Koorts.. Nog tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door misa, 27 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Mijn kleine mannetje heeft al 2 of 3 dagen een beetje verhoging. Richting de 38 graden. Nu heeft hij vandaag toch wel aardig koorts (39,8). :(

Hij is erg vermoeid en huilerig. Hij eet, drinkt en slaapt nog wel. Wat doen jullie op dat soort momenten? Hebben jullie tips?
    Wanneer geven jullie zetpillen? En hoeveel mg? Mijn zoontje is nu net geen 8,5 kilo en is bijna 8 maand oud.

Ik vind het zo zielig... :)

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik zou gewoon een zetpil geven 120 mg. HIj zal zich een stuk beter voelen als de koorts zakt.
    Mijn zoontje is nu flink verkouden, ik doe hem 's avonds in bad, daarna lekker insmeren met luuf en een zetpilletje er in. Dan een lekkere warme fles en dan (hopelijk..) slapen.
    Weet je waarom je kindje koorts heeft?
    'Hier staat veel info:
    Kinderen met koorts

Ik vind de verhoging niet zorgelijk, maar 39,8 is wel hoog. Dus dan sowieso een zetpil geven. En als hij morgen nog hoge koorts heeft toch even de huisarts bellen. Fijn dat hij iig goed eet en drinkt, dat is erg belangrijk.

3. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    In principe is koorts bij kinderen helemaal niet erg (mits ze goed blijven drinken! Eten mag best op een lager pitje) en dan zorgt het lichaam ervoor dat wat er ook aan de hand is het er tegen vecht. Bij mijn dochtertje geef ik dan ook pas een zetpil als ze er echt niet lekker van is (huilerig, niet eten, niet drinken) of als hij boven de 40 komt.

Laatst had ze 39,7 (tandjes!) en was ze supervrolijk. Laat hem zo veel mogelijk slapen als hij dat wil. Een lekker koud washandje is ook vaak wel lekker voor de koorts. Voor de rest, wel even in de gaten houden dat de koorts weer zakt. Kindjes mogen vaak niet langer als 3 dagen hoge koorts hebben (boven de 39). Dan moet je even contact opnemen met de huisarts.

4. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor de link en de reacties.
    Ik ben 'altijd' een beetje voorzichtig met paracetamol. Omdat ik altijd twijfel of ik het dan niet onderdruk (net zoals in die link staat).

Hij slaapt nu al lang, ik ga steeds even kijken. Ik bel straks even de ha post of morgen de ha.

5. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    Toen Ivo ook koorts had en slecht dronk (en voor controle naar eerste hulp moest) vertelde de kinderarts dat een zetpil echt geen kwaad kan. de koorts zakt wat waardoor het minder zwaar word voor je kindje.

je onderdrukt het pas zoals zei vertelde als je echt 3-4 zetpillen op een dag gaat geven. dus het steeds maar herhaalt.
    maar 's avonds voor het slapen moest het echt heel fijn zijn voor je kindje! (120 mg tot 10 kilo, 240 mg vanaf 10kg)

verder temperatuur goed in de gaten houden. Ivo had een keer zo'n koorts dat hij alleen in de luier zat in de woonkamer met een natte hydrofiele luier op zijn rug en hoofdje om een beetje af te koelen.
    daarna gewoon in pyjama en slaapzak in bed, en merkte dat hij toen weer kouder had, dus dekentje over hem heen gedaan.

verder lekker knuffelen en troosten, en vertrouw je het niet, altijd huisarts bellen!

succes
    meid!

6. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    oja grijpt hij naar zijn oortjes??
    dat kan namelijk ook, heb toen met ivo ook even aangekeken want koorts is niet erg.
    maar hij bleek wel 2 heftige oorontstekingen te hebben, en moest per direct aan antibiotica. dus baalde dat ik pas laat naar huisarts ben geweest.
    dus volg je moedergevoelens!

7. misa

misa Niet meer actief

Ik vind het gewoon zo zielig. Hij is vaak zo actief, zit niet stil. Nu wel.. Een slap vaatdoekje.
    En toen ik hem eind van de middag uit bed haalde en de trap af liep kwam alles er met een vaart weer uit.. Echt een grote straal.. Och mannetje..!
    Ik heb hem wel een zetpil gegeven zo'n 1,5 uur geleden. Nu lekker in bed.

Zouden jullie hem nog wakker maken vanavond als wij naar bed gaan? En als hij juist warm of koud aan voelt anders aankleden. Met de kans dat hij dus wakker wordt?

Ligt eraan hoe hij eraan toe is, anders nemen we hem denk ik gewoon bij ons in bed.. :)

Hopelijk is hij snel beter!
    Eerste keer ziek is gewoon naar (al zal het vast nooit wennen)!

8. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    zal wel oppassen met bij jullie in bed nemen! want dat is een stuk warmer, door lichaamswarmte!
    maar lekker knuffelen is zeker fijn!

en het went idd nooit!!!

9. misa

misa Niet meer actief

En nu.......

Een tand...! Joepie! Zou het dan werkelijk met elkaar te maken hebben gehad? Ik weet dat koorts erbij kan horen, maar overgeven ook?
    Of misschien toeval.. :)

10. joly

joly Lid

29 jul 2011
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    koorts en tandjes komt vaak tegelijk voor ja.
    als je hem in bad doet zou ik de watertemp. iets koeler doen dan normaal.

11. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

12. misa

misa Niet meer actief

Ik hoorde van de ha dat je eerder kans hebt op een koortsstuip als je maar 1 zetpil gaat geven. Je kunt het beter niet doen. Of anders de hele dag door (zo vaak als mag natuurlijk). Dan blijft de temp een beetje gelijk en schiet ie niet van hoog naar laag en andersom.

Maar vandaag een tweede tand op komst.. Dus wie weet komt het echt daarvan!

13. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0

14. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    wat raar dat er zoveel verschillende verhalen komen van de medische kant he?

gelukkig gaat het beter met je grote kleine vriend!

15. misa

misa Niet meer actief

Ja, raar he.. Ach ja..!

Deel Deze Pagina