Rare manier van opvoeden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tonneke, 15 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Ik weet dat iedereen zijn eigen manier van opvoeden heeft maar soms ben ik met bepaalde ideeën het niet eens. Het gaat hier dan vooral om de opvoed ideeën van mijn schoonouders.
    Ik was vandaag boodschappen doen en neem me zoontje dan natuurlijk mee. Vanavond was ik eten bij me schoonouders en die vroegen of ik Thomas mee nam als ik boodschappen ga doen (en alleen thuis ben). Ik nog lacherig antwoorden ' ja wat denk je zelf laat me zoon niet alleen' ik dacht dus dat ze grapje maakte. Maar nee ze vinden het dood normaal om een baby van 1,5 maand een UUR alleen thuis te laten! Want wat maakt het uit als de baby huilt als je er bent of als je er niet bent huilen doet hij toch wel, kan je net zo goed weg gaan! Dat zeggen me schoonouders dus! Dat slaat toch nergens op. Ik heb toen gezegd dat ik dat absoluut niet vind kunnen. Maar dat vinden zij normaal dat deden ze ook toen mijn vriend nog een baby was. Ik denk er serieus over na om een andere oppas te zoeken. Ik vertrouw ze voor geen meter meer!

2. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    :$ dat kan je toch niet menen he....vinden ze dat echt...nou ik laat mn zoon dus nog geen 5 minuten alleen...en zeker niet een uur boodschappen doen...sta dr helemaal versteld van dat mensen zo kunnen denken....

weet ook niet of ik mn zoon nog naar hun toe zou brengen voor de oppas als ik dat zou weten....het idee alleen krijg ik al de kriebels van...

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Jeetje zeg! Dat vind ik ook echt niet normaal. Als mijn schoonouders zoiets zouden zeggen, zou ik Milan daar echt niet meer heen brengen hoor!

Ik hoorde overigens van mijn zusje (die werkt op een kdv) dat daar een moeder is, met een kindje van 2,5 en een kindje van 7 weken. En als ze de oudste naar 't kdv brengt, laat ze de jongste ook gewoon thuis liggen (ALLEEN!), voor zo'n half uur. Ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die dat durven!

4. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Is toch zo zielig als een baby huilt en niet getroost kan worden! Hebben ze hun eigen kinderen nooit getroost vraag ik me dan af. Ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets gebeurd!

5. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Dit is toch ook absurd :(

Ik ken iemand die haar baby (lag in bed), heel even voor een snelle boodschap achterliet bij haar grote broer. Ze was amper onderweg of ze werd al gebeld door haar zoon, omdat er brand was in de keuken. Het idee dat het kindje alleen lag!

6. JennyS

JennyS VIP lid

14 dec 2007
    6.001
    0
    0
    Analist
    Nou daar ben je lekker mee

Je zal wel in shock zijn

BRRR moet er niet aan denken

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik vind dat ook niet normaal. Straks ligt hij een uur lang te huilen zonder getroost te worden, kan echt niet. Of er breekt brand uit. Niemand die dan de baby eruit haalt, ja als het misschien al te laat is. Ik vind het het onverantwoordelijk dat ze dat deden vroeger bij hun kinderen. Ik hoop dat je nog vertrouwen kunt hebben in hun als oppas bij twijfel gewoon niet laten oppassen want dan zit je toch niet met een gerust gevoel op je werk

8. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

ik kan me het goed voorstellen dat je nu een andere oppas wilt.

Het gaat ipc niet om het laten huilen maar stel je voor dat er op het moment dat je weggaat brand uitbreekt. Al is het maar 5 min. In 5 min kan je hele huis in de fik staan.

