Hoi hoi! Van mijn kraamverzorgster kreeg ik de tip om op internet te kijken naar een tweedehands borstkolf. Ik had namelijk een borstkolf van mijn zus geleend, maar deze bleek kapot te zijn. Nu heb ik een tweedehandse borstkolf gekocht. Mede omdat ik straks maar één dag in de week ga werken en ik verder nooit kolf kreeg ik deze tip van mijn kraamverzorgster. De borstkolf kreeg ik net, maar nu is mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen vóór het eerste gebruik? Alle onderdelen uitkoken in een pan met gekookt water of............? Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Inderdaad uitkoken en op een schone theedoek laten drogen aan de lucht....dat is het meest hygienische. Of in je afwasmachine (bovenkant), maar volgens mij is voor de eerste gebruik uitkoken sowieso het beste.
Uitkoken en idd op een schone theedoek. Daarna in een afgesloten baktin de koelkast, maar dat laatste is volgenr mij niet noodzakelijk. Bij gebruik, na iedere kolfsessie afspoelen en 1 x per dag uitkoken. Althans zo deed ik het. Ik geef nu allen ochtend en avond dus kolf niet meer, heb spijt dat ik een nieuwe heb gekocht, lang leve Marktpkaats...
Ik ben ook niet van de grote beurs maar mij is sterk afgeraden een 2e hands kolf te kopen. Wil geen onrust zaaien, maar misschien heb je hier wat aan.... Het kopen en gebruiken van een tweedehands borstkolf door Nanny Gortzak Kun je een eerder gebruikte kolf lenen of kopen in verband met de hygiëne? Dat hangt af van de soort kolf. Hieronder worden alle soorten besproken. Motor-kolven voor persoonlijk gebruik Bij borstkolven met een open systeem kan er tijdens het kolven melk in het motordeel terecht komen. Voorbeelden van dergelijke kolven zijn: Medela Pump in Style; Medela Mini Electric; Medela Mini Electric Plus; Whisperwear; Babycare G. Melk in het motordeel (of op de behuizing) is lastig, omdat de motor moeilijk schoongemaakt en de behuizing moeilijk gesteriliseerd kan worden. Daarom wordt het gebruik van zulke tweedehands kolven sterk afgeraden. Vroeger werden dergelijke kolven wel verhuurd, maar in verband met de mogelijke risico's van besmetting via de motor wordt dat niet meer gedaan. Zelfs als je een nieuwe kolfset koopt, is dit besmettingsrisico nog aanwezig. Je hoeft daarbij niet meteen aan allerlei enge ziektes als HIV of hepatitis te denken, maar ook aan bacteriën die de melk kunnen besmetten en bederven, of schimmels waardoor na drinken van de melk de baby last van spruw kan krijgen. Als een moeder heeft gekolfd terwijl ze tepelkloven had, kan er zelfs bloed in de motor terecht gekomen zijn. Medela handkolf en Avent Isis De kleine, handbediende kolven hebben weliswaar niet het nadeel dat er melk in de motor kan komen, maar het plastic van de kolven kan wel kleine barstjes bevatten waar micro-organismen in kunnen zitten. Het gaat hierbij onder andere om de Medela handkolf en de Avent Isis. De huis-tuin-en-keuken methodes die gebruikt worden om zulke kolven te steriliseren, zijn niet altijd afdoende om alle schimmels en bacteriën te doden. Daarom worden ook deze kolven niet meer door kraambureaus en borstvoedingsverenigingen uitgeleend of verhuurd. Grotere huurkolven, zoals de Medela Lactina Bij de grotere huurkolven kan er geen melk in het motordeel komen, wat een groot voordeel is. Eén van dit soort machines is de Medela Lactina. Deze werkt met een externe zuiger, die deel uitmaakt van de kolfset (die je bij het huren van de kolf nieuw moet kopen). Als er melk terugloopt in de slangen, dan komt die hooguit in de zuiger terecht, die je dan uit elkaar kunt halen en kunt schoonmaken en steriliseren. Als je de zuiger losmaakt van de kolf en in je handen houdt (en hem in en uit elkaar schuift), dan begrijp je dat dit een gesloten systeem is, dat geen verbinding heeft met het motordeel van de kolf.