Borstvoedingvraagje

Discussion in 'Zwangerschap' started by Cherrylein, Jan 23, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ik ben gisteren naar een borstvoedigsvoorlichtingsavond geweest. Heel interessant allemaal. Maar eigenlijk kreeg ik er een beetje een naar gevoel bij. Zijn er hier ook mensen die dat ook hadden en die bij het doorlezen van de folder ook dachten, jeetje ik ben straks echt net een melkkoe..? Je moet volledig in dienst staan van je kindje straks en hoe het allemaal omschreven stond..
    Ik ga het echt wel proberen, maar ik krijg een beetje een naar idee bij dit alles. Ben ik de enige?

2. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Dat is inderdaad de reden dat ik expres al niet naar voorlichtingsavonden voor borstvoeding ga...
    Ik had er een folder over gekregen maar mijn zin om borstvoeding te geven ging er al bijna door weg :) Dusss ik doe het lekker op MIJN manier, en ik hoop gewoon dat het lukt, lukt het niet, dan ga ik wel hulp zoeken.

Ik kan je dus niet vertellen of de info-avonden bij ons ook zo aanvoelen, maar aan de folder te zien dus wel.

3. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nee dat had ik ook en wilde het bij de eerste wel doen maar toen bleek het niet te mogen, zeker na het lezen van verhalen van andere moeders (die in dezelfde maand bevallen waren) dacht ik helemaal pfff wat heb ik het dan makkelijk zeg.

Ik vind dat je er natuurlijk wel wat voor over moet hebben maar die mutsen op die cursussen doen net of je niets anders hebt te doen (ik moest na 2 weken alweer gewoon werken hoor) of dat je niet mag klagen dat er bloed uit je tepels komt (nee want dan ligt het aan jezelf , doe je het verkeerd) altijd maar dat getroost ermee vond ik ook niet erg opvoedkundig. Eten is eten en troosten doen we m et knuffels.

Het zijn altijd bepaalde types die die avonden geven en niet echt mijn types kan ik je vertellen, ik haal meer ervaring uit een vriendin die BV gewoon op schema gaf en niet gebruikte om mee te troosten en zo toch een jaar heeft gegeven wij zaten meer op 1 lijn als die voorlichters zullen we maar zeggen..

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik ben nooit naar zo'n cursus geweest en ik heb ook nooit folders gelezen erover. Ik wilde het wel heel graag, dus ik had zoiets van: ik laat 't gewoon over me heen komen en dan zie ik wel hoe 't gaat. Want anders maak ik me waarschijnlijk een paar maanden zorgen voor niks. Nou ik ben dus echt blij dat ik eigenlijk onvoorbereid erin ben gestapt, want de bv gaat hier helemaal geweldig! Tuurlijk moet je er wel wat voor over hebben, en ben je zeker in het begin meer tijd kwijt dan met flesvoeding, maar het valt allemaal echt reuze mee hoor.

5. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Oke, ik ben dus niet de enige..pfieuw haha! Ja je moet zoveel voedingen per dag halen en dit en dat en bla en bla. Ik dacht echt: eh? Ik besta ook nog hoor... Deze vrouw was er wel heel duidelijk in dat als het pijn ging doen, je opnieuw moest aanleggen. Maar als het echt pijn bleef doen, dat je dan op FV over moest stappen, als een lactactiekundige (o.i.d) niet hielp.
    Ik vroeg ook, is het wel verstandig om bv te geven met mijn gevoelige tepels? Ze zei dat ik het altijd kon proberen, maar niet te lang door moest lopen.

Dat vond ik dan wel weer oké, er zijn genoeg vrouwen die zeggen dat je ondanks de pijn gewoon door moet gaan.

6. Aurin

Aurin VIP lid

Oct 10, 2008
    8,337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    hai,

ik ben kraamverzorgende, en maak dus veel borstvoedingen mee :)

En het verschilt heel erg per kind, moeder hoe de borstvoeding verloopt.
    Ik vind wel dat er teveel gepushed wordt op de borstvoeding. Alsof je een slechte moeder bent als je het niet geeft, of niet wil proberen.

Ik ben nu zelf zwanger, en ga zeker borstvoeding "proberen" te geven. Maar ook voor mij is het heel simpel. Het lukt, of het lukt niet, en als het niet lukt, blijf ik niet proberen of sukkelen dan is het heel simpel gewoon de fles!

Wel heb ik ervaren dat je er 100% achter moet staan, en je niet gedwongen moet voelen door je omgeving of twijfels moet hebben, want vaak gaat het dan een stuk minder goed.

