Dit is toch niet te geloven ??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AstridDi, 16 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Vanwege 2 eerdere doodgeboortes (waarvan 1 dmv placenta insufficientie) heb ik mijn vorige zwangerschap vanaf de 12e week Acetylsalicylzuur 80 mg geslikt tot aan de 36e week. (aspirine) om de doorbloeding in de navelstreng en baarmoedervaten goed te houden.
    Hij is uiteindelijk gezond geboren met 37+5 weken en woog 2640 gram en was 47 cm.
    Op de echo's liep hij altijd wel voor, dus vond hem nogal licht (in vergelijking met de vele echo's/metingen).

Deze zwangerschap gebruik ik vanaf de 9e week weer hetzelfde medicijn. Echter, 2 weken geleden waren ze bijna op en heb ik telefonisch bij de gyn. een nieuw recept besteld.
    Deze is naar mijn eigen apotheek gestuurd en ik heb het daar afgehaald.

Eergisterenavond nam ik de 1e van dit (andere merk) medicijn in.
    Na inname zat ik toch weer de gebruiksaanwijzing te lezen, en mijn mond viel open! In vergelijking met het andere merk, stond er 1 ding anders in vermeld; namelijk dat het in de laatste 3 maanden van de zwangerschap NIET gebruikt mag worden ivm hoog risico op laag geboortegewicht en doodgeboorte! :$:$:$
    En dit is JUIST hetgeen wat wij moeten voorkomen met deze medicatie! :(:x

Nu begin ik dus te twijfelen of het lage geboortegewicht van mijn zoontje, hieraan te wijten is!! Aangezien ik bij hem tot de 8e maand heb doorgeslikt (op advies van de gyn.).

Ik heb gisteren gelijk gebeld met de ass.gyn. en die vertelde mij doodleuk dat ik maar terug moest naar de apotheek en dan vragen om het merk waarin dit niet in de bijsluiter staat :$:(:x.

Vanochtend bij de apotheek geweest en de medewerker heeft het medicijn opgezocht in de apotheek almanak en daarin staat (ongeacht merk), dat het tijdens de zwangerschap alleen op advies van arts genomen mag worden, maar dat het in de laatste 3 maanden echt word afgeraden ivm de risico's die ik hierboven beschreef!
    Ik moet nog even terugbellen naar de "echte apotheker" om met hem te overleggen!
    Maar dit is toch niet normaal ????????

2. Manny211

Manny211 Fanatiek lid

15 okt 2009
    1.905
    8
    38
    Mama
    Ergens
    Nee dit is idd niet normaal nee!!!

3. Emmamick

Emmamick Bekend lid

24 okt 2009
    814
    0
    16
    Jeetje wat bizar :S Waarom gaan ze er zo lakoniek mee om? Ik zou niet weten wat ik zou doen in jouw situatie, behalve natuurlijk stoppen met het innemen van dat spul.

Ik zou bijna zeggen: praat eens met een DESKUNDIGE. Maarja, als je dit zo leest ??

4. StarMoon

StarMoon Bekend lid

11 nov 2009
    894
    0
    0
    :$

Nou ja zeg!
    En dan die "oplossing" maar degene te vragen die het niet in de bijsluiter vermeld.
    Ik zou ook ontzettend ongerust en kwaad zijn.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ze hoeft toch niet te stoppen met de inname aangezien ze nog niet in het laatste trimester zit?

Verder klinkt het inderdaad erg vreemd. Ik zou nogmaals je gynaecoloog proberen te bereiken en een afspraak eisen. Maar verder ben ik natuurlijk geen arts dus ik vind het erg moeilijk oordelen (aangezien het risico van het niet innemen van dit medicijn ook niet mis is... je had het alleen absoluut moeten weten van dit risico etc.).

6. Joytjuhh

Joytjuhh Actief lid

18 nov 2009
    421
    2
    18
    Verzekeringsadviseuse
    Omgeving Bollenstreek
    WAT BELACHELIJK!! Dit is echt niet normaal! :(

Succes!

7. Trees

Trees Niet meer actief

Wat ontzettend vreemd!?! Het wordt door heel veel gynaecologen voorgeschreven tot de 36e week met de mededeling dat het geen kwaad kan voor de baby. Ik gebruikte zelf ook 80mg tot voor kort, maar moest stoppen i.v.m. bloedingen als gevolg van een voorliggende placenta. Anders had mijn gynaecoloog het gewoon tot de 36e week voorgeschreven.

De gebruiksaanwijzing heeft het wel over de lage dosering van 80mg? Een hogere dosering mag inderdaad niet. Erg vreemd in ieder geval en volgens mij compleet onbekend in gynaecologenland :(

Edit heb net mijn gebruiksaanwijzing opgezocht en daar staat ook in dat je het mag gebruiken in overleg met je arts.

8. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Klopt, ik zit nu in de 5e maand, dus ik blijf het gewoon nog slikken! Maar als ik voor mijn 6e maand nog geen duidelijkheid of uitsluitsel heb dat het ECHT GEEN kwaad kan, dan neem ik het echt niet meer !!

9. Fluffi

Fluffi Niet meer actief

Daar is maar 1 woord voor: BELACHELIJK

Dat ze zulke dingen niet eerst goed nakijken voor ze het geven:x

10. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Inderdaad belachelijk!

11. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Nou, ik heb contact gehad met de "echte" apotheker!

Zijn uitleg maakte mij een stuk geruster. In de "almanak" staat dat als het gebruikt word voor het tegen gaan van bloedklontering (waar ik het dus voor gebruik) mag het in de laatste 3 maanden echt uitsluitend op strikt advies van de gyn. worden gebruikt!
    In mijn geval kan het niet slikken van dit middel ergere gevolgen voor de baby hebben dan het wel slikken hiervan.

Hij heeft me dus wel gerust kunnen stellen, maar voor de zekerheid vraag ik het nog wel ff na bij de gyn over 3 weken. Wellicht mag ik tot de 7e maand slikken en daarna stoppen om te kijken of ukkie dan ook nog goed groeit/aankomt.

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Zoiets dacht ik wel, dat er een verklaring voor zou zijn en dat ze echt niet zomaar wat doen. Fijn dat je een beetje bent gerustgesteld :)

Deel Deze Pagina