Opnieuw bekkenpijn 6 maanden na bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door muffinmeisje, 28 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik ben 6 maanden geleden bevallen van mijn 2de kindje. Tijdens mijn 2de zwangerschap heb ik behoorlijk veel last gehad van bekkenpijn en instabiliteit. Na de geboorte was ik er met een week of 3 bijna volledig vanaf. Ik merkte het alleen nog als ik in bed lang op m'n zij had gelegen, dan voelden mijn heupen wat stijf en pijnlijk. Maar sinds een paar dagen zijn alle klachten ineens weer terug: pijn in m'n onderrug, heupen en liezen. Dit straalt ook uit naar mijn benen, die voelen heel zwaar en vermoeid. Het lijkt nu met de dag ook erger te worden. Ik heb net gelijk mijn fysio weer gebeld en daar kan ik morgenochtend gelukkig al langs. Ben benieuwd wat zij hier voor ervaringen mee heeft. Ik vroeg me zelf af of het misschien met de hormonen van de bv te maken kon hebben? Ik geef nog volledige bv namelijk. Zijn er hier meer vrouwen die ervaring hebben met bekkenklachten die praktisch wegwaren en ineens weer terugkwamen?

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wederom zwanger geen optie?
    (BV is geen 100% veiligheid)

3. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Had ik ook al aan zitten denken, maar ik heb nu een gynefixspiraaltje en 5 september nog controle gehad dat deze helemaal goed zit, dus dat kan haast niet..

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier is het nooit echt helemaal weggeweest na de bevalling (6,5 maand terug). Maar het was wel echt een verbetering van 100% t.o.v. tijdens de zwangerschap. Merk nu echter ook dat het met fasen weer erger wordt, maar wisselt hier echt heel erg en ligt vooral aan wat ik doe. Soms moet ik echt een heel aantal keer de trap op en af en dan kan ik 's avonds echt niets meer.

Geef ook nog volledig bv, en had eens ergens gelezen dat het ermee te maken kon hebben. Maar toen ik verder zocht op internet schijnt dat toch weer niet samen te hangen ;)

5. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    @ nina4: jeetje, bij jou zijn de klachten nooit weg geweest, dat lijkt me ook heftig! Ik baal er nu echt al weer enorm van en hoop heel erg dat het snel weer over is. Merk de afgelopen dagen ook dat hoe meer ik doe, hoe meer last ik ervan heb.. Maar vind het vooral zo raar omdat het bij mij in principe wel weg is geweest.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ach, ondertussen ben ik niet veel anders meer gewend ;) ;)

Maar is inderdaad wel vreemd dat je er nu plots weer last van hebt.. Echt niets veranderd de laatste dagen? Ben benieuwd wat de fysio zegt morgen..

Succes!

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Bij mij deed het rond menstruatietijd weer zeer na mijn eerste kind.

Wellicht is er een menstruatie op komst?

8. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik zat me idd ook al af te vragen of het ermee te maken kon hebben dat mijn cyclus weer op gang aan het komen is ofzo. Vanmorgen bij de fysio geweest en zij dacht idd aan hormonale bekkenpijn, mogelijke doordat mijn cyclus dus weer terug gaat komen. Zij ziet dit wel vaker bij vrouwen, meestal ook zo rond de termijn van 6 maanden, dus het is niet abnormaal ofzo. Daarnaast heb ik een stijve heup (ben als kind aan deze heup geopereerd) en daar heb ik eigenlijk nooit meer last van gehad, totdat ik zwanger werd en nu dus ook weer. Heb een hoop oefeningen mee gekregen voor thuis en verder de komende tijd goed in de gaten blijven houden hoe het gaat en af en toe telefonish contact met de fysio. Hopelijk verbetert het snel weer!

9. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Muffinmeisje: ook ik kan me helaas aansluiten bij jouw verhaal. Ik heb tijdens mijn zwangerschap last gehad van pijn aan het schaambot (dus bekkengerelateerd) en dat was na de bevalling ineens over. Echter na een paar maanden kreeg ik pijn in mijn liezen en dat bleek dus weer afkomstig te zijn van mijn bekken. Ik wil je niet laten schrikken, maar mijn zoontje is al weer 2 en ik heb er dus nog last van. Zeker in periodes rond mijn eisprong en menstruatie wordt het heftiger.
    Ik heb er bekkenfysio voor gehad en ben onder behandeling van een osteopaat. Alles helpt wel iets, maar over is het nooit gegaan.
    Borstvoeding is daar zeker een oorzaak van en de klachten werden bij mij wel minder na het stoppen met bv. Maar ik zou niet om die reden speciaal met borstvoeding stoppen, want dat zou zonde zijn (na mijn mening).
    Ik ben dit jaar voor de tweede keer zwanger geweest (helaas een mk geworden), maar de pijn was toen aanzienlijk minder. Dus mijn bekkenklachten reageren sterk op hormonen, met meer pijn rondom eisprong en menstruatie en minder pijn tijdens een zwangerschap.
    Ik wens je veel sterkte en mocht je de gouden tip weten om er af te komen. Ik houd me aanbevolen.

10. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    @Sneeuwmees: Fijn om ook jouw ervaring te lezen! Je laat me er niet mee schrikken hoor, na mijn bezoek aan de fysio vandaag had ik voor mezelf ook al de conclusie getrokken dat mijn klachten hormoongerelateerd zijn en dat het dus best zou kunnen dat ze regelmatig terugkomen bij eisprong en menstruatie enzo. Als het tussendoor dan iig maar weg is (of iig minder is), dan is het verder maar even zo. Hopelijk willen de oefeningen een beetje helpen. Stoppen met de bv is voor mij nu idd nog niet aan de orde, dat gaat nog veel te goed en veel te fijn om te doen. Ben wel heel benieuwd wat mijn cyclus gaat doen en of die idd binnenkort weer op gang gaat komen. De laatste keer dat ik ongesteld was, was februari 2009 ;) Tussen mijn kinderen zit 16 maanden leeftijdsverschil (dus vrij snel al weer zwanger) en tussen beide zwangerschappen heb ik niet gemenstrueerd, dus geen idee hoe dat nu allemaal gaat zijn na 2 zwangerschappen.

11. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik heb er even later ook weer last van gekregen.
    Na de bevalling was het helemaal weg, ik kon echt alles weer doen! Na een maand of 2 kwam het langzaam weer terug. Het begon toen m'n eerste menstruatie er aan kwam, maar het is wel gebleven en het heeft hier niks met m'n cyclus te maken. Als ik zware huishoudelijke dingen doe, lang sta, wandel of slenter dan is het helemaal mis en heb ik behoorlijk veel pijn. Ook merk ik dat het verzorgen en bezig zijn met miniNooNoo zwaarder wordt, vooral haar uit bed en de box tillen.
    Ik ben weer bij de fysio geweest en zij zei dat het nog altijd instabiel is. Ik heb wat oefeningen en tips meegekregen, maar om heel eerlijk te zijn helpt het allemaal niet zoals ik graag zou willen...

12. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    @ NooNoo: oh, dat klinkt echt niet fijn en zo te horen wordt het ook steeds weer erger nu :( Echt vervelend dat de oefeningen ook niet helpen! Ik had er zelf eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden dat het nog weer terug zou komen. Had wel vaker gehoord dat vrouwen er lang na de bevalling nog last van bleven houden, maar niet dat het ook 'zomaar' weer terug kon komen.

13. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Muffinmeisje: ik hoop dat als het hormoongerelateerd is, je er een modus in weet te vinden om ermee om te gaan. Ik merk ook dat ik zelf bepaalde bewegingen bewust al anders doe (bijv. ergens overheen stappen, in de auto stappen bijv.). Ik heb ook een beperking in die rechterheup dat ik die ook niet zo ver kan strekken e.d. In eerste instantie werd vermoed dat dat kwam omdat mijn zoontje in een stuit gelegen heeft en vermoedelijk langere tijd naar een kant heeft gelegen. Of dat een oorzaak is, weet ik niet.
    Met de osteopaat proberen we die heup weer wat mobieler en losser te maken.
    En stoppen met bv zou ik ook niet doen (heb ik zelf ook niet gedaan). Als dat eenmaal lekker loopt, dan zou ik ook dat lekker zo laten. Veel succes ermee!

Deel Deze Pagina