Beste Lezers, Mijn dochter is nu 3,5 maand. Met 6 weken ontdekte wij dat ze een voorkeur naar LINKS kreeg. Fysio ingeschakelt, aangezien we ook al een afplatting zagen. Hoofdje is gemeten en we zijn al sindsdien behoorlijk bezig met oefeningen! (Wat een energie, maar voor een goed doel!) Nu is ze inmiddels dus alweer 3,5 maand. Nog steeds een afplatting links. Het oefenen gaat al veel beter want ze kijkt steeds meer naar de goede kant als ze wakker is (met spelen en verschonen etc), motorisch is er dus niets mis. Maar als ze slaapt... ALLEEN maar op haar voorkeurskant. Tientallen keren lopen we naar binnen in haar kamertje om haar hoofdje te draaien. De fysio komt maandag weer langs om te meten. Hoe is jullie ervaring? Wordt het vanzelf minder? Groeit het inderdaad weer recht? Na hoeveel tijd was dat bij jullie? Ik hoop wat ervaringen te verzamelen want ik maak me echt zorgen dat de afplatting nog erger wordt terwijl hij al vrij fors is...
Hoi, Hoe denkt de fysio over een osteopaat? Onze huisarts zei: ga je naar de fysio dan duurt het lang voor het over is, ga je naar een fysio die ook osteopaat is dan is hij binnen 3 behandelingen van de voorkeurshouding af. Nu was ik sceptisch over de osteopaat en heb eerst overlegd met de zorgverzekering en huisarts over welke osteopaat. Toen gegaan en gezegd dat ik wilde dat hij elke handeling uitlegde en niet ging kraken of zoiets engs en na 3 behandelingen was het over. Door de bevalling zaten er wervels wat scheef waardoor de voorkeurshouding ontstond. Hij heeft heel zachtjes de wervels, schouders en schedelnaden gemasseerd. Onze boy viel er zelfs van in slaap! Hij had ook reflux maar de osteopaat zei heel eerlijk dat hij daar niets aan kon doen omdat het waarschijnlijk een oorzaak had die hij niet kon verhelpen. De reflux bleek achteraf ook te maken te hebben met een veel te strakke (zero tolerance) tongriem. In sommige gevallen kan een osteopaat daarin wel van dienst zijn namelijk.
Hier ook osteopaat. Na 2 keer was het aanzienlijk verbeterd, na de derde keer helemaal verholpen. Het werd niet helemaal vergoed maar was dus de moeite waard.
Hier een dochter met een voorkeurshouding, niet wetende dat dit door een osteopaat in 3-4 behandeling opgelost kon worden. Gingen er heen door overmatig huilen op aanraden van de verloskundige. Bij haar zaten er wervels niet helemaal goed.
Mijn eerste dochtertje heeft dit ook gehad. Voorkeur naar rechts. Osteopaat, 2x per week fysio een jaar lang, kinderarts etc.. uiteindelijk toch een helmpje gehad. Nu zie je er amper iets van.. maar wat heb ik een spijt dat ik ze snachts niet in een zijslaper heb gelegd! Dit durfde ik toen niet (eerste kindje) Nu mijn tweede dochter kan dr hoofdje prima bewegen ligt toch altijd in een zijslaper, ondanks dat dit wordt afgeraden.. Mijn advies dus een zijliggings kussen... ik heb er heel veel tijd aan besteed, maar m'n dochter was erg eigenwijs haha!
Onze fysio gaf als tip om een washandje onder het matrasje te leggen aan de kant van de voorkeurshouding. Deze lichte helling zorgt ervoor dat het makkelijker is om de andere houding te pakken.
Draag je kindje overdag zoveel mogelijk in een draagdoek tijdens de slaapjes. Dan ligt ze al veel minder uur op de afplatting.
Overdag zou je haar ook op haar buik kunnen leggen dan belast ze de afplatting niet. Zou inderdaad ook naar een osteopaat gaan. Wissel je de houdingen ook tijdens voeden en tillen?
Osteopaat. Onze oudste had ook een flinke afplatting. Dmv de osteopaat en fysio is het goed gekomen. De osteopaat zorgde er namelijk ook voor dat hij op zijn niet voorkeurskant ging slapen door de nekwervel los te maken.
Hoi hoi, Onze dochter lag vanaf de geboorte ook enkel naar 1 kant... dit kwam bij haar omdat haar heupje niet goed was (stuit gelegen). Haar hoofdje is heet erg afgeplat geweest. Het werd hier pas minder nadat ze ging zitten en kon draaien. Ze wordt 2 volgende maand en haar hoofde is nu weer mooi rond. Maar haar oortjes zitten niet gelijk. haar linker oortje zit veel verder naar voren dan haar rechter oor. Dit is echt een gevolg van de vervorming van haar hoofd tijdens de voorkeurshouding. Gelukkig is het een meid en heeft ze lang haar. Ik ben ook bij de osteopaat geweest en dit heeft wel wat geholpen maar door haar heup kon ze gewoon niet fijn anders liggen (het werd bij ons pas beter na spreidbroekje). Ik zou je dus aanraden om een paar keer naar de osteopaat te gaan. De meeste verzekeraars vergoeden dit gewoon. En inderdaad vaak de oefeningen van de Fysio doen. Succes ermee....
