Rood haar eerste kindje, tweede?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emma73, 8 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma73

Emma73 Actief lid

19 nov 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is bijna 15 maanden en heeft de meest prachtige rode haren. Nu vroeg ik mij af of er meer mama's zijn met een kindje met rode haren, en of een tweede met rood haar of juist weer blond.

Wij willen ooit nog een tweede en ben benieuwhoe vaak het voorkomt dat iemand twee kindjes met rood haar krijgt.
    Ik ben blond en bij mij in de familie komt rood haar voor. Mijn vriend heeft bruin haar, en bij hem komen veel roodharigen voor.

2. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Wat leuk, ik heb ook een zoontje met rood haar, die is bijna twee maanden oud, dus weet nog niet in hoeverre het rood gaat blijven. Wij hebben geen twee kinderen, dus kan geen antwoord geven op je vraag.
    Mijn man heeft ook rood haar en ik ben blond. Rood haar is vrij uniek en komt weinig voor, dus mij lijkt dat jouw tweede een grotere kans heeft om blond te worden...

3. Emma73

Emma73 Actief lid

19 nov 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    We denken ook dat een tweede mooi licht blond word. Onze zoon is rood geboren, kreeg berg en weer net zo prachtig rood terug gekomen.
    Enorme bos rood haar bij de geboorte.

4. Tessy1985

Tessy1985 Actief lid

6 apr 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    De oudste rood, precies dezelfde kleur als ik. Alleen de kruinen van zijn vader :cool:
    Ook kleur ogen zijn precies mij, felblauw

Jongste heeft nu donkerblond, wel lichte rossige gloed soms. Maar dat had manlief vroeger ook en die heeft nu heel erg donkerbruin haar.
    Zijn ogen kun jr nog geen wijs uit worden, worden al wel lichter. Manlief heeft groene ogen dus we gaan het zien.

5. Tessy1985

Tessy1985 Actief lid

6 apr 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    Bij de oudste heb ik het ook de hele zwangerschap geroepen.
    Ik voelde het gewoon aan mijn (vrucht)water:D

Bij de jongste had ik dit helemaal niet, en weer gelijk gekregen.

Familiekwaaltje, mijn moeder riep het ook al tijdens de zwangerschap van mij, haha!

6. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Oudste is (erg mooi) rood, jongste blond.
    Was jij toevallig degene die toen een topic had geopend omdat een stel tegen jou had gezegd dat je zoontje dezelfde haarkleur had als hun hond? :D

7. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik heb 3 kindjes tegelijk met rood haar gekregen. :D Bij 1 lijkt het meer een rossige gloed dus ben benieuwd of ie echt rood wordt of toch blond.

Ik ben zelf ook blond, maar in mijn familie zitten veel mensen met rossig haar. Mijn vriend heeft rood, tegen bruin haar aan en hij is de enige van zijn kant. Ik zie eigenlijk bijna nooit mensen met meerdere rooie kindjes, maar wel met een rood kindje en een blond kindje bijvoorbeeld. Voor mijn gevoel komt dat dus niet vaak voor, maar kan ook zijn dat ik dat toevallig gewoon nooit zie.

8. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn dochter heeft ook rood haar. Mijn vriend en ik zijn blond (beide een verschillende tint). De vader van mijn vriend had zwart haar (nu grijs ;) ), maar al zijn broers en zussen hebben rood haar. Een 2e kan dus een heel andere kleur hebben. Doordat rood alleen voor komt als je allebei het gen voor rood haar draagt, is het wel een kleur die in verhouding weinig voor komt.

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    zelf niet maar het gezin van de neef van mijn vriend heeft alle kleuren, rood, blond en bruin! in verschillende tinten (groot gezin haha)

10. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Ons zoontje is ook rood. Nu ik zwanger ben van de tweede, vraag ik me hetzelfde af als jij. Lijkt me leuk, zo'n trits rode kindjes! Ik vermoed dat dit kindje weer rood is. Het zit zó in de genen! Ik rood, vriend altijd rossig geweest, zijn vader was ook rood, mijn broertje en opa ook... maar ben benieuwd of ik het goed heb!

