Eten uit potjes, Eng?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chantal1984, 4 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Hey meiden,

heb een beetje een maf probleempje :oops: .. Kyano krijgt zijn groente en fruit uit de welbekende potjes, soms doe ik het ook vers maar vaak wegens tijd gebrek gebruik ik de potjes, nou is mijn punt dat kyano nu al ruim 9 maanden is en ik hem dus geen potjes durf te geven waar 8 maanden op staat, ik vind dit eng omdat er stukjes in zitten en hij al een aantal keer heeft zitten kokhalzen als hij dit binnen kreeg, ik geef hem nu potjes van 6 maanden, kyano heeft nog maar 1 half tandje en daar kan hij dus echt niet alles mee malen, het stomme hier aan is dat ik hem wel een liga durf te geven :rolleyes: ... zijn er meer moeders die dit hebben/hadden en wat doen/deden jullie om hem toch die dingen te geven want ik kan hem moeilijk tot hij al zijn tanden heeft potjes van 6 maanden geven....

Liefs Chantal

2. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik kan het het gaan kokhalzen van stukjes...

mijn kleine deed dat ook... wij hebben het afgewisseld op een gegeven moemnt want ze ging bij ons kokholzen omdat ze het neit gewend was stukjes dus hebben we haar rustig aan laten wennen door ook potjes van 6 maanden te nemen en eht af te wissellen..

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Of je prakt een 8 mnd potje wat fijner met een vork.. Misschien dat dat werkt?

4. loesje

loesje Bekend lid

1 mrt 2006
    627
    0
    0
    peuterspeelzaalleidster
    overijssel
    Bij ons werd het kokhalzen steeds minder. Als je dus geen stukjes meer geeft leert hij het ook niet :)

5. Kitty

Kitty Actief lid

10 nov 2005
    442
    0
    0
    Opvoeder-begeleidster
    Willebroek
    Myrthe is 15 maanden en vindt brokjes in potjes lekker, maar brokjes in verse groetnepap niet. 's Avonds eet ze gewoon wat wij eten in kleine stukjes gesneden...

Je kan er kop noch staart aan krijgen waarom ze geen brokjes in verse groentepap wil... Soms doen ze gewoon een beetje raar die babies. Ik geloof er niet in dat door het uitstellen je baby het niet zal leren. Kijk maar naar de mijne hoe die het dan nog even gaat selecteren!

Niets forceren! Eten moet leuk zijn!

Liefs
    Kitty

6. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Maakt niks uit hoor, ik deed dat ook, want 8 mnd hebben wel grovere stukjes.
    Gewoon ff aankijken waar jij je goed bij voelt, en hij komt vanzelf wel op de 8 mnd potjes uit hoor.
    Niet druk om maken.
    Steven vond fruit met stukjes vies, dus hij kreeg rond z'n verjaardag wel eens een 4 maanden potje ;)

7. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Thanx voor jullie antwoorden, ik zal het rustig aan opbouwen en als hij het niet wilt dan w8 ik gewoon nog ff.... thanx

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    BEdoel je de kokhalsreflex? Die ziet er best wel eng uit ja, maar als je goed kijkt, is hij het zo weer kwijt. Het is ook een overgang hè, van nogal vloeibaar naar stukjes, daar moeten ze ook aan wennen (en mama's ook ;)).

Het komt vanzelf goed, de een is er eerder aan toe dan de ander.

9. twinny

twinny Fanatiek lid

4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    Zoë heeft er juist moeite mee als het te fijn is. De 4 mnd potjes liepen bijna gewoon haar mondje weer uit, hihi! Ik prak en hak zelf de groente en aardappels er zitten dus altijd wel wat stukjes is en ze kauwt en vindt het lekker. Weet natuurlijk niet hoe grof die 8mnd potjes zijn, wij hebben nog geen 6mnd potje geprobeerd, omdat veel vers geef. Ga maandag eens eentje uitproberen, kijk hoe ze reageert.
    Fruit voor 4 mnd wil ze niet, ze wil alleen vers fruit, wat grover is. Tuuurlijk kokhalst ze weleens, maar schijnt voor haar geen drama te zijn!

twinny

10. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    lars kokhalst nog wel eens, als hij een te groot stuk probeert door te slikken, niks erg, door het kokhalzen komt het weer voor in zijn mondje en kan hij verder kouwen. ukkies kouwen trouwens meer met hun kaakjes als met hun tandjes, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

11. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Lieve heeft nog nooit iets gepureerd gegeten, alleen maar stukjes. (zie album) En ze heeft pas sinds 3 weken haar eerste tand, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. M'n kleine meid kauwt prima hoor! In het begin kokhalsde ze idd wel eens, maar dat was na een week vrijwel over. Zoals gezegd, als je het niet aanbiedt, leren ze het ook niet. Succes! :D

12. Jeej

Jeej Lid

4 nov 2007
    84
    0
    0
    Dat kokhalzen is heel normaal. Ik heb vanaf dat mijn dochter 6 maanden was alleen vers eten gegeven en nooit gepureerd. Soms liet ik haar zelf hapjes nemen en soms gaf ik stukjes met een vork. In het begin hebben ze die kokhalsreflex, maar dat is juist goed. Dat betekent dat ze zich dus niet zomaar zullen verslikken. Na verloop van tijd ging het steeds beter en nu kokhalst ze eigenlijk nooit meer. Heel soms verslikt ze zich wel eens, maar ik heb nog nooit hoeven ingrijpen, ze weet het altijd zelf op te lossen. Je kunt dus best een beetje vertrouwen hebben in de vaardigheden van je kindje, al moet je er natuurlijk wel altijd bij blijven als hij eet, zodat je kunt ingrijpen als er echt een keer iets verkeerd schiet. (maar dat kan bij iedereen gebeuren, bij een volwassende gebeurt dat ook wel eens toch?)

13. nachtvliinder

nachtvliinder Fanatiek lid

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    hier juist andersom! hij wilt dat fijngemalen niet! hij wil alleen nog maar wat grovere structuur!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die van mij ook: gepureerd werd netjes uitgeprut of gewoon geweigerd. Maar stukken aten ze vanaf het begin met plezier.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je hem geen stukjes geeft, dan leert hij het natuurlijk ook niet.
    Kinderen gebruiken hun tanden alleen maar om dingen af te bijten. Om te kauwen gebruiken ze gewoon hun kaken, en voel maar eens in het mondje hoe hard die zijn. Daar krijgen ze echt wel harde dingen mee fijn hoor.
    Geef hem gewoon tussendoor wat vaker dingen aan een stuk in de hand, zodat hij het kauwen met de kaken goed kan oefenen. Wacht daar ook niet te lang mee, want ze hebben een periode dat ze erg ontvankelijk zijn om het te doen, krijgen ze dan alleen maar prut en begin je later met stukjes, dan kan het zijn dat het ze niet meer lukt en dat zit je veel langer met de puree.

Deel Deze Pagina