Mijn zusje had daar een speciaal zij-lig kussen voor. Ik heb me gered met een opgerolde hydrofiel onder 1 schouder, daardoor draaide zijn hoofd wel door naar de niet-voorkeurszijde. Dat deed ik dan alleen bij de slaapjes overdag. En dan de nacht (toen nog een uur of 6-7) zonder, zodat hij wel deels ook de andere kant op ging. Mijn man deed ook steeds alles (fles geven, luier aan) aan de voorkeurszijde, en ik aan de niet-voorkeurszijde, en omdat hij 20% van die dingen deed(overdag werken, verder hielp hij wel veel) is het zo vanzelf opgelost..
mijn dochter had dit ook, door fysio werd het hier niet veel beter zijn voor redressiehelm gegaan.....nu zie je er niets meer van. ze heeft m vanaf 4 a 5 maanden tot 11 maanden gedragen.
Mijn zoontje is uit mij "gesleurd" en bezeerde daarbij zijn nek. Was dus niet zozeer een voorkeurshouding, meer een blessure. Maar hij lag dus altijd in dezelfde houding daarna, omdat al het andere pijn deed. Na 5 behandelingen door de osteopaat was het al veel beter. Daarna nog fysiotherapie gehad en nu hij bijna 6 maanden is, is het bijna helemaal over. Hij heeft geen echte voorkeur meer en kan nu gewoon normaal bewegen, ook al is zijn nek nog wel gevoelig. Dus ook ik ben fan van de osteopaat
Hoi, hier ook een flinke voorkeurshouding en afgeplat hoofd. Vanaf 1,5 maand tot 1 jaar fysio. De afplatting word steeds minder maar is nog steeds niet weg (nu is ze bijna 2.) Doordat ze steeds meer haar krijgt zie je er bijna niets van!
Wij hebben een zijliggingskussen gebruikt. Anders draaide hij in z'n slaap zijn hoofdje meteen terug.
Wauw wat veel reacties! Super fijn en bedankt! Wat veel voorstanders voor osteopathie. Ik ben gelijk op onderzoek uit gegaan, want ik had hier nog niet aangedacht. De fysio gaf aan dat zij het niet zo hebben op osteopaten.. mmm... Zij raadde weer een Manueel Therapeut aan.. Maar ik lees nergens een ervaring hier met een Manueel Therapeut. En jullie zijn allemaal enthousiast over de osteopaat! Zijligkussen had ik al aangeschaft (vergeten te noemen in mijn bericht), echter wurmt ze zich alsnog op haar rug (ze is aardig sterk en zwaar voor haar leeftijd haha) en gaat dan zo liggen dat ze alsnog haar hoofdje lekker naar de voorkeurskant kan draaien. (Eigenwijs!) Ze raakt ook lichtelijk gefrustreerd met het zijligkussen heb ik het idee.. Maandag komt de fysio nog 1 x meten. Maar ik ga zeker niet bij de pakkenneer zitten en wil naar een Osteopaat of een Manueel Therapeut!
Mijn zoontje van 5 maanden had ook een voorkeurshouding en toen ook echt een flink zichtbare afplatting. Ook wij hebben vanaf ruim 2 maanden(ze komt nu maandag weer) kinderfysiotherapie momenteel. Al vrij snel zagen we al verbetering. Inmiddels kijkt hij alle kanten op en de afplatting wordt al echt stukken minder. Het is omdat wij het weten of je moet goed kijken, maar zo opvallend als in het begin is het echt niet meer. Het kost natuurlijk wel tijde, dat het recht trekt. Wij hebben hem om en om in zijn wiegje (later ledikant), speelgoed / muziekmobiel voornamelijk aan de niet-voorkeurskant gedaan in de box, veel op buikje leggen etc. Als je er op tijd bij bent en je bent er actief mee bezig , dan komt het vast goed! En nogmaals, zo'n moet afplqtting moet bijtrekken en dat gaat volgens mij geleidelijk.
Bij mijn oudste was het ook heel erg. Van het cb moest ik de fysio inschakelen en hem een helmpje geven want het zou niet meer goed komen anders. Hij is nu 2 en je ziet het nog heel lichtjes als je weet waar je moet kijken. Het is bij hem bij gaan trekken toen hij kon draaien en op zijn buik ging slapen. Hij heeft geen fysio gehad en geen helmpje.