Heel veel succes allemaal, met of zonder borstvoeding :)

7. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ja dat gepushed worden is volgens mij juist waardoor het steeds bij minder vrouwen lijkt te lukken :(

Mijn moeder heeft al paar keer gezegd hoe knap ze het zou vinden als ik BV kan geven, want tsja mn zus lukte het niet, mn schoonzus lukte het niet.. Blabla..

Goed bedoeld, maar nu heb ik wel beetje zoiets van ok, als het niet lukt dan sta ik bij haar dus ook op het lijstje van mensen die het niet 'konden'.
    Hoe kinderachtig dan ook, dat voelt toch nooit zo leuk ;)

Hallo... zwanger zijn, bevallen.. allemaal al dingen die zwaar genoeg zijn lijkt me? :)

8. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    bij de eerste heb ik meteen fles gegeven maar wil het nu zeker "proberen"en idd ik ga ook niet naar zulke voorlichtingen haha.
    Een kraamverzorgende weet er (hoop ik) ook genoeg van af.
    IK ga zeker niet lopen martelen ,heb er dan ook nog eentje van net 2 rondlopen.
    Als het lukt is het mooi meegenomen (erste had KMA) en anders stap ik over opfles voeding of gedeeltelijk.als ik weer ga werken stop ik sowiezo.
    Tenzij t zo goed gaat maar dat zien we wel, als je jezelf ook gaat pushen lukt t waarschijnlijk toch niet zo als je zou willen

9. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Moet wel zeggen dat als je bv gaat geven je over een goede dozes doorzettings vermogen moet beschikken. ik kreeg te horen dat de eerste 6 weken echt niet alleen leuk is..dat had ik in me oren geknoopt....en wat denk je ..dat klopt. Nou moet je niet denken dat kindjes met de fles dat niet hebben. Ook hun hebben krampjes, onrustige nachten en onverzagigbaar momenten ;)

Toen we na 4 weken doorsliepen...en de krampjes over waren...toen werd het echt leuk. en nu? weet niet hoe het zonder moet hoor. Vind het zo makkelijk :D

10. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ja je moet inderdaad beschikken over een flinke dosis doorzettingsvermogen, maar ik weet niet of ik dat wel zo heb bij bv eigenlijk.

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Haha, ja dat heb ik ook, dat ik echt niet zonder zou kunnen (bij wijze van spreken dan). De eerste paar weken is fv (denk ik) makkelijker. Maar nu ben ik toch echt blij dat ik er 's nachts niet uit hoef om een flesje te maken, en 'm gewoon lekker bij me kan pakken (soms val ik zelfs gewoon in slaap als Milan aan 't drinken is).

12. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik wil het ook graag gaan proberen, ik heb een boek gekocht omdat ik een cursus in de avond niet kan omdat ik dan echt te moe ben, maar ik ben wel blij dat ik iets bij de hand heb waar veel antwoorden in staan.

dat dwingende werkt bij mij toch niet, ik had al besloten het te willen proberen en als dat niet zo was dan had het averechts gewerkt, ben ik te eigenwijs voor, dat opdringerige.

beastie, wat heerlijk! na 4 weken doorslapen :)

13. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

Oct 28, 2005
    1,830
    0
    0
    Ik ben nooit naar zo'n avond geweest, maar wilde bij Evi wel borstvoeding proberen. Ik had zoiets van ik zie wel hoe het gaat en hoe ik het vind.
    Nou, ik vond het dus echt niks. Dat kolven was niks voor mij, voelde me toen dus inderdaad echt een melkkoe. En ik voelde me er ook niet fijn bij het idee in het openbaar te moeten voeden en ik wilde graag dat mijn man of oma ook een keer kon voeden. Dat alles heeft mij er toen toe doen besluiten over te stappen op flesvoeding. Voelde me wel schuldig maar toen ik het overlegde met de wijkverpleegkundige viel haar reactie me enorm mee. Ze zei dat Evi en ik ons er ALLEBEI goed bij moesten voelen. Ze zei dat het beste voor haar was dat we ons allebei goed voelen bij wat we deden.
    Ik heb er geen moment spijt van gehad en ga bij de 2e ook weer flesvoeding geven.
    Neemt niet weg dat ik er GEEN SPIJT van heb gehad dat ik het heb geprobeerd! Nu weet ik tenminste wat ik wel/niet wil.
    Succes!

