mijn zoontje is na mijn idee en van vele anderen een flinke knul en ja dat is hij inderdaad. hij was erg klein bij zijn geboorte namelijk 44cm en 2740gr en met 2 maanden precies was dit al 5500gr en 56cm. nu met 3 maanden zit hij op de 7 kilo en ook draagt hij al maat 68 (soms 62 van broek) en hij is dus echt een flinke knul. hij heeft 6 weken bv gehad en daarna fles. met de fles zat hij al vrijsnel op de max van 1 liter maar verder krijgt hij niks. hij is nu overgestapt op voeding voor hongerige babys en red het wel maar ben bang dat als hij straks meer mag gaan eten hij modder vet gaat worden. hij loopt ook achter op zijn ontwikkeling door dat hij een moeilijke start had en een verkorte nekspier. hij verbruikt dus wel minder energie dan een normale baby doet op deze leeftijd. mijn zoontje kan zijn hoofd bijvoorbeeld nog niet optillen als hij op zijn buik ligt en draaien doet hij niet eens een poging tot. hij begint nu pas ene beetje zijn handjes te ondekken maar meer dan af en toe tegen een speeltje slaan of er op zabbelen doet hij niet. zitten kan hij daar in tegen al wel even los maar goed dit doet hij zelden dus weinig energie gebruiken en veel tot zich nemen. morgen moet ik naar het cb en verwacht voor het eerst in me leven comentaar. mijn dochter was groter bij der geboorte namelijk 46cm en 3160gr en was met 3 maanden 5800gr. alles was altijd precies op schema kwa lengte en gewicht. bij mijn zoontje was het vorige keer al lengte in het midden en gewicht bijna op de bovenlijn. prima zeiden ze maar denk dat ze dit keer minder vriendelijk zijn maar ja ik kan er verder toch ook niks aan doen. is dit extreem zwaar of valt het mee? zijn nichtje is 3 maanden ouder, woog 1 kilo meer bij de geboorte en was 51cm en ze zijn nu bijna net zo groot en nado is 1 kilo zwaarder
maak je alsjeblieft geen zorgen dat JIJ erop aangesproken zult worden meis.... je doet toch niets verkeerd.....je propt hem toch niet vol met voeding... jouw verhaal klinkt zo ontzettend logisch.... als hij minder energie verbruikt zal zijn voeding meer aanzetten.. zeker als hij een kleine achterstand heeft.... ook dat is iets waar je als ouder niets over te zeggen hebt...als je je kind gewoon stimuleerd maar het is gewoon nog niet zover dan zal hij die dingen toch pas op zijn tijd gaan doen...ook dat is niet jouw schuld... ze zullen je hoogstens meedelen wat je kunt doen om de situatie te verbeteren misschien... dat is geen kritiek op jou.. zolang jij je kindje gewoon normaal stimuleerd.... en het niet veel te veel voeding geeft terwijl je eigenlijk weet dat het teveel is dan doe je toch niets fout... natuurlijk wil je horen dat je kindje helemaal binnen de norm valt en alles fantastisch gaat..... soms is dat gewoon niet zo, bij een heleboel baby,s is dat helemaal niet zo... ik probeeer het cb niet als een soort keuring te zien maar als een handgie vraagbaak waar ik met al mijn vragen terrecht kan, ze zijn niet de vijand.... gr Jose
bij mijn dochter was alles altijd perfect, liep ver voor op der ontwikkeling en at en dronk ook volgens schema. nu nog is ze veel te wijs en te ver ontwikkeld voor der leeftijd dus ik weet dat het niet aan ons ligt want doen niks anders dan we bij onze dochter deden. dit heeft volgens mijn wel zijn voordelen omdat ze ook zien dat het bij mijn oudste dochter wel allemaal positief en volgens hun allemaal beter dan perfect ging. mijn zoontje daar in tegen loopt na mijn idee achter. hun zeggen van niet maar moet nu morgen dus weer maar weet zeker dat ze nu anders gaan praten. een