kruipen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Boets, 11 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boets

Boets Niet meer actief

Ons manneke is ruim 10 maanden.
    Hij slaat het kruipen helemaal over.
    Hij komt waar hij naar toe wil dmv omrollen. Hij wil het liefst heel de dag staan. In de box loopt hij al rond.hij kan daar ook vanuit zit komen staan.
    Maar vanuit lig kan hij niet naar zit en hij kruipt dus ook niet.
    Is dit erg?

2. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    waarom zou het erg zijn? als hij verder gezond is zou ik me er geen zorgen over maken hoor. ;)
    Mijn dochterje begint nu met kruipen. Gisteren kwam ze voor de eerste keer naar me toe gekropen!!!! Echt SUPER om te zien...smelt...smelt...:D

Jouw zoontje loopt blijkbaar liever! :)

3. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Hier precies hetzelfde. Onze meid kruipt ook niet. Ze "glijdt" de hele kamer door in haar achteruit. Ze kan ook niet vanuit lig tot zit komen. Maar in de box wel door zich op te trekken aan de spijlen.
    Optrekken tot staan lukt nog niet zo goed.

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Mijn nichtje deed dat ook...maar die ging van de één op andere dag toch ineens kruipen! En dat echt als een speer op handen en knieën!
    Niet tijgeren zoals die van mij nu doet.

Dus het kan dat het nog komt! Ik denk dat zij rond 11 maanden echt aan het kruipen was.

5. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Mijn mannetje kan zich in de box van zit naar staan optrekken. Maar van lig naar zelf zitten lukt niet, doet niks wat lijkt op tijgeren of kruipen, en rolt zelfs niet eens van buik naar rug.
    Nu hij kan staan in de box gaat dat denk ik ook niet gebeuren, ik verwacht dat het een snelle loper wordt. (net als mama, 10 maand)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva ging met 7 maanden tijgeren en zelf staan in de box, met 8 maanden liep ze haar eerste rondje door de box en liep langs de meubels. Ik dacht ook dat ze niet zou gaan kruipen, maar meteen zou gaan lopen. Met 10 maanden ging ze kruipen, net na haar eerste verjaardag zette ze haar eerste stapjes los :). Het is dus altijd afwachten en er valt niets over te zeggen voordat ze los lopen. En als ze het kruipen overslaan, tja, weinig aan te doen toch?

7. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Het kan best zijn, dat hij toch nog wel gaat kruipen hoor. Sommige kinderen doen het gewoon in een wat andere volgorde. Mijn jongste kroop al met 8 maanden, maar de oudste deed het pas met een jaar.

Hopelijk gaat hij het echter nog wel doen, want kruipen is wel belangrijk voor de ontwikkeling heb ik begrepen. Kinderen die niet kruipen, kunnen later weer problemen krijgen met het schrijven, geloof ik. Maar ja, wat doe je er aan als hij het niet gaat doen. Je kunt hem moeilijk dwingen. Je kunt het hooguit wat stimuleren misschien door hem in de juiste positie te zetten en het zelf voor te doen ofzo.

8. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Charlotte kruipt nog steeds niet maar loopt wel al, achter haar loopkar, nog niet los. Ze heeft altijd getijgerd, doet dat nu nog steeds als haar loopkar even niet in de buurt is. Denk dat hier het kruipen wordt overgeslagen.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet niet wanneer Charlotte wat is gaan doen, maar Eva liep met 9/10 maanden achter haar loopauto en ging dus met 10 maanden kruipen. Daarvoor ook altijd getijgerd en dat ging heel goed, daarom dat ik ook echt dat ze niet zou gaan kruipen.

10. Skye

Skye Niet meer actief

Mijn meisje is 9 maanden en kruipt ook niet. Ze kan wel zelf gaan zitten, vanuit liggen en ze gaat staan in de box enzo en loopt dan ook rond, maar kruipen doet ze echt nog niet!

