Ik heb al met 16 weken het stempeltje zwangerschapsdiabetes gekregen. Al die tijd was het nog aardig te reguleren eigenlijk heel goed en ik dacht er aardig doorheen te fietsen. Helaas ik merkte de afgelopen week al dat het niet veel beter meer werd. Eigenlijk slechter ik kreeg wat klachten zweterig extra prikkelbaar heel warm en met name de ochtenden. Ik curve natuurlijk zelf al die tijd was mijn nuchtere waarde onder de 5.5 dat was ok. maar op het randje. Afgelopen week ben ik op controle geweest en het werd wat onregelmatiger ik moest extra op gaan letten dat deed ik al uiteraard en in mijn voeding valt gewoon niets meer te behalen. Sinds afgelopen vrijdag zijn mijn waarden nuchter flink omhoog eigenlijk continue boven de 6.0 en nu zelf als boven de 6.5 tevens zijn de waarden over de rest van de dag ook aan het stijgen nog niet zorgwekkend maar in plaats van laag in de 4 - 4.5 te blijven komen ze nu hoog in de 5.5- 6.0 het stijgt dus waar ik bij sta terwijl mijn voeding zelfs nog beter gereguleerd is. Koolhydraten bijna niet, aardappels eet ik al niet vind ik momenteel zo enorm vies. Ik heb vorige week uitgesproken bij de diabetesverpleegkundige dat ik heel erg bang ben dat alles weer net zo zal verlopen als het bij onze zoon was, suikers niet meer te reguleren, slechte bevalling vroeg ingeleid moeten worden in verband met slechtere conditie moeder en kind en dan ook een baby die met een enoirme hypo ter wereld kwam en er bijna niet meer was geweest, hier lig ik al weken nachten wakker van. Nu heb ik gisteren al een mail gestuurd naar de diabetesverpleegkundige met mijn waarden je ziet ze stijgen en voel mij gewoon echt slecht, ook de curve van deze dag tot nog toe erbij gedaan en zit nu gewoon op n: 6.8 no: 10.0 ???? Hier ben ik enorm van geschrokken, ons kindje was al aan de flinke kant met de groeiecho 3 weken terug en de gyn, maakte zich afgelopen week wat zorgen omdat mijn baarmoeder van een enorme achterstand (ben meerdere keren opgenomen geweest en galblaasproblemen operatie en alles ) naar een enorme voorsprong. Over 2 weken dus weer een nieuwe groeiecho. Nu krijg ik als antwoord dat deze waarden nog wel meevallen en ze hier nog niet van schrikt, maar dit is een andere dame dan bij wie ik op consult moet komen steeds. Zij kent mijn onzekerheid niet met haar heb ik er niet uitvoerig over zitten praten en eerlijk 10.0 is gewoon bizar te hoog en dat na 2 boterhammen met kipfilet een beker melk en tussendoor nog 3 flinke glazen water (ik drink als een gek trouwens) Dan is die bizar hoog ineens. ik heb een mail terug gestuurd dat ik het hier niet helemaal mee eens ben en liever niet nog een week aan wil modderen (daar komt het tenslotte op neer zo met de feestdagen) ik zit er even doorheen weet ook even niet meer wat te doen.
De waardes die ik lees in jouw topic, zijn te hoog naar BE-normen. Ik mag nuchter 90 hebben, dat is in NL 90/18 = 5. Deze waardes zijn ook de referentie voor het eten. 2u na het eten mag ik 120 hebben, dat is bij jou 120/18 = 6.6 à 6.7. (BE en NL meten in een andere eenheid). Als je geen aardappels eet, neem ik aan dat je veel brood/rijst/pasta eet; die dingen mag ik niet hebben omdat mijn suiker er te snel van stijgt. Als ik als ontbijt havermout (ongezoet uiteraard, je zou ook stevia of sucralose kunnen gebruiken als je het zo niet lust) met melk neem, dan blijft mijn suikerwaarde ook de rest van de dag beter onder controle. Om aardappels te vermijden, zou je ook kunnen kijken naar quinoa, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar ik las dat dit een goed alternatief zou zijn. Ook opletten met gefrituurd eten (chips, frietjes, gepaneerde gefrituurde vleesjes etc.); de combinatie van veel vet en koolhydraten zorgt ervoor dat je suikers lang hoog blijven. Wie weet heb je iets aan mijn tips, gezien ze op vlak van insuline nog niet willen ingrijpen bij jou. Succes en een gezonde baby!
Gisteren lang gesprek gehad met diabetes verpleegkundige idd insuline is nog te vroeg maar het is hard aan het stijgen. De dingen die jij noemt eet k dus ook niet ik was nornaal dol op brood nu vind ik het verschrikkelijk aardappelen is al niet mijn favoriete kostje nu helemaal niet rijst en pasta list Ik eigenlijk niet. Om mijzelf toch te dwingen iets te eten kies ik 1 product per dag uit dat ik van mijzelf moet eten. Maat dat houd op bij of 2 boterhammen per dag of een aardappel of een scherp volkoren pasta of zilvervliesrijst officieel zou ik meer moeten eten natuurlijk maar de gyn is hier al heel blij mee dit doordat ik fout de galblaas problemen niets meer at. Ook niet kon eten mijn lichaam reageerde op deze voedingsmiddelen d dit zal ongetwijfeld meewerken met dr huidige afkeer van deze producten. In overleg met de diëtiste van het ziekenhuis hebben wij dus een menu gemaakt dat ik wel kan en mag eten. Veel bouillon/ soep. Meer fruit dan normaal. Hier reageer ik dus ook echt niet op. Ontbijten met kwark en rode bessen dat soort dingen Dank is alleen maar water thee en wat melk per dag. Karnemelk soft mijn suiker enorm van. Ik heb gisteren mijn curve afgemaakt. N. 6, 8 no. 10, 0 nl 5, 6 na 6.8 dit was 1.5 uur late Door het sporten. S 7, 4 Hoe kan het dat die niet oploopt zoeten ze mijn leidingwater?
Je lever kan ook glucose aanmaken uit vet wanneer je op zeker moment te laag komt te staan; verder hebben een aantal hormonen invloed op de suikerspiegel (stress/pijn is een uitlokkende factor voor ontregelingen, cortisol bij het opstaan, misschien nog andere?). Daarnaast kan het ook zijn dat je iets gecombineerd hebt waardoor de koolhydraten uit die maaltijd zeer traag verteren en dus pas later effect laten zien op je suikerspiegel.
Ik weet ook dat een dieet gewoon soms niet meer uitmaakt. Dan kun je op je kop gaan staan maar de alvleesklier is zo in de war dat je waardes hele vreemde sprongen maken. Dan is het vaak wel tijd voor insuline. Wel echt hoog jouw waardes ik zou ook zo geschrokken zijn als jij!
Ik ben toch flink ziek geworden en hele fikse verkoudheid met een luchtweginfectie. Nu het beter gaat van mijn waarden weer wat zakken. Gisteren wel een beste hypo gehad. Maar goed. Dinsdag overzicht laten prikken dan weet ik meer.