kind van 3 maanden hoort zijn hoofd lange tijd om hoog te kunnen houden voor minimaal een half uur en mijn zoontje krijgt hem niet eens omhoog getilt. dit ligt dan wel aan zijn nekspier maar toch hierdoor loopt hij een groot deel van zijn verdere ontwikkeling mis zoals dingen ondekken, vastpakken etc. als je op je rug ligt zie je nu eenmaal minder van je omgeving dan dat je met opgeheven hoofd op je buik ligt. de babygym is dan wel interresant nu maar ook dit is een paar keer tegen aan slaan en klaar. kijken en volgen doet hij dan wel maar echt grijpen dat laat hij achter wegen. dit zijn dingen die bij mijn dochter allemaal vanzelf gingen. niet dat het erg is maar omdat ik nog nooit commentaar heb gehad vind ik het toch minder leuk als ze dit nu wel gaan doen. tips oke maar voel me wel snel aangespoken en dat het met alicia allemaal zo perfect en snel ging valt het mijn erg op dat nando erg langzaam is met alles. elk kind is anders dat weet ik maar hun zien alle kinderen als het zelfde na mijn idee. staan ze te vroeg los is het niet goed maar gaan ze te laat lopen is het ook weer niet goed. alles heeft zo zijn middenlijn en als je kind er niet aan voeldoet dan geven ze meteen commentaar etc. de fysio zij ook dat hij gewoon veel pijn had aan zijn nek. rechtop zitten en hoofd omhoog houden doet niet zon pijn en gaat automatisch. hoofdoptillen vanuit lighouding kost daarintegen veel meer moeite en is erg pijnlijk. nou ja ik ga morgen kijken wat ze gaan zeggen maar denk weinig goeds. ze zij laatst zelf dat ik de fles wel kon ophogen terwijl mijn altijd is verteld een max van 30 schepjes per 24 uur. ik heb der dan ook niet naar geluisterd want hij groeit prima dus waarom nog meer geven. ja hij huilt ja maar dat doet hij heel de dag. wie niet als je continu pijn hebt en het gevoel van een stijve nek.
Mijn zoontje is nu 2 maanden en 1 week en woog vorige week dinsdag (toen dus net 2 maanden) 5725 gram en is zo'n 56 cm lang. Ook ik krijg maat 50/56 niet meer aan. Stanley drinkt als sinds 7 a 8 weken ongeveer 200 cc en krijgt 5 voedingen. Ook aan de 1 liter en die gaan er allemaal in. Nou kan ik niet echt zeggen dat ik hem heel groot en dik vind maar hij heeft wel van dat lekkere baby vet. Bij de geboorte was hij trouwens 3040 gram en 49 cm en hij is met 37 weken en 5 dagen geboren. Ik maakte me eerst ook best wel zorgen van stel je voor..... Maar nu tja als hij honger heeft heeft hij honger. Ik ga hem echt niet minder geven omdat hij anders te dik word. Dadelijk als de bewegingen volop gaan beginnen, traint hij het wel weer er vanaf. Maak je er geen zorgen om je doet niks verkeerd. En ieder kind is anders dus je kunt ook niet echt vergelijken.
luca kreeg BV en was met 3 maanden 6390 gram. Ik heb in het boekje van CB gekeken en zag dat 7 kilo de max is voor 3 maanden van wat goed is, dus ook al is hij zwaarder, het betekent alleen dat hij zwaarder is dan gemiddeld. En daarbij zit bij binnen de marge van het Cb. Als ik zo de curve van de WHO kijk zit hij ook ruim binnen gemiddeld. Dus maak je maar niet druk. Als hij eenmaal begint met druk bewegen, zal hij wel snel wat minder aankomen en wat lager uitvallen. ALs ik de curves zo zie hoef je echt geen zorgen te maken.
Dat jouw zoontje trager is dan jouw dochtertje, betekend toch niet per se dat hij heel langzaam is? Misschien was je dochter gewoon een hele snelle. Verder denk in niet dat je qua eten iets verkeerd doet, als hij honger heeft, heeft hij honger, toch? Niks van aantrekken als ze daar commentaar op geven hoor!
