ik ben zwanger en kwam vandaag een oude kennis tegen die ik lang niet gezien had. zij zag mijn buikband en wilde dus weten wat er op stond. dus zij deed met haar hand mijn jas verder open. later zag ik dat ze een koortlip had! het was volgens mij wel al een korstje maar nu herinnerde ik mij later dat een koortslip gevaar kan opleveren voor een baby. kan zij nu met haar handen mij besmet hebben? bv door de huid ofzo? wordt op internet niet echt veel wijzer. hoef pas volgende week weer naar de vlos en om daarvoor nu te bellen!
Dat is wel heel ver gezocht......... En nee, doordat ze jouw jas even opendeed met haar handen is je kind echt niet besmet.
Nee, lijkt me ook een beetje raar.... Als je baby geboren is moet je er wel heel erg voorzichtig mee zijn... dan is het echt heel erg gevaarlijk!
een koorstlip kan, hoeft niet. Voor jou alleen besmettelijk zijn terwijl de koortslip nog in zijn besmettingsfase zit, (glimt, huid strak gespannen) en degene dan jou op je mond zou kussen (of andere intieme delen , voor de dame met partners met koortslippen onder ons). Geloof me iemend met een gespannen koortslip laat dat wel uit zijn/haar hoofd. En als jij het niet hebt kan de baby in je buik er ook geen last van hebben, In de buik krijgen ze alleen mee als je zelf een koorstlip zou hebben. Na de geboorte is het wat anders, als iemand (mama, papa, oma, opa enz.) dan een koortslip heeft in welke fase dan ook afblijven van de kleine, voordat de handen grondig gewassen zijn en er NIET aan de mond wodt gezeten. Dan kan handen aanraking geen kwaad, maar dan moet degene wel weten wat zij/hij aan het doen is, Is degene met de koortslip gewoon een kennis of bekende, vraag of ze gewoon van de kleine afwillen blijven totdat de koorslip weg is en dan mogen ze knuffelen en kroelen wat ze willen. Ik zelf hoop dat ik het niet krijg tijdens de zwangerschap, ben er wel erg gevoelig voor en als de kleine geboren is en ik heb een koortslip zal ik toch met de kleine aan de gang moeten, kan hem/haar moeilijk niet verzorgen . Ik ben zelf door mijn koortslip verleden erg voorzichting met op de mond zoenen van wie dan ook (behalve martin, die is gelukkig immuun). Want als ik dat wel doe en iemand heeft iets op de lippen waar ik niet tegen kan, zoals ander afwasmiddel, bpaalde lippenstift heb ik dus ok gelijk een koortslip en daarbij weet je wat een gevoelige plek het is en blijf je er zoveel mogenlijk weg.Maar dan weet je waar je mee bezig bent en let je erop.
Ik heb momenteel een koortslip...maar zover mij bekend kan dit voor een ongeboren kindje geen kwaad....voor een pasgeboren baby is het idd erg gevaarlijk...maar als je nog zwanger bent volgens mij niet...althans daar zou dan wel wat over bekend moeten zijn, want ik denk niet dat ik of jou kennis de enige zijn met een koortslip toch.....
hoi, ik weet niet hoor, ik had echt nooit koortslip totdat ik vorige keer bij de tadarts ben geweest.de assistente had een enorme kortslip. wat denk je dat ik de volgende dagen kreeg...ja wel....koortslip, echt vreselijk, en hij kwam ook terug de volgende maanden. maar toen heeft ze ook in mijn mond gewerkt. koortslip is echt heel erg besmettelijk.
Ja, zo wel, maar niet als iemand die een koortslip heeft jouw kleding aanraakt. Even een tip als je als versgebakken mama zelf een koortslip hebt (ik spreek uit ervaring): zorg dat je Compeed koortslippatches hebt. Die verkleinen het risico enorm. Daarnaast handen wassen! zeker na aanraken van de plek of verwisselen van de patch. Verder droeg ik een mondkapje tijdens het borstvoeden, om alle aanraking te vermijden. Verder even geen kusjes aan de baby geven uiteraard. Je kunt je kindje dus gewoon verzorgen als je een koortslip hebt, alleen moet je extra opletten.
