Hallo allemaal, Ik ben net bij iemand op bezoek geweest en ik zag pas nadat hij mij een kus op de wangen had gegeven en mijn zoontje op zijn wangetje geaaid had, dat hij een koortslip had. Ik heb mijn zoontje wel direct gedesinfecteerd, Maar ik maak me toch vreselijk veel zorgen nu...Zou een koortslip zo besmettelijk zijn? Ik heb het zelf nog nooit gehad. Is het verstandig om de huisarts te bellen? Liefs Misa Misa
Ik zou me er niet zo druk over maken. Als je je zoontje erna goed schoongemaakt hebt kan er weinig gebeuren. Zo ie zo is een koortslip niet de hele tijd besmettelijk (nu misschien wel, dat weet ik natuurlijk niet). Wij zijn hier ook erg voorzichtig mee hoor. Maar op het CB zeiden ze dat er speeksel contact moet zijn om besmt te worden. En de huisarts kan hier toch niets mee. Hou het gewoon in de gaten. Als je kindje koorts krijgt of onrustiger wordt zou ik wel even bellen.
Je kan de ha wel bellen maar die doet hier toch niets aan. Ik snap trouwens niet dat de persoon met de koortslip niet zelf zo slim is om geen kusje te geven. Als ik een dreigende koortslip heb dan doe ik dat al niet meer laat staan als hij er echt is. Beetje dom van die persoon en dat is zacht uitgedrukt.
Goh wat naar dat die persoon dat zelf niet doorheeft dat zoiets not done is bij baby's. Wellicht kun je je huisarts het verhaal voorleggen en vragen welke symptomen je in de gaten moet houden, want daar kunnen ze een hersenvliesontsteking van krijgen of zoiets dacht ik. Wanneer de koorslip open is, nat, dan kan er besmetting plaatsvinden. Evt. misschien ook via speeksel. Het kan wel zo zijn dat wanneer jij en/of je partner nooit koortslippen gehad hebben, je kind hiervoor ook minder gevoelig is. Wanneer ik mijn vriend zoen met een koortslip, dan heeft hij er nooit last van. Maar met kleine kinderen en baby's moet men heel voorzichtig zijn. Ik heb zelf in mijn kraamweek een koortslip opgelopen van verminderde weerstand en oververmoeid zijn. Ik was heel erg bang en zo, maar meer dan een keer extra je handen wassen met desinfecterende zeep en niet knuffelen/kussen je baby kun je niet doen. Ik vond het wel heel zielig, had ik net een mooie, "nieuwe" baby, kon ik m helemaal niet knuffelen en kussen Via google kun je ook veel informatie hierover vinden. Zie ook: Koortslip bij een baby - let er mee op! Ik wens je heel veel sterkte en maak je alsjeblieft niet teveel zorgen. Als je het niet vertrouwt, kun je ook contact opnemen met het CB. Liefs!