Hmmmz, ik ben benieuwd wat Sem weegt met 3 maanden.. Met zijn geboorte woog hij 3590 en na een maand was hij al 5080 8) We moeten 23 sept. weer heen, dan is meneer 2 maanden en gaan ze hem weer wegen...ik ben benieuwd... Denk dat Sem met drie maanden ook wel op 7 kilo zit hoor, (ik geef slagroom haha )
Mijn zoontje woog de laatste keer al iets van 5700 gr en dat was dus met 1 maand. Toevallig moet ik morgen ook naar het CB, zal me niets verbazen als er weer zowat een kilo bij is (hij woog 4750 gr. met de geboorte). Hij zit zelfs boven al die lijnen met zijn gewicht. En mijn dochtertje zit altijd wat onder het gemiddelde met haar gewicht. Ach, je kunt er weinig aan doen als hij wat aan de zware kant is, maar inderdaad, ik zou ook niet over de max. van 1 liter gaan. Dat hij wat langzamer is, is toch niet zo vreemd als hij last heeft van zijn nek en bovendien is hij toch eerder geboren, dat scheelt ook. Niet teveel van aantrekken hoor, mochten ze gaan zeuren. Ik hoop wel dat zijn nek snel opknapt, waarschijnlijk gaat hij zich dan ook sneller ontwikkelen.
Nou hier ook een groot mannetje. Thijs heeft voeding voor hongerige baby's vanaf 8 weken. Zat toen ook al op het maximum. Thijs probeert pas 2 weken om te draaien en kan het sinds eergisteren. Dus dat is later dan 3 maanden, dat valt toch wel mee? Hij pakt af en toe zelf een speeltje en dat is volgens mij meer toeval, komt vanzelf wel! Het is wel vervelend dat hij steeds nekpijn heeft en dus logisch dat hij zijn hoofd niet optilt. Ws gaat hij dat pas doen als hij geen pijn meer heeft. Van een achterstand kan je echt nog niet spreken. En ws is je dochtertje een supersnelle beeb!
Je zoontje groeit snel maar is helemaal niet te groot ofzo. Mijn zoontje woog met 3 maanden 7,5 kg en was 65 cm. (moet ik er wel bij zeggen dat ie 5070 gram was bij de geboorte dus hij groeit iets minder snel maar dat is logisch) oh en jongetjes zijn nou eenmaal langzamer dan meisjes
Wat ben jij streng voor je zoontje . Ik zou echt stoppen met de vergelijking met je dochter en je zoontje zelf zijn ontwikkelings ritme laten vinden. Hij kan al heel wat dingen wel. Volgens het van Wiechenonderzoek hoeft hij echt nog geen half uur rond te hoeven kijken. De fysiotherapeut zal het waarschijnlijk al verteld hebben dat hij al heel veel geleerd moet hebben, voordat hij de basishouding heeft om maar te beginnen met zijn hoofd op te tillen. Het volgende komt meer in de buurt van wat je kunt verwachten met 3 maanden: heft hoofd in buikligging 45 graden (bij 6 mnd kijkt hij rond met het hoofd op 90 graden). Zie ook: van Wiechenonderzoek Hij is wel flink gegroeid, maar elk kind heeft zijn eigen groeicurve (mits je hem normaal te eten geeft, maar daar let je al op). In die tijd had ons zoontje de onderkant van de curve nog niet bereikt (ongecorrigeerd voor vroeggeboorte). Er zijn ook kindjes die niet altijd in het gemiddelde passen. Als jij er zelf vertrouwen in hebt, komt het vast wel goed.
Ik heb toevallig Emma's groeiboekje hier liggen omdat ik morgen naar t cb moet... en hier ook 6960 gram met 3 maanden hoor (en toen kreeg ze echt alleen nog bv) En ja, zware baby's zijn vaak wat minder snel in de motorische ontwikkeling (en jouw zoontje heeft t natuurlijk wat extra lastig vanwege zn nekje). Emma rolt pas een maand... maar sindsdien is het wel heel snel gegaan, ze kan nu ook al goed stevig zitten en begint te tijgeren. Wat de andere meiden ook zeggen: zolang jij weet dat je m niet volpropt gaan ze er op het cb echt niet over oordelen hoor! Ieder zn eigen groei... en je kunt m moeilijk honger laten lijden toch?
