragen hoe je aan dit getal (dat in de helft van de gevallen bij 3 miskramen of meer er iets loos is) komt? Volgens mij ligt het namelijk veel lager... Daarnaast denk ik dat in Suzannes geval (die immers al 2 gezonde kinderen heeft) de kans op problemen bij haarzelf niet heel groot is. Ik ben het wel met je eens dat het niet gek is dat een andere arts haar casus bekijkt, maar of er echt wat te doen is, vraag ik me nog steeds oprecht af, hoewel ik iedereen alles gun...
*breekt even in* @Dopey, Het feit dat Suzanne al twee gezonde kinderen heeft, betekend niet dat er bij haar geen problemen zijn. En ik denk dat Trees aan het getal komt omdat haar dat is verteld na al 7 miskramen te hebben gehad. Helaas dan dus een ervaringsdeskundige. Sorry als ik verkeerd overkom, dat is niet de bedoeling. Suzanne heel veel succes bij de second opinion. Ik hoop dat het geluk je nog een keer gezind is. *breekt weer uit*
@Bright....dankjewel! Suzanne denkt zelf ook dat het waarschijnlijk gewoon de leeftijd is,wat het krijgen van een miskraam overigens niet verzacht.Maar ze wil gewoon alle hulp die ze kan krijgen en er zijn weer nieuwe technieken,die vooral toegepast worden op ouwetjes zoals ik.Ik wil er gewoon alles aan gedaan hebben,zodat ik later geen spijt heb ,omdat ik wat gemist heb ofzo.En laatst hoorde ik van iemand,die een stollingsprobleem had en die moest elke dag sinaspril slikken en probleem opgelost.Het zal maar zoiets stoms zijn en dat er nooit naar gekeken is.....
Ik heb genoeg gynaecologen gesproken en zelf onderzoek gepleegd om het één en ander af te weten van herhaalde miskramen. Dit getal ligt helaas niet lager. Sommige wetenschappers denken zelfs dat het hoger moet liggen. Denk maar puur aan de statistieken. De kans om drie miskramen achter elkaar te krijgen is statistisch gezien 0,5%. Toch komt het bij 1% van de vrouwen voor. Daarnaast neemt de kans op een derde miskraam toe als je er twee gehad hebt. Na één al licht. De logische verklaring van gynaecologen is dat er in de helft van de gevallen er een oorzaak moet zijn en bij meer miskramen zelfs veel hoger. Jammer genoeg is de medische wetenschap nog niet zover dat ze altijd deze oorzaak vinden. Meer informatie hierover is ook te vinden in de richtlijnen van de NVOG herhaalde miskramen. Ik wil niet te betweterig overkomen (wat ik waarschijnlijk wel kom ), maar ik weet wel waar ik over praat als het gaat om herhaalde miskramen. En misschien is er in het geval van Suzanne niks te vinden, maar denk dat het voor jezelf ook erg fijn kan zijn om hier zekerheid over te krijgen. Ooit stond hier de teller ook op twee miskramen en ik weet dat het in vertrouwen in je eigen lichaam daarna drastisch afneemt. Daarnaast ga je ook anders een eventuele derde zwangerschap in als de veel voorkomende oorzaken zijn uitgesloten. Nogmaals wat heb je te verliezen aan het afnemen van tien buisjes bloed? Het zijn niet bepaald zware onderzoeken die je moet ondergaan.
Natuurlijk, groot gelijk en ik zou dat zelf ook willen maar ik probeer een beetje realistisch te doen. En ik weet uit ervaring hoe k*t een miskraam is, laat staan 2, laat staan meer...Maar nogmaals, de kans op een chromosoomafwijking bij jezelf is klein als je al 2 gezonde kinderen hebt. Hoe dan ook, ik hoop in elk geval dat je snel zwanger wordt en blijft! En ik zal nu stoppen met je topic kapen, sorry
Dopey ze onderzoeken veel meer dan chromosomen hoor. Misschien dat er daarom wat verwarring over is? Je hebt helemaal gelijk de kans daarop is heel klein. Ze kijken namelijk ook naar andere oorzaken van herhaale miskramen, zoals stolling, schildklier, suiker, vitamine-opnames, antistoffen etc. Algehele scheck-up zeg maar. Ik hou ook op met kapen . Sorry suzanne!