hallo ik heb even een vraag misschien weten jullie er antwoord op kan het namelijk nergens vinden als iemand een koortslip heeft en hij of zei zit aan een afstandsbedienig, joystick, deuklink etc en iemand anderszit daar vervolgens weer aan, kan je dan ook een koortslip krijgen? of je baby besmetten? dit vroeg ik mij af aangezien er nog wel eens iemand over de vloer komt deze zit of komt dan niet bij de baby maar zit wel geregeld aan haar mond maar kan niet altijd zien waar ze overal aankomen liefs kim
nee is alleen besmettelijk via de mond, dus het blaasje en het vocht dat eruit komt is erg besmettelijk, het is wel verstandig om je deurklinken etc. goed schoon te maken nadat er iemand is geweest met koortslip die aan de lip zit en vervolgens aan je deur etc.
oke bedankt volgens mij heb ik het bij het verkeerde onderwerp gezet, maar goed en neem aan dat als er aan ietsis gezeten wat ik niet weet bijvoorbeeld het niet uren besmettelijk blijft? sorry voor mijn onzekerheid maar vind het onderwerp koortslip nu eenmaal heel erg eng liefs kim
ons wert gezegt dat mensen met een koortslip NIET op bezoek mogen komen en als er wel iemand zou komen met een koortslip dat die gene weg gestuurd zou worden door de kraamverzorgster. dit toch vanwege besmettings gevaar
Pas goed op want dat is WEL besmettelijk!!! Als die bacterien op bijv de deurklink komen leven ze nog 2 uur!! Dus je kan wel zo besmet raken.
muppet1604... dat klopt niet helemaal. Een koortslip wordt veroorzaakt door het Herpes VIRUS en dus niet door bacterien en virussen leven niet... Maar het is inderdaad wel besmettelijk. Ik heb ook een koortslip gehad en ik mag bijvoorbeeld ook mijn man geen kus geven want als hij dan de kleine weer een kus geeft kan hij haar besmetten.
Bij een koortslip gaat het om direct contact. Dus niet knuffelen met de baby, of ouders en ook niet uit zijn of haar glas drinken, alles apart houden. Dan zit je goed. En het meeste gevaar lopen pasgeborenen. Maar goed ook je kleintje wil je er niet aan blootstellen als hij al wat ouder is
Ik hoorde toevallig verleden week van mijn VK dat kinderen t/m 2 jaar heel erg ziek kunnen worden vanhet virus...veel zieker dan wij "oudjes". Dus wees voorzichtig en neem het zekere voor het onzekere!