Hier ook een flinke knul. Bij de geboorte woog hij 3760gram en was hij 53cm. Nu bijna een jaar later weegt hij 10,7kg en issie 79cm lang. We hebben hem nooit volgepropt eerder op dieet gezet omdat we ook bang waren dattie te dik werd. Maar toen hij echt ging bewegen, zoals zitten/kruipen/staan kwam hij amper meer aan. Dus je doet echt niks verkeerds hoor.. Zolang je hem niet volpropt met onnodige dingen kan hij ook niet te dik worden hoor. Dat komt allemaal vanzelf wel goed als hij meer energie gaat verbruiken en meer de lengte in gaat. Ik hou wel van stoere kereltjes! Mijn zoon groeit nog steeds bijna op de bovenste lijn vd curve en niks mis mee hoor!
Het is logisch dat je opvalt dat je zoontje langzamer in zijn ontwikkeling is, maar dat wil niet zeggen dat hij té langzaam is. Mijn zoontje was ook een snelle jelle..hij liep met 8 maanden om de tafel..mijn dochtertje tijgert 'nu pas' sinds vrijdag. Ik heb ff opgezocht wat ze wogen met 3 maanden: Mijn zoontje 7030 gram (3332 bij geboorte) en 63 cm Mijn dochtertje 6355 gram (3740 bij geboorte) en 62 cm. Niet teveel zorgen maken en gewoon lekker genieten van je kindjes
Ten eerste moet je je dochter en je zoon niet met elkaar gaan vergelijken, elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Dat je zoontje langzamer in zijn ontwikkeling is dan je dochter zegt niet dat hij te langzaam is. Ten tweede vind ik vreemd dat jij je zorgen maakt over wat het cb te zeggen heeft. Het cb is niet heilig, het is slechts een adviesorgaan en hoef je niet alles serieus te nemen wat ze zeggen. Ten derde vind ik je zoontje helemaal niet te groot. Mijn zoontje was groter en zwaarder met 3 maanden en ik heb nog nooit commentaar gehad behalve dat het een gezonde jongen is. En al zou ik erover commentaar krijgen dan gaat het ene oor in en het andere uit. En overigens is het jou welbekend, aangezien jij nog een kindje hebt, dan de groei met een maand of 7 veel langzamer gaat. Je zoontje zal waarschijnlijk echt niet altijd zo'n lekkerbek blijven als nu is en als hij eenmaal gaat voortbewegen komt hij veel minder aan waardoor alle lijnen weer naar beneden gaat. Kortom wees niet zo streng voor je zoontje. Hij ontwikkelt zich in eigen tempo en het zal allemaal wel loslopen.
Emma was 40 cm bij de geboorte en 1990 gram. Nu na 3 maanden is ze 56 cm en 4960 gram. Ik vind dat ze al heel veel is gegroeid! Maar ik zou me ook niet te veel zorgen maken hoor, eventueel even het cb raadplegen.