11. aapje 2009

aapje 2009 Fanatiek lid

7 mrt 2008
    1.583
    0
    36
    hier ook een mannetje dat met 7 maanden begin met schuiven/tijgeren en dat nu nog steeds doet
    hij kan wel zelf gaan zitten als ik zijn voetjes tegenhou en hij gaat sinds kort ook staan en zette stapjes langs de tafel
    denk ook dat het echte kruipwerk hier ook overgeslagen word

12. Boets

Boets Niet meer actief

Maar heeft niemand van jullie vanuit het consultatie bureau commentaar gekregen?
    Ik heb namelijk ook gehoord dat het slecht is voor de ontwikkeling als ze niet zouden kruipen. Maar wat al eerder geschreven werd. Ik kan hem moeilijk dwingen.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat had ik ook wel gehoord inderdaad, maar ze zullen bij het cb misschien ook wel denken dat hij het misschien nog wel gaat doen? Volgens mij gaan de meeste kinderen het wel doen, ook al lopen ze al langs meubels en achter een loopkar. Eva is toen dus alsnog gaan kruipen.

En ik zit net te denken, maar zou het ook uitmaken wanneer ze gaan kruipen? Stel, Eva zou nooit hebben gekropen, dan zou ik haar nu nog uit kunnen leggen hoe het moet ;). En aangezien ze alles nadoet zou ze het ook zo onder de knie hebben. Probleem opgelost toch? (ik weet dus niet of het zo werkt ;))

14. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    #14 Frieda, 12 feb 2010
    Laatst bewerkt: 12 feb 2010
    Kruipen is inderdaad, volgens mij, belangrijk voor de samenwerking tussen de beide hersenhelften, dus daarom kunnen kindjes die niet hebben gekropen ook weer problemen krijgen met schrijven, denk ik. Alsnog op latere leeftijd 'kruipoefeningen' doen met een kindje dat niet heeft gekropen, kan waarschijnlijk dus best zinvol zijn Snoopy.

Nu kom ik dus verder even op een zijspoortje terecht, maar hiermee wil ik even duidelijk maken dat lichamelijke oefeningen bepaalde disfuncties in het lichaam kunnen opheffen, die voor 'gedragsproblemen' bij kinderen zorgen.

Mijn oudste dochter Anouk heeft namelijk nooit echt het etiketje ADD opgeplakt gekregen, maar als ik haar zou laten onderzoeken, zou dat waarschijnlijk de 'diagnose' bij haar zijn. De meest voorkomende kenmerken van ADD (soort van ADHD maar dan zonder het hyperactieve, deze kinderen zijn juist rustig en teruggetrokken) zijn:

Gevoelig en emotioneel. Veel kinderen met ADD hebben ook last van stemmingswisselingen.

Chaotisch, ongestructureerd en vaak slordig. Opruimklusjes worden niet of slecht uitgevoerd, maar niet uit onwil.

Kinderen met ADD ontwijken vaak grote groepen en trekken zich graag terug. Het kind is liever wat op de achtergrond.

Het kind kan ergens helemaal in opgaan, bijvoorbeeld in een bepaalde interesse. Daar heeft hij dan ook grote passie voor.

Iemand met ADD kan zich moeilijk concentreren op een opdracht en is ook snel afgeleid. Daardoor kan het kind slecht aanwijzingen opvolgen. Ook heeft het
    kind moeite met luisteren en stilzitten.

Kinderen met ADD kunnen zichzelf vaak moeilijk motiveren. Ook anderen hebben vaak moeite om ze te motiveren om een opdracht goed uit te voeren.

Het kind is creatief en probleemoplossend ingesteld.

Het kind is erg onzeker over zichzelf en is daarnaast erg perfectionistisch.

Het kind is veel in gedachten, staart veel of is veel aan het dagdromen. Daardoor lijkt het alsof het kind veel afwezig is.

Het kind probeert altijd ver vooruit te denken.

Situaties ‘overkomen’ iemand met ADD; het kind wordt overspoelt met informatie.

Dingen die moeten gebeuren, worden uitgesteld tot het laatste moment.

Anouk vertoont dus veel overeenkomsten met deze kenmerken, maar ik heb haar echter altijd alleen als een zeer hooggevoelig kind gezien en ben ook altijd van mening geweest dat je dat niet als een soort 'ziektebeeld' moet zien. Ook door eigen ervaringen binnen de alternatieve geneeswijzen heb ik ook meer gedacht dat er waarschijnlijk lichamelijke problemen in het zenuwstelsel waren, die ten grondslag lagen aan haar gedrag. Ze is ook met een zware langdurige vaccuumbevalling ter wereld gekomen en dat heb ik ook altijd in verband gebracht met haar gedrag. En ik bleek er niet ver naast te zitten, bleek toen ze werd onderzocht bij een BSM-therapeute
    .