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Nou goed dat je dat nu wel weet inderdaad! Een vriendin van mij vertelde ook dat een vriendin van haar ook net weer moeder is geworden en datzelfde gevoel ook had en daarom ook op FV is over gestapt.

Die vrouw zei gisteren ook dat bv heel snel verteert en fv juist minder. Dat je dus minder voedingen hoefde te geven met fv, klopt dat?

15. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

Oct 28, 2005
    1,830
    0
    0
    Tja, dat verschilt per baby.
    Het klopt wel dat BV lichter verteerbaar is.
    Maar voor de ene baby werkt dat juist goed, voor de ander misschien minder.
    Mijn advies zou zijn, probeer het gewoon en dan merk je vanzelf wat voor jullie het beste werkt. Je bent gauw genoeg overgestapt op fv toch?

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bij mij is eergisteren de mevrouw van het kraambureau geweest voor de intake. Ik heb express een bureau uitgezocht wat goed is met borstvoeding. Dit omdat het de vorige keer mis is gegaan, oa door toedoen van de kraamverzorgster.

Ik wil heel graag bv geven, maar wat jullie hebben heb ik ook. Als ik de folders lees enz dan krijg ik toch een beetje de kriebels... :) Ik wil niet kostte wat het kost doorgaan met bv. Hier komt bijv ook gewoon een pak kunstvoeding in de kast voor het geval dat.

Ik denk wel dat je je moet realiseren dat je er vooral in het begin veel tijd en energie in moet steken. 8-12 keer aanleggen op een dag is heel normaal. Ik moet ook nog maar kijken hoe het gaat, ik heb tenslotte nog een kindje rondlopen, en die zal ook aandacht willen.

En Jelle is ook groot geworden op kv, dus wat dat betreft is dan de drempel om over te stappen misschien al iets lager... Want mèèn, wat heb ik me schuldig gevoeld over mijn beslissing om te stoppen met bv...

17. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Inderdaad als ze ineens om 6.00 uur wakker is (tandjes komen nu door)in het weekend...dan krijgt ze voeding bij ons in bed en daarna terug naar haar bedje ;) Niet naar beneden waar het nog koud is ... met waterkoker/magntron etc aan de gang..vind ht super zo.

Voor Jasmijn was het haar "redding" de bv...omdat het licht verteerbaarder is. Anders was ze waarschijnlijk langer ziekjes geweest in het begin en moesten we nog langer, dan de 8 dagen, in het ziekenhuis blijven. Sinds ze bv krijgt heeft ze nooit meer gespuugt. (eerste dagen kv in ziekenhuis)

Ik ben blij dat we in dit land kunnen kiezen, niet zoals in China.

18. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

nou inderdaad beastie!

19. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wij zijn ook naar een voorlichtingsavond over bv geweest. (martiiniziekhuis groningen gegeven door lactatiekundige van Samenzorg, kraamzorg) Ik heb dat niet als pusherig ervaren. Dit zal ook liggen aan de persoon die de info geeft. Ik had al een boek over bv en op de zw.schapscursus is er ook wel uitgebreid over gesproken. Dus veel wat zij verteld wisten we al. Toch ben ik zelf wel blij dat we enige kennis vooraf hebben. Dan 'overvalt' het je niet zo. Ik heb ook zo iets van: we zien wel hoe het loopt straks. Ik heb me wel voorgenomen om niet direct bij de eerste de beste tegenslag op te geven.
    Omdat er bij ons in de familie wel allergiën e.d. voorkomen, wegen de voordelen, op termijn, van BV ten op zichte van FV, bij mij wel wat zwaarder.
    Maar goed dat is voor ieder een eigen keuze. Met flesvoeding worden ze tenslotte ook groot.

Het belangrijkste is dat jij en je baby je goed voelen of dat nou met bv is of met fv.

Groetjes Saskia

20. Sokje

Sokje Actief lid

Sep 9, 2008
    217
    0
    0
    Je moet doen waar je je goed bij voelt, dat is het allebelangrijkste.
    Ik heb bij de eerste zo'n bv-cursus gedaan met de titel "alleen het beste". Zo slecht gekozen, alsof er maar 1 soort voeding is... Tuurlijk als je het graag wilt en het lukt is het prachtig.
    Hier lukte het helaas niet en hebben we te laat de hulp van een LK ingeroepen. Wijze les voor een volgende keer, als het niet lukt hang ik gelijk aan de telefoon en ga ik niet eerst doorproberen tot ik open blaren op mn tepels heb voor ik om hulp roep.

Share This Page