Mijn dochtertje is 24 augustus bij het CB geweest en woog toen 10,2 kilo en was 72 cm lang. Ze was toen ruim 6,5 maand. Bij de geboorte woog ze 4265 gram en was 54 cm lang. Zij zit bij de groeicurves zowel bij lengte en gewicht boven alle lijntjes van de groeicurves. Ook ik maak(te) me druk over wat het CB zou zeggen, dat ze te dik zou zijn en we verkeerd omgaan met de voeding. Vooral omdat vreemden mensen zeggen dat ze zo lekker mollig is en een dikkerdje is. De CBarts was juist zeer tevreden over haar, zolang hij het goed vindt, is er niks aan de hand. Wat voeding betreft heb ik zelf aangevoeld waar ze wel en niet aan toe was. Nu mag ze gewoon met de pot mee-eten en madame vindt alles lekker. En, het belangrijkste!, geen enkel kindje is het zelfde. Elk kindje ontwikkelt zich op z`n eigen tempo. Ik heb daar ook even moeite mee gehad, maar op eens gaat er een knopje bij ze om en doen het gewoon. Mijn dochtertje rolde nog helemaal niet met 6 maanden, bleef lekker op haar rug liggen en om zich heen kijken. Daarintegen kan ze wel al heel goed zelfstandig en los zitten en mogen wel al een uur met haar rondfietsen. Nu heeft ze sinds 2 weken het rollen ontdekt, ze gaat maar wel 1 kant op en rolt niet terug maar dat komt nog wel. Geef het tijd, je zoontje is pas 3 maanden! Hij heeft z`n eigen tempo en doet straks dingetjes eerder en andere dingetjes weer later. Ga niet vergelijken, hij is een eigen persoontje!
ik zelf vind het allemaal best zo kwa ontwikkeling maar dan hoor je van de fysio dat ik vaker moet oefenen op de buik want hij moet met 3 maanden zijn hoofd helemaal op kunnen heven en 30 minuuten kunnen volhouden. ik oefen al genoeg vind ik en je ziet echt aan hem dat het pijn doet. welke moeder kan dit negeren, geen een toch. oefenen doe ik maar als ik echt merk dat hij gaat krijsen en dan echt met tranen dan breekt mijn hart en laat ik hem echt niet verder oefenen. ik ben van plan om eventueel een manuel therapeut te laten kijken omdat ik het idee heb dat er meer is met zijn nekje dan alleen een verkorte nekspier en dat dat gewoon ee oorzaak weer is van iets anders. als hij in de zithouding zit houdt hij zijn hoofdje ook meestal na een kant gericht. hij kan de andere kant opkijken maar met moeite en je moet hem echt uitlokken. hij kan het nu naar veel fysio dus al wel alleen hij gaat voor het gemak. hij heeft hierdoor al een flinke afplatting en zoals het er nu naar uitziet gaat hij een helmpje krijgen met 5 maanden . ja niks aan te doen en het hoeft niet maar beter nu even 4 maandjes dan heel zijn leven met z'n scheef achterhoofd lopen. dit komt er dus ook allemaal nog bij kijken en een tante van mijn vriend heeft me echt af zitten kraken dat dat mijn schuld is want ik had hem zij zij moeten leggen etc en voelde me echt schuldig. cb zij ook dat dit niet mijn schuld was maar toch ik trek me snel dingen aan. wat betreft die tante die komt hier niet meer in. altijd kraakt ze mijn af en zij deed alle beter. zeg van de week trots dat me dochter zindelijk is zegt ze doodleuk o nu pas. dan geef ik me zoon weer veel te veel te eten, ze is er nooit maar goed. en als hij huilt dan heet ie vast honger of eenvuile luier. nee hij heeft pijn maar nee zij weet het allemaal beter. dit vind ik dus echt niet tof en heb der al na het weekend gemelt niet meer langs te hoeven komen
Die fysio heeft mooi makkelijk praten zeg. Ik zou het ook niet kunnen als ik zag gat het zo'n pijn doet dat hij gaat huilen. Kom op zeg! Je moet echt niet gaan forceren! Tja dan maar een helmpje. Ben je al naar een osteopaat geweest? Thijs had een enorme voorkeurshouding, had ook fysio hiervoor. Heeft wel goed geholpen. Toch als je denkt dat er misschien nog meer zit, laat hem dan nog eens goed onderzoeken. Ik ben met Thijs ook nog naar een osteopaat geweest en vond zijn bevindingen erg goed!
Mijn zoontje is nu 8 weken en 2 dagen en weegt al 6270 gram en is 62 cm dus best flink zou ik zeggen.... Heeft al een tijdje maat 62 van kleding en sommige broekjes nog 56 maar het meeste gaat toch al naar 62 en sommige shirtjes oook al 68 ligt eraan doe het valt! Bij de geboorte van mn zoontje 3975 gram en 52 cm.