Nee ik laat mijn zoontje ook nooit alleen thuis.
    Van de week moest ik echt even snel de deur uit en heb bij mijn buuf aangebeld of zij even kon komen oppassen. Hij lag toen gewoon op bed maar ik laat hem echt niet helemaal alleen.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik moet zeggen dat ik onze baby ook wel eens alleen thuis laat. We doen dat als we onze oudste naar kdv of peuterspeelzaal moeten brengen. De jongste slaapt 's ochtends altijd heel lang en vast en het is zo jammer om hem wakker te moeten maken, terwijl we nog geen 10 minuten weg zijn. Ik heb wel altijd een briefje bij me waarop staat dat hij alleen thuis is en de telefoonnummers van man, moeder en werk en de sleutel in dezelfde zak. En meestal leg ik de telefoon naast de wieg, bel ik naar mijn mobiel en hou ik de telefoonlijn open met een oordopje van mijn headset in m'n oor, zodat ik precies kan horen wat er gebeurt thuis (niets dus). Ik vind het wel verantwoord op deze manier, maar ik zou het ook nooit doen voor boodschappen en ook niet voor langer dan 10 minuten.

10. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Anderhalf uur alleen, dat zou ik niet raar noemen. Ik denk eerder aan termen als totaal onverantwoordelijk. Nee, daar zou ik mijn kind ook niet met een gerust hart achterlaten.

11. Larissa1982

Larissa1982 Niet meer actief

:$:$ Dit slaat nergens op zeg! Ik snap heel goed dat je ze niet meer vertrouwt en ik zou m'n kind daar (voorlopig) niet meer heenbrengen. Laat ze maar eens voelen dat ze verkeerd zitten......

12. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Brrrrrr.....sowieso zou ik een kindje baby echt niet alleen laten; als ie huilt moet ie getroost worden, maar wat je zegt met ongevallen enzo...brrrrrrr...en wat als diegeen die oppast en weggaat en ineens in de file terecht komt....Of als er iets met diegeen gebeurd die het kindje alleen thuis laat; niemand weet dat er dan een kindje "even" thuis alleen ligt...

Nee vind het echt niet kunnen...en als ze geen begrip dr voor hebben zou ik idd toch een andere oppas zoeken, geen prettig idee anders....

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ze zeggen dat je met een tweede makkelijker wordt...nou, eerst zien dan geloven.
    Wij hebben onze zoon echt nog nooit alleen thuis gelaten (ja, met babyfoon bij de BUREN).
    Bij gekraak gaan we al luisteren / kijken. Er zal toch iets gebeuren zeg! Nou hoor ik met de babyfoon meer bij de buren dan dat ik in de achtertuin zit (bij wijze van) dus daar kan ik echt wel vrede mee hebben.
    Elmo

14. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    wat dat betreft ben ik niet makkelijker bij een 2e geworden ;)
    wel met andere dingen haha, maar niet dingen die met veiligheid te maken hebben...

15. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    grrr kan me je gevoel helemaal voorstellen.
    Ik zou mijn kind echt nooit alleen laten.
    Stel je voor dat er idd brand uitbreekt ofzo, dat vergeef je jezelf toch nooit.

Wat vind je vriend hiervan?
    Als ze oppassen zou ik HELE goede afspraken maken vooraf en letterlijk benoemen dat je dit niet wilt! Tis jullie kind, dus jullie hebben t voor het zeggen.

16. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Tjee zeg, ik neem Ilana al mee op mijn arm als ik getankt heb en moet betalen, of als ik de hond uit moet laten.

17. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Wat eng! ik zou dat niet eens durven! bah.. andere oppas!

18. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik zou niet eens meer hoeven nadenken hier over. Dit druist zo in tegen alles wat ik van n babytje denk. Ik heb ooit 1 x mn 2e alleen gelaten toen ik me verslapen had en mn oudste naar de peuterspeelzaal moest brengen (en dit moest want ik moest die dag weg en 1 kind ging dan nog wel maar 2 was teveel) Heb peulen gescheten onderweg. En dat was 10 minuutjes. Mn 2e was n ERG makkelijk kind die als hij wakker was gewoon ging spelen in bed ipv huilen. En als hij sliep dan sliep hij ook doorgaans lekker door.
    Had een briefje in mn zak met mn adres en dat hij alleen thuis was en heb me dood getrapt op mn fietsje om snel weer terug te zijn.
    En die dag heb ik besloten dat dit 1 x was en NOOOOOOIT meer.
    Vond het zo ongeloofelijk eng.
    En dan niet eens als er iets thuis zou misgaan maar gewoon wat als ik onder n auto kom?
    Zien ze dat briefje wel dan?
    Maar n klein hummeltje n uur alleen laten en dan ach als het huilt dan huilt het maar. KOM OP ZEG! :x

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat zou dus voor mij heel gemakkelijk zijn: daar zou m'n kind NOOOOIT meer heen gaan als we oppas nodig zouden hebben.
    Ik vind het totaal onverantwoord!
    Wij wonen hier vlakbij een basisschool waar Thirza ws heen zal gaan als ze naar school gaat: die is echt op anderhalve minuut lopen. Als een tweede heel vast zou liggen te slapen, zou ik nog wel overwegen om gauw even de oudste daar heen te brengen en de jongste op bed te laten liggen. Maar voor boodschappen?
    Thirza gaat altijd mee hoor: toen ze heel klein was deed ik de boodschappen in haar slaaptijd: viel ze lekker in slaap in de wagen. En toen ze juist niet meer ging slapen in de wagen, ben ik dat in haar wakkere tijd gaan doen... geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om haar alleen thuis te laten!

20. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik zou een babietje ook nooit alleen thuis laten. Wat anderen al zeggen: stel je voor dat er brand uit breekt. Ook bestaat het risico dat jou onderweg iets overkomt (al is het maar dat je getuige bent van een aanrijding en je moet blijven tot de politie er is ofzo) en je langer weg bent dan gepland. (Mocht het dan echt niet anders kunnen, dan vind ik de voorzorgsmaatregelen die Luppy neemt echt heel goed!) En dan heb ik het nog niet over kindjes die verkeerd komen te liggen in bed en zelf niet meer terug kunnen ofzo (op de buik, arm of been klem tussen de spijltjes). Ook dat kan gevaarlijk zijn voor een kind.

Maar bovenal ben ik blij dat het ons gelukt is om in Ise's babytijd er altijd voor haar te zijn als ze ons nodig had. Naar mijn mening huilen babies met een reden en is laten huilen alleen een optie als je na goed kennis gemaakt te hebben met je kindje te weten bent gekomen dat dat voor jullie kindje soms beter is om even te huilen. Maar dan is laten huilen een keuze die je telkens opnieuw maakt (bij elke huil die je hoort schat je in of je moet gaan kijken of niet) en niet iets dat je uit gemakszucht doet, zodat jij ook even je handen vrij hebt. Het maakt een wereld van verschil of je een kindje laat huilen terwijl je in de buurt bent, of dat het kindje echt verlaten is en zich maar alleen moet zien te redden, zelfs als het huilt omdat het echt hulp nodig heeft. Ik word heel verdrietig als ik aan zulke huilende kindjes denk.

TS ik kan me heel goed voorstellen dat je je kindje liever niet meer bij je schoonouders plant. Ik zou op z'n minst een heel ernstig gesprek met ze voeren om te kunnen beoordelen of ze jouw bezwaren bij het alleenlaten op waarde kunnen schatten, en zo niet, of ze dan tenminste jouw manier van opvoeden willen respecteren ook al vinden ze zelf misschien dat dingen best anders kunnen. Als je na zo'n gesprek echt weer een goed gevoel hebt bij hun goede zorgen, dan kan het oppassen gelukkig gewoon doorgaan. Maar als er iets van ongemak blijft knagen, dan hoop ik dat je een alternatief kan vinden. En ik hoop vooral ook dat je partner er hetzelfde over denkt, want dit moet niet ook nog eens tussen jullie in komen te staan. Succes meid!

Deel Deze Pagina