speelgedrag jongens?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xxxxx1974, 2 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Ik vraag me af hoe jullie als moeder met 'normaal' jongens speelgedrag omgaan. Heb twee jongens van 2 en 4 jaar. Het is duidelijk dat jongens anders spelen dan meisjes. Nu vind ik de volgende stelregel wel handig: 'als het niet gevaarlijk is en ze zijn niemand tot last, laat ze hun gang maar gaan'. In de praktijk merk ik dat ikzelf vaak 'last' heb van gedrag omdat ik zelf heel anders heb gespeeld vroeger. Wat zij bijvoorbeeld doen:
    - alles uit elkaar halen en niet weer terug inelkaarzetten, overal dus losse onderdelen, schroefjes etc.
    - allerlei dozen leegkiepen bijv. puzzels, speelgoeddozen etc. en dan met de dozen gaan spelen. Hele kamer ligt vol met speelgoed.
    - met opruimen niet alles netjes in de eigen doos doen maar alles bijelkaar waardoor niets meer te vinden is.
    - ruw spelen met alles, speelgoed gaat heel snel kapot terwijl ik altijd heel zuinig was.

Ik heb dus zelf een heel ander referentiekader wat spelen betref en vind dat ze gewoon hun gang moeten kunnen gaan wat spelen betref. Soms moet ik echt op m'n tong bijten....
    Ben dus benieuwd, hoe gaan jullie als moeders daarmee om?

2. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Tja ik denk dat je ze wel kan leren niet alles door de kamer heen te slinger bv. of opruimen na het spelen. Ik houd er ook niet van als alles door de kamer ligt dus dan las ik even een time-out in het spelen in en ga eerst even allen bij elkaar zoeken met mijn zoontje. Ik maak er meteen een spelletje van. Zoek jij.... dan zoekt mama.....
    Maar jongens gaan idd ruwer met hun spullen om ja. Regelmatig naar buiten om even lekker te rennen,klimmen,springen enz.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Er mag hier een hoop gerommeld worden bij het spelen. Maar we ruimen wel netjes op. En als er zo gespeeld wordt dat iets kapot kan gaan, gaat dat speeltje even op de kast ( afhankelijk van situatie 5 minuten tot een dag).

De treinbaan blijft hier vaak gewoon liggen, auto's zweven vaak door de kamer. Boekjes, puzzels, Lego daar moet netter mee gespeeld worden. Dat mag hij best leren.
    Soms vraagt hij dan, of hij met een auto op een wegenpuzzel mag spelen, of met een gewone auto tussen de Lego. Dan vind ik dat prima, maar dan wordt er niet idioot gek gespeeld ;)

Dus remmen kan best, als het nodig is om hem of het speelgoed te beschermen ;)

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind mijn dochter echt een meisje, ze is niet druk of lomp. Maar herken toch wel wat dingetjes.

Ze kan er ook een bende van maken en opruimen is niet haar hobby (ze moet vaak wel helpen). Echt niet dat zij met één ding speelt en het dan weer opruimt hoor ;) Opruimen moet ze dus wel leren, maar ik vind het geen probleem als ze er een rommeltje van maakt (tot op zekere hoogte). Ze gooit ook wel eens puzzels om en door elkaar. Niet leuk.
    Dingen uit elkaar halen: ze haalt overal de batterijen uit. Vooral afstandsbedieningen. Vind ik heel irritant en blijf herhalen dat ze dat dus niet mag doen. Maar als ze dat heel leuk vinden, heb je toch bepaald speelgoed wat daarvoor bedoeld is?
    Ze maakt niet snel iets kapot gelukkig. Dat zou ik, ook bij jongens niet goed vinden (tenzij het gewoon rommel is dat nu eenmaal snel kapot gaat).

5. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Pffff herkenbaar!
    Ik heb een jongen van 4 en een meisje van 3.
    Die spelen toch echt anders. Alhoewel ik mijn meisje ook mijn zoontje na zie doen ;)
    Mijn zoontje is een lekkere drukte maker en is heel de dag in de weer. Kon ook nooit opruimen (op het kdv als de beste) en was altijd met 3 dingen tegelijk bezig.
    Ik moet zeggen dat dat nu echt veel beter gaat sinds een poosje maar ja ik denk dat jongens nu eenmaal zo zijn.

Waar ik moeite mee heb is dat gevaarlijke en druk doen altijd, overal op willen klimmen, overheen willen springen, druk doen met papa voor het slapen gaan enz....Ik kan daar soms zo moe van worden hahaha....

Mijn meisje daarintegen kan zich heerlijk rustig vermaken, doet alles (meestal) met belijd en rent niet de hele dag door het huis;)
    Soms wel fijn als mijn zoontje even naar school is hahaha....

Het zal wel overgaan als ze dalijk beide op school zitten, jouw jongens! Zo met het mooie weer lekker veel naar buiten gaan en moe maken dan heb je èn binnen geen zooi en de kids zijn uitgeteld na het avondeten.

Succes met jouw mannen!

6. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Hier 2 mannen van 2 en 7 jaar....
    Rennen het liefste de hele dag als een malle door het huis, en slopen daarbij alles wat op hun pad komt ;)
    Paar x per dag ruimen we op, afspraak is sowieso als ik aan het koken ben ruimen hun speelgoed op, en overdag doe ik het een x als de kleine op bed ligt.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik laat hem wel eerst opruimen voordat hij iets anders wil.gooien, ruw spelen etc mag gewoon niet.niet alles door elkaar.als hij bijvoorbeeld muziek draait doet hij de cd daarna in de doos en terug in de kast.
    van baby af aan zo netjes gedaan. geen straf of streng toe spreken etc. hij doet het op deze manier omdat hij niet anders weet denk ik.

8. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ik weet niet of het typisch jongensgedrag is.
    Mijn zoontje maakt in ieder geval niks kapot, en dat moet ie ook niet proberen, want dat tolereren we niet.
    Hetzelfde als met speelgoed gooien, daar had ie een tijdje geleden een handje van, is uiteraard niet de bedoeling.
    Verder speelt ons zoontje overal tegelijk mee, en ik laat hem wel vaak zijn gang gaan.
    Vanochtend lag de inhoud van een speelbak uitgespreid op de grond, hij had alles (voor hem dan) systematisch neergezet.
    Hij vroeg me lief of ie het niet hoefde op te ruimen toen ie naar bed moest, dus heb ik maar een paar uur tegen rommel aangekeken op de vloer. :D
    Opruimen moet ie dus wel, als ie naar bed toe moet.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Denk ook dat het wel meevalt dat het specifiek jongensgedrag is.

Mijn nichtje is ook hartstikke druk (met snel praten, maar ook in gedrag), maar neefje kan juist heel rustig zelf spelen..

Ik denk dat druk en aanwezig zijn bij jongens wel sneller wat lomp is én dat het vaker voorkomt bij jongens?

Nou ja, lijkt mij iig erg vermoeiend ;)

10. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier hebben we vooral heel veel speelgoed laatst opgeboren omdat hij alles overhoop haalde en vervolgens niet wist waar hij mee moest spelen.
    Wat hier enkel nog staat zijn:

* heleboel duplo.
    * 2 puzzels
    * een laadje in onze kast met boekjes
    * 2auto's die geschroefd kunnen worden
    * 1 doos losse autotjes.

Verder hebben we alles naa rboven verhuist.
    We merken nu wel dat hij vaak alleen de duplo pakt of de auto's en veel zoeter is. Ook is mijn huis niet meer zo een bende.
    En ja hij ruimt alles op.
    En doet het ook nog in de goede dingen, als ik het fout doe krijg ik te horen 'nee mama hier in'.
    Wij hebben het ook heel streng aangeleerd, om eerst op te ruimen voor je wat anders pakt, het heeft heel lang geduurd maar voor hij gaat slapen staat alles weer op zij nplek ;)

11. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    En hier kan hijsoms heel baldadig zijn met speelgoed, maar denk dat dat ook wel een beetje bij peuter hoort.

12. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    gooien met speelgoed, erg lullig van mama en papa, maar dat mag niet. Speelgoed waar mee gegooid is gaat dan even bovenop de kast als time-out. mmm bedenk dat ik nog wat brandweerauto's heb staan daar. Mogen er wel weer af. en verder speelt hij wel zoet en opruimen doen we samen anders gebeurd het niet uitzichzelf. En hij heeft elke dag wel zn dolle uurtje dat hij moet rennen of de hele tijd springen. Ik laat hem dan gewoon even gaan of zeg dat hij boven op zn kamer even lekker wat rondjes moet gaan rennen. Daar heeft hij ren ruimte. Ook hebben we een rekstok midden in zn kamer gehangen en dat vind ie geweldig. Jongens zijn gewoon wat fysieker ingesteld dan meiden. Tja en als het dan de hele dag regent, dan maar het regenpak aan en naar buiten in het bos lekker in de plassen stampen. Jongens lijken veel op honden en die moeten gewoon even uitgelaten worden. grijns.

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik denk dat het niet echt jongensgedrag maar karakter is. Onze dochter rent ook het liefste de hele dag door het huis (bij slecht weer, anders naar buiten), gooit ook alle puzzels door de kamer, wordt ook boos als ze vervolgens alles weer op moet ruimen, ook speelgoed waarmee ze gooit gaat weg (op de kast), klimmen en springen oa op de bank doet ze heel graag, maar mag natuurlijk ook niet, zit altijd onder de blauwe plekken, etc.etc.
    Al moet ik zeggen dat ze ook heel lief kan spelen en zichzelf goed rustig kan vermaken hoor, maar ook vaak het hele drukke.

14. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Leuk alle reacties en alle diverse aanpakken....

Het is niet zo zeer dat ze druk zijn maar vooral de fantasie de loop laten. Al het speelgoed op de bank is een brandweer auto. Ik zie dan een grote berg die daarna opgeruimd moet worden, ha ha. En verder is de oudste is gewoon veel van het (ver)bouwen. De werkbank en het schoolbord is gewoon leuk om uit elkaar te halen, verder gebeurd er niet zoveel mee. In elkaar zetten is dan nog te moeilijk, doen we samen. Opruimen ook anders gebeurd het bijna niet...

15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Miss weet je het al wel hoor, maar je hebt van die werkbanken van oa cars dat ze auto's helemaal uit en in elkaar kunnen zetten, super leuk en dan is het ook de bedoeling dat ze het in en uit elkaar halen...

16. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    nee, die ken ik niet. Heb je een linkje?

17. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
  18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook zoiets :)

19. Hester

Hester Niet meer actief

Ik herken wat je zegt, je word soms zooooooo moe van al dat gooien en smijten - doet onze zoon ook! Heeft hij altijd al gedaan. In mijn ogen is dat ruwe een beetje doelloos, maar ik denk dat het voor hem zeker wel leerzaam is. Hij ontdekt op die manier hoe de wereld in elkaar zit.

Gelukkig zit hij op een outdoor / sport BSO en daar kan hij zich helemaal uitleven.

Overigens is het niet perse alleen maar jongensgedrag, want onze jongste is weliswaar nog maar klein, maar die is juist heel rustig en gecontroleerd aan het spelen: voelt bijvoorbeeld met zijn vinger aan de wielen van een autootje hoe ze draaien en rijdt ermee heen en weer, terwijl onze oudste er destijds (en nog) alleen maar mee gooide.

20. Anta

Anta Actief lid

10 aug 2009
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heb je het boekje Zoons (handleiding voor moeders)ook gelezen? Niet dat het een antwoord op je vraag geeft maar het is wel leuk!

Deel Deze Pagina