Ylana: een koortslip is een variant van het herpesvirus, en virussen blijven altijd actief in het bloed. Dat wil niet zeggen dat dit altijd lichamelijk naar buiten komt. Vaak is het zo dat zo'n soort virus weer naar boven komt, bij een verlaagde weerstand, maar ook dit is weer van persoon tot persoon verschillend. In de navelstreng worden allerlei stoffen uitgewisseld tussen moeder en kind ook bloed! En in het moederbloed zitten dus ook virussen,maar ook voedingsstoffen, vitamines, afbraakproducten..... Ik heb geen sitenaam voor je,maar ongetwijfelt kan je dit allemaal opzoeken via-inet.
Toen Liene pas geboren was (dus 1 dag), kwam mijn schoonmoeder op bezoek met koortslip. Ik natuurlijk direct zeggen dat ze van Liene moest afblijven, maar dat vond ze onzin, want ze had daar nog nooit van gehoord! Ik heb toen de vk dit laten uitleggen tegen haar, toen die kwam controleren en toen begreep ze het. Nu is mijn schoonzus 2 maanden geleden bevallen en zag ik mijn schoonmoeder weer met koortslip kusjes geven aan mijn neefje. Dat vind ik dus erg, dat ze je niet geloven, terwijl het echt wel gevaarlijk is. Nu heb ik een infofolder meegenomen uit de apotheek waar in grote letters op staat 'Koortslip? Even niet knuffelen'. En die hang ik in mei boven de wieg.
Dat met de afweerstoffen overdragen daar geloof ik wel in. Mijn man en ik hebben allebei het virus. Onze kleine man gelukkig nog niet. We zijn niet gevoelig voor elkaar, als mijn man een koortslip heeft kan ik hem gewoon zoenen zonder dat ik er 1 krijg. Daarentegen als mijn moeder er 1 heeft dan heb ik er ook meteen 1. Mijn zus en vader zijn beide niet gevoelig voor het virus. Waarschijnlijk dat mijn zus genoeg afweerstoffen heeft.
Ook ik had een koortslip toen laura net een 3 weken oud was! Ze werd de volgende dag wakker met een ontstoken oog! Wat ben ik bang geweest dat ik haar het virus in haar ogen zou gegeven hebben. Gelukkig droeg ik ook de compeet sticker. Bij de oogarts in het ziekenhuis hebben ze toen geconstateerd dat het geen herpes was! Maar ik heb wel 2 dagen in de rats gezeten omdat mij nooit verteld is hoe gevaarlijk een koortslip kan zijn voor een baby. Ook ik twijfel of je de baby kan besmetten met het virus via de navelstreng! Er zijn genoeg kinderen/volwassenen die nooit het virus krijgen terwijl hun moeder wel drager is.
even een toevoeging Bijna iedereen draagt het variant van het herpesvirus bij zich, maar het openbaart zich niet bij iedereen. Nog even waar je op moet letten bij een evt. hersenvliesontsteking. * als je kind suf is. * als het rode puntjes op het lichaam heeft wat niet weg te drukken zijn (normaal worden vlekjes wit als je er op drukt). * wanneer er binnen 5 cm van een rood vlekje nog een rood vlekje opduikt. Wanneer je deze symptomen waarneemt dan direct een arts waarschuwen
l Leeuwen , je hebt mijn stukje dus niet goed gelezen.........je hoeft niet te twijfelen of het overdraagbaar is, want dat is gewoon zo, wetenschappelijk vastgesteld!