@rahella Op die manier kan je zeker een koortslip krijgen en dan zal de assistente met haar handen aan haar mond gezeten hebben, met of zonder handschoenen. eigenlijk erg onzorgvuldig van haar. @tassie Ja die compeed blaasjes zijn lekker (als je optijd bent) ik heb dus soms dat ik niet optijd ben( s ochtend, na nachtje groeien) en dan past het blaasje niet meer over de plek heen, heb je dat ook wel ens, wat doe je eraan?
Mijn tandarts en zijn assistentes dragen allemaal mondkapjes en handschoenen. Als ze al koortslippen zouden hebben, zou ik niet weten hoe ze mij daarmee zouden kunnen besmetten! Een koortslip valt onder het herpex simplex virus. Ik vond er dit over: "Herpes Herpes simplex aan de geslachtsdelen (herpes genitalis) ontstaat door een virus. In veel gevallen merk je er nauwelijks iets van. Soms is de huid rood, jeukt het vaak en ontstaan er pijnlijke blaasjes. Meestal ben je wat moe, in het algemeen wat appelig, met hoofdpijn of spierpijn. Als het virus eenmaal in je lichaam zit, gaat het niet meer weg. Het komt terug in tijden van verminderde weerstand. Naarmate het vaker terugkomt, zullen de verschijnselen minder merkbaar zijn. Herpes simplex is een seksueel overdraagbare aandoening, maar je krijgt het ook via speeksel (zoenen). Een koortslip ontstaat ook door het herpes simplex virus, maar is niet gevaarlijk tijdens de zwangerschap. Een koortslip kan echter wél gevaarlijk zijn voor een pasgeboren baby. Zorg er na de bevalling dus voor dat je mensen met koortsblaasjes niet in de buurt van je baby laat. Moeders met koortsblaasjes moeten ook extra maatregelen nemen (niet knuffelen, mondkapje dragen). Risico: als het virus actief is, zit het ook in het geboortekanaal. Tijdens de geboorte wordt de baby dan besmet. Een besmetting met herpes is voor een pasgeborene levensbedreigend. Als u of uw partner herpes hebt gehad of nog hebt, dan moet u dat melden aan de verloskundige of de gynaecoloog. U wordt dan goed in de gaten gehouden. Als u tijdens de laatste twee weken voor de uitgerekende datum een actieve infectie hebt, moet u rekenen op een keizersnede." Niet geheel ongevaarlijk virus dus!
[quote="mimi83@tassie Ja die compeed blaasjes zijn lekker (als je optijd bent) ik heb dus soms dat ik niet optijd ben( s ochtend, na nachtje groeien) en dan past het blaasje niet meer over de plek heen, heb je dat ook wel ens, wat doe je eraan?[/quote] Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat het plakkertje niet op de plek past. Sinds ik die dingen gebruik zijn ze bij mij nooit meer echt groot geweest. Ik plak er wel een zodra ik de eerste tinteling voel, wie weet helpt dat voor mij voldoende. En ik stop er pas mee als alles weer heel is. Als het plekje open is, kun je er gewoon en plakkertje op plakken. Alleen zul je die door het vocht eerder moeten vervangen.
dames jullie hebben gelijk, wat ik wilde zeggen is dat de herpes echt ongelofelijk besmettelijk is, ik kon ook niet geloven toen ik de volgende dagen herpes(koortslip) kreeg, echt agressief en de virus kwam terug de volgende maanden, echt vies en pijnlijk was dat...bah.persoonlijk ben ik nu heel voorzichtig met lichamelijk contact met mensen met koortslip . en de assistentedroeg handscoenen maar geen mondkapje, dat vind ik nu ook raar ...inderdaad.ik vond sowieso raar dat ze bleef werken met een virus als herpes, maar misschien heeft het ze per ongeluk ook met de handschoenen aangeraakt...
als ik het voel tintelen doe ik er ook een blaasje op ,ligt er bij mij trouwens wel aan op welke plek de koortslip zit ,in een mondhoek vind ik het irritant om een blaasje op te hebben, maar als het bij mij snacht begint is ie s ochtends zo groot dat het niet past.. erg irritant.