Koortslip...

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by Marjanne, Nov 21, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

Mar 13, 2006
    1,912
    0
    0
    Noord Holland
    Goedemorgen kraamverpleegkundige,

Ik heb van de volgende vraag zo'n beetje een halve nacht wakker gelegen. (dat is niet aan te raden...)

Gisteren zijn we op kraambezoek geweest bij een jongetje die op 29 oktober geboren is. Hij krijgt borstvoeding.
    Ik heb hem vastgehouden, maar ik heb ook een koortslip...
    Aan m'n lip heb ik helemaal niet gezeten, ook niet perongeluk.
    En het kindje heb ik niet gezoend of geknuffeld, heb hem alleen op schoot gehad. De afstand tussen mijn koortslip en het kindje is constant zo'n 40 cm geweest.
    Kan het toch nog zijn dat ik het kindje heb besmet?
    Heb er zo op gelet en er is zeker geen direct contact geweest, toch dankzij hormonen!?! ben ik bang dat ik alles niet goed heb gelezen en dat er toch iets fout is gegaan...

Ik hoop zo dat je / u me gerust kan stellen, of in ieder geval me iets wijzer kan maken.

Groetjes van Marjanne

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi Marjanne,

Wat ik zo lees is de kans op besmetting minimaal. Echter is het beter om een volgende keer als je een koortslip hebt om geen baby's (van anderen) aan te raken. Met name in de besmettingstijd. Soms zit je ongemerkt toch met je hand eraan en vervolgens met dezelfde hand weer aan de baby.
    Of je zou een mondkapje voor moeten doen.

Hopelijk ben je wat meer gerust nu. Ga niet teveel piekeren en denk de volgende keer gewoon: beter voorkomen dan....

Ilja

Share This Page