Stress of valt het wel mee?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sansan23, 19 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sansan23

Sansan23 Nieuw lid

19 aug 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben op dit moment 27 weken zwanger. En ik heb veel stress.

3 weken geleden ben ik mijn schoonmoeder kwijtgeraakt aan kanker. We wisten op dat moment nog maar 2 maandjes dat ze ziek was. Gelukkig heeft ze wel fotos en echos gezien van haar kleindochter!

Al 3 maanden zijn o.a. ik en mijn partner bijna dagelijks bezig met ziekenhuis bezoeken, dingen regelen, ons druk maken om van alles en nog wat. Gelukkig heb ik een lieve werkgever die mij heel erg ontzorgt qua werk!

Nu komt mijn eigen gezondheid en de gezondheid van mijn vriend ook op dat lijstje te staan! (Hij heeft al lang last van zenuwbeschadiging in zijn nek door een hernia en heeft daardoor vaak pijn en krachtverlies).

Ik kan maar geen rust krijgen. Ik zit er helemaal doorheen en zie het helemaal niet meer zitten.
    Veel mensen vragen hoe het gaat, en hoe het met t kindje gaat.... ze verwachten een blije reactie maar ik moet zoveel moeite doen om dat nog op te brengen.

Ik ben nu rond de 27e week en voel mijn kindje amper nog. Wel heb ik veel last van allerlei kwaaltjes zoals;
    Hoofdpijn, lage biikpijn dat doortrekt door mijn rug, sterretjes zien, flauw voelen / zelfs een x flauw gevallen, misselijk en bloed overgeven!
    Ik ben helemaal van top tot teen gecheckt, en alle waardes zijn gelukkig goed. Met ons meisje gaat ook alles goed. Ze groeit en beweegt precies volgens schema!

Zouden al die klachten, en more to come, met stress te maken hebben? Hebben jullie ook ervaring met stress tijdens jouw zwangerschap (gehad)?

2. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hoi.

Allereerst gecondoleerd. Wat een heftige periode hebben jullie nu.
    Ik heb een stressvolle zw.schap gehad. Was elke dag angstig vanwege verleden. Heb elke 1,5-2 weken een echo gehad. Dat maakte het wel wat draaglijker. Verder kan ik je niet echt een tip geven.
    Het enige wat mij iets rust gaf, was de wetenschap dat mocht mijn kindje met deze termijn als waar jij bent, geboren zou worden, het een redelijk kans zou hebben.

Misschien nog een pretecho doen voor je eigen gemoedsrust? Dat hielp mij wel. Dat hebben we twee keer laten doen. Gewoon heerlijk een half uurtje ontspannen kijken naar ons kleintje.

En anders gewoon aangeven bij je vk/gyn? Misschien dat ze een keertje vaker het hartje willen laten horen. Of een angelsound aanschaffen? Dit niet te vaak gebruiken en niet te lang, maar misschien een keer in de week het hartje even thuis luisteren zodat je weet dat je kleintje het goed doet. Probleem is dan ook weer, dat mocht je het hartje een keer niet kunnen vinden (is met deze termijn wel al makkelijk hoor) dat je weer stress krijgt.

3. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Hé bah, wat naar! Gecondoleerd. Ik weet niet zo goed hoe stress zich normaal bij jou uit. Iedereen is anders, ik bijvoorbeeld word er zelden opgefokt van, maar van zwanger zijn krijg ik wel een rusteloos gevoel. Van stress krijg ik normaal hooguit hoofdpijn, buikpijn of ik slaap wat slechter. Maar nu is dat allemaal gewoon direct aan de baby te wijten. Wat mij helpt: bezig blijven (met werk is dat lang gelukt, inmiddels een paar weken vakantie), en gek genoeg word ik ook rustiger van mijn dieet van zwangerschapsdiabetes en lekker veel wandelen en opruimen in huis en in de tuin. Dat is echt wel heel fijn en het helpt ook om een beetje aan te rommelen met een hobby (haken in mijn geval). Terwijl je denkt: ik moet me niet te druk maken, ik moet me rustig houden.

4. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gecondoleerd met jullie verlies, wat een vreselijk moment om iemand zo dichtbij te moeten verliezen. Allereerst dus ook heel veel sterkte toegewenst ook voor de komende tijd nog.

Ik sluit me aan bij de andere dames, neem contