In juli 2015 zijn wij met ons zoontje (nu bijna 2,5 jaar) op Curacao gaan wonen waar wij voor mijn werk een aantal jaar zullen zijn. Sinds we hier zijn heeft hij eigenlijk al last van diaree. Ik denk dat hij in al die tijd misschien een paar keer vaste ontlasting heeft gehad. We zijn begonnen met hem alleen water uit flessen te geven en ook fleswater mee te geven naar de creche. Hij drinkt alleen water. Maar dit gaf geen verbetering. We zijn naar de huisarts gegaan en daar is zijn ontlasting gecheckt, maar de uitslag is dat er niets aan de hand is. Nu heb ik al wel het een en ander gelezen over peuterdiaree en dat je oa je kind niet teveel moet laten drinken. (ik ga de andere tips zoals volle zuivel en boter zeker ook proberen!) Nu is mijn vraag: Wat is teveel drinken? Ik wil hem ook zeker niet te weinig geven omdat het hier altijd minimaal 30 graden is. Alvast bedankt!
"Elke dag heeft je kind ongeveer 5 bekertjes drinken nodig (750 ml), dat is inclusief melk. " (c) voedingscentrum. Heeft hij misschien last vd warmte?
Kan het niet lactose-intolerantie zijn of coeliakie (gluten)? Dat ga je niet in de ontlasting terug vinden volgens mij, en kan reden zijn voor diarree. Eerder via bloedbeeld checken. Vind het namelijk bijzonder als hij het al zo lang achter elkaar heeft.
Peuterdiarree is meestal een gevolg van te veel suikers door bijvoorbeeld veel fruitsap te drinken of veel fruit te eten. Kan het daar niet aan liggen? Nooit gehoord dat het om te veel drinken zou gaan.
Dank jullie wel voor jullie reacties! Fruitsap krijgt hij niet, drinkt alleen water. Hij krijgt wel melk omdat hij 's ochtends brinta krijgt of volkoren cornflakes met melk. Gewoon melk drinken vindt hij niet echt lekker. Hij krijgt dagelijks 1 appel en 1 banaan, of een bakje aarbeiden of druiven. Maar niet overdreven veel fruit. Ik zou nog een keer bloed kunnen laten prikken om te kijken of daar iets uit komt.
Dit en kan ook door te weinig vezels. Zeker bij diarree zou ik niet minder te drinken geven. Als je vezelrijk eten geeft, dus volkoren brood, pasta, rijst etc en weinig tot geen vruchtensappen en suiker, dan zou ik verder kijken. Maar dit is het eerste en makkelijkste. Bij ons werd blijvende diarree trouwens veroorzaakt door kea, koemelkeiwitallergie.
Dat hebben we gedaan en daar kwam niets uit. Ik heb zelf niet het idee dat het echt door te weinig vezels komt. We gaan ook bloed laten prikken en kijken of daar een allergie uitkomt. Bedankt allemaal!
Tot 4 jaar heeft bloedprikken geen nut. Daar komen geen duidelijke antwoorden uit, kan namelijk vals positief als vals negatief zijn. Elimineren is dan de enige wijze om allergie te bevestigen of uit te sluiten. Omdat je verder geen informatie geeft, wat er gegeten wordt, wat er gedronken wordt, kan er verder ook niemand extra tips geven.
Ontbijt: brinta of volkoren cornflakes, beide aangemaakt met melk 09:00 uur fruit (banaan, appel, aardbeien, mango of druiven) 10:30 uur volkorenkoekje 12:00 uur 1 of 2 sneden donker bruin brood. Beleg is varierend van jam, smeerkaas, kaas, appelstroop of vleeswaren en heel af en toe duo penotti. Op het brood gewone smeerboter 15:30 uur Koekje of doosje rozijnen 17:00 uur Gewoon warm eten. Hij eet alles. We eten merendeel van de week gewoon pasta, rijst of gekookte aardappelen met uiteraard groenten. Ik eet zelf geen vlees, maar mijn man en zoon eten wel vlees. Tijdens het eten krijgt hij een beker melk en de rest van de dag heeft hij de beschikking over water.
Bij mij begon het op die leeftijd ook, ik moest wit brood gaan eten en geen pap meer en toen was het over. Dus dat kan je ook nog is proberen?