11. djee01

djee01 Lid

21 jan 2014
    58
    0
    6
    NULL
    NULL
    ikzelf heb rood haar, mijn zusje ook
    Nu heb ik zelf een kleintje en de ene keer lijkt haar haar blond en de andere keer rood, ik ben erg benieuwd welke kleur het wordt
    Mijn moeder is bijv blond geboren en pas na 2 jaar rood geworden

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Onze oudste is rood, onze jongste (en tweede) donkerblond. Mijn man heeft nog twee kinderen uit een eerder huwelijk, die beiden donkerblond zijn, (maar zijn ex heeft heel duidelijk geen roodharig gen ;)).
    Wij hebben beiden wel kenmerken van roodharigen, terwijl we zelf beiden geen rood haar hebben. Maar dus wel duidelijk dat we het gen beiden met ons meedragen :)
    De kans op een kind met rood haar is dan 25%, (je kind krijgt dan van jou en je partner het gen voor rood haar mee en krijgt dan dus zelf rood haar), de kans dat je je kind het gen voor rood haar meegeeft zonder dat het zelf rood haar krijgt is 50% en de kans dat je kind er niets van overerft is 25% :)

13. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Ik heb dus een kindje met rossig haar, mijn man heeft prachtig rood haar, ik blond en heb absoluut geen rood harigen in de familie....dus volgens mij kan dat dus wel....

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Mijn oudste neefje heeft rood haar.
    Zijn broertjes blond.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, je moet echt beiden het gen voor rood haar hebben :)
    Kan zijn dat dat generaties lang niet matcht, omdat er binnen je familie steeds een match is van een partner met roodhaar-gen en een partner zonder roodhaar-gen. Dan krijg je dus geen kinderen met rood haar, maar is er wel 25% kans dat het gen doorgegeven wordt. Zodra er dan een match komt met een partner met roodhaar-gen, kan er dan dus ineens een kind met rood haar komen. Maar dan zit het al die tijd dus al wel in de genen :)
    In mijn familie had mijn oma rood haar. Een tante van mij kreeg 1 zoon met rood haar en daar sloeg het dus 1 generatie over. Bij ons heeft het 2 generaties overgeslagen: zowel mijn vader als ik hebben geen rood haar, maar mijn oudste dochter dus weer wel.
    In de familie van mijn man zijn er alleen 2 nichten van hem die rood haar hebben, verder komt het daar ook niet voor, maar duidelijk dus wel weer dat gen voor rood haar dat wel in de familie rondzweeft ;)

16. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    In mijn familie ook alleen een nichtje en achternichtje met rood haar. En toch een dochter met rood haar. Bij de geboorte dezelfde kleur als bij mij, alleen kwam het bij mij uit een pakje haarverf :p

17. Jkuil01

Jkuil01 Bekend lid

6 mei 2012
    828
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier jongste rood harig, in ieder geval voor de helft. Ze is bovenop rood en vanaf onder haar kruin blond. Als ze 2 staartjes inheeft zie je een lijn lopen. De oudste is blond.

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Het zoontje van onze buurvrouw (en het vriendje van Aiden) van 3 jaar oud is blond. Mooi blond krulletjeshaar.
    Zijn zusje van 1 is echter rood/rossig. Stijl rossig haar.

19. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Mijn opa,oma,vader en moeder hadden rood haar, mijn broer en ik ook.
    Beide hebben we kinderen zonder rood haar gekregen helaas....vind het nu zo mooi!!

Mijn kinderen hebben verschillende vaders en die hadden beide blijkbaar geen roodhaar-gen.

Mijn oudtante (zus van oma) had rood haar, kreeg 2 kinderen waarvan 1 met rood haar.
    Mijn vriendin heeft rood haar, heeft 2 kinderen, beide met rood haar.

20. Humava

Humava Niet meer actief

Mijn dochter heeft prachtig rood krullend haar, ik ben er jaloers op:D! . Zoontje heeft dan nog niet zo veel haar maar wat hij heeft is blond.

Deel Deze Pagina