Inderdaad herpes is een virus en geen bacterie. Zovirax werkt het allerbeste als je smeert voor de blaas is ontstaan. Als je hem op voelt komen.
Van zovirax en andere koortslipcremes kreeg ik een brandplek/ allergische reactie. Dat was vrij agressief spul. L-Lysine werkt echt super. Eigenlijk moet je dat preventief slikken. Zijn enorme pillen, ik kreeg er op een gegeven moment keelpijn van (toen ben ik een tijdje gestopt met slikken) Maar ging wel van 11-12 keer per jaar een koortslip (soms 2x in één maand) naar een jaar koortslipvrij! Wat ook helpt is arginine vermijden. Zit veel in chocolade, maar ik geloof ook in tomaten.
Hmm. De chocolade lukt wel, maar ze is gek op snoeptomaatjes. Denk niet dat ze dat er voor over heeft.
Als een koortsblaar ontsteekt is het niet alleen een virus maar is er ook een Bacterie bij gekomen. Ik heb ook wel eens antibiotica zalf gekregen omdat het helemaal geel en groen werd door een ontsteking. Toen was het ook binnen een x aantal dagen weg. Dus ik kan mij voorstellen dat je soms een antibiotica zalf voorgeschreven krijgt.
Ik gebruik juist wel die patches. Ik vind ze fijn. Eerst gebruikte ik zovirax, dan bleef ik pijn houden. Het werd altijd zo'n vieze dikke korst, die steeds kapot ging. En dus bloedde. Sinds een aantal jaar gebruik ik dus de patches. Zodra ik wat voel plak ik hem op. De blaar blijft bij mij kleiner en inderdaad week, waardoor hij niet steeds openbarst en bloed. L-lysine heb ik nog nooit gebruikt.