Koortslip

Discussie in 'De lounge' gestart door tinkerbel, 19 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Ik heb sinds vanmiddag een koortslip. Nou zeggen ze als baby's net geboren zijn dat het echt heel gevaarlijk is.
    Mijn zoontje is nu 7 maanden, weet iemand of het dan nog steeds gevaarlijk is?
    Ik heb hem namelijk natuurlijk wel eens een kusje op zijn wang gegeven.
    Ik dacht dat het namelijk dat het gewoon een pukkeltje was, tot iemand net zei dat het een koortslip was.
    Wie helpt me met een antwoord :cry:

Tinkerbel

2. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    is zeer besmettelijk :(

door het zoenen/kussen draag je het "herpes simplex" virus over en ben levenslang besmet!

virus word alleen actief bij verminderde weerstand, is niet levensbedreigend oid. maar wel ontzettend vervelend en totaal niet te vergelijken met het soa herpes.

google maar eens op "herpes simplex" en je kan alle informatie krijgen die je wil weten.

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Mijn man heeft hier ook last van als hij uit iemands glas drinkt enz. Ik zoen hem dan gewoon en ik krijg het nooit. Het zit volgens mij in je genen de een heeft het wel de ander niet.
    Lastige is als je het hebt kom je er niet meer van af.
    Ik weet wel dat het voor pasgeboren baby's gevaarlijk is

4. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    heb je wel een beetje gelijk in.............. het vocht uit de blaasjes is bemettelijk en kan jou dus ook besmetten, als het plekje eenmaal opgedroogt (korstvorming) is, dan is het minder besmettelijk (maar blijf oppassen!)
    het is ook inderdaad een kwestie van genen maar dat hoeft niet altijd te leiden tot overdragen van ouder op kind.............. wat ik al zei, het is m.n. het vocht uit de blaasjes wat de besmetting veroorzaakt.

5. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik heb ooit gehoord dat het het eerste levensjaar gevaarlijk kan zijn, de eerste weken schijnt het gevaarlijkst te zijn.
    Ik had een koortslip toen stijn geboren werd en ik mocht hem niet zoenen enz en moest in de gaten houden of hij koorts kreeg voor de rest hebben ze er weinig over gezegd in het ziekenhuis.

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Bij gezonden kinderen tot 3 maanden is een besmetting met een koortslip doodsoorzaak nr. 1 volgens mijn VK. Voor pasgeboren baby's is het echt wel levensgevaarlijk!

7. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
  8. veertje

veertje Fanatiek lid

Als we alles op google gaan zoeken word het wel saai hier :D

9. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    ben ik helemaal met je eens, maar dit zijn wel zaken omtrent gezondheid en dan met name een baby die er z'n hele leven lang problemen mee kan krijgen. vat het niet te licht op hoor, weet er alles van want heb zelf het herpes (koortslip) virus.

gaf de link alleen om duidelijkheid te geven en vind ook eigenlijk dat deze vraag niet hier gesteld moet worden maar aan een arts die medisch verantwoordelijke adviezen geeft.
    ben niet medisch geschoold maar wel ervaringsdeskundige........
    oké, je gaat er niet dood aan maar je kan er je hele leven wel last van hebben.

beter voorkomen dan genezen toch?

10. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Als de blaas er net doorkomt is het al besmettelijk dus niet alleen als er vocht uit komt!

Op je vraag kan ik geen antwoord geven, ik lees mee.

11. veertje

veertje Fanatiek lid

@nienke70, ik vat het ook zeker niet ligt op, heb er zelf ook last van en kom echt niet in de buurt van baby's als ik er eentje heb.

Terecht hoor dat je die link gaf :D

12. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Bedankt allemaal.
    Ik ga vandaag naar de huisarts.

Tinkerbel

13. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @nienke: ook in jouw link staat heel duidelijk vermeld dat onbehandelde herpes bij pasgeborenen levensgevaarlijk is en tot de dood kan leiden.

14. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    @Nienke:
    Bedankt voor de link inderdaad. Was erg handig.

Ben net even naar het inloopspreekuur geweest van de HA, en gelukkig
    het was vals alarm! (bleek gewoon pukkeltje te zijn :oops: )

Gr, Tinkerbel ;)

15. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Koorstlip is zeer gevaarlijk bij baby's maar ik raad compeed lipblaasjes patch aan want deze helpen zeer goed, ik krijg elk jaar rond dezelfde tijd last van koortslip en ik heb 2 dagen compeed gebruikt en alles was weg en dat terwijl ik er anders zeker 1 tot 2 weken mee liep.

Deel Deze Pagina