Via mijn zwager en schoonzus werden wij op het spoor van de BSM-de Jong Therapie gezet, doordat zij daar zelf met ons neefje die PDD-NOS heeft naartoe gingen. Deze therapie gaat er vanuit dat bepaalde gedragsproblemen van kinderen hun oorsprong hebben in bepaalde lichamelijke disfuncties. Meer informatie over deze therapie is te vinden op BSM-deJong Therapie | Brain Stimulating Method Nederland / Belgi - home en op Inleiding tot kindertherapie staat ook veel achtergrond informatie. Het komt er bij de therapie op neer dat door middel van lichamelijke oefeningen gericht op het zenuwstelsel / de hersenen, bepaalde disfuncties in het lichaam worden aangepakt. De oorzaak waardoor kinderen dus bepaald gedrag vertonen wordt hiermee aangepakt.

Zelf gaan we met Anouk nu sinds vorig jaar april naar een BSM-therapeute in Emmen en Anouk is erg veranderd sinds ze de oefeningen doet. Bij Anouk bleek, na het doornemen van een hele vragenlijst, waarin haar hele geschiedenis met betrekking tot de zwangerschap, haar geboorte, haar lichamelijke en geestelijke gezondheid en haar 'gedragsproblemen' werd doorgenomen, dat ze o.a. problemen had met haar evenwicht, wat haar heel onzeker maakte. Zo kon ze bijvoorbeeld nog steeds niet goed fietsen , terwijl ze al 8/9 jaar was en ook bij gym vond ze heel veel dingen eng. Ze doet nu dus elke avond oefeningen gericht op het evenwicht en inmiddels kan ze goed wegfietsen en afstappen en durft ze steeds meer dingen die ze voorheen niet durfde.

Wat ik dus vooral wil aangeven met mijn verhaal is dat bepaalde problemen, die tegenwoordig bij steeds meer kinderen voorkomen, toch heel goed voort kunnen komen uit lichamelijk disfuncties, die kunnen zijn ontstaan door problemen tijdens de geboorte of ook doordat bepaalde stappen in de ontwikkeling zijn overgeslagen. En vaak zijn er dus door lichamelijk oefeningen (Anouk heeft o.a ook kruip-oefeningen gehad) wel goede resultaten te behalen om dit te corrigeren. In elk geval heeft Anouk heel veel baat bij de oefeningen. Ze is het afgelopen jaar op allerlei vlakken echt enorm gegroeid en vooruit gegaan.

Wellicht zijn er dus meer mensen die ik met mijn verhaal kan helpen.
    Het zeker de moeite waard om bij dergelijke problemen naar een BSM-de Jong therapeut te gaan.

15. Boets

Boets Niet meer actief

@ Frieda, wat een verhaal. Bedankt dat je het wilde delen. Ik snap de kern van je boodschap. Ik kan niet zeggen dat Tijn past in jou verhaal. Het is gewoon een mannetje wat vanaf het begin wil staan. Hij is ontzettens vrolijk, wil overal bijzijn en alles horen en zien. Ik hoop dat hij binnen een paar maanden zal graan kruipen. Die kans zit er wel in als ik de berichtjes hierboven lees

16. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Ik wilde met mijn verhaal ook niet zeggen, dat er iets mis zou zijn als je kindje niet gaat kruipen hoor.

Ik wilde alleen in z'n algemeenheid aangeven, dat er door lichamelijke oefeningen goede resultaten zijn te bereiken bij bepaalde 'gedrags'-problemen van kinderen en dat het overslaan van stappen in de ontwikkeling soms wel tot problemen kan leiden.

Maar wanneer zich problemen bij kinderen voordoen, heeft dat toch vaak wel met meerdere zaken te maken.
    Gedeeltelijk ook wel een stukje karakter, maar daarnaast kunnen er ook lichamelijke oorzaken zijn voor bepaald gedrag.

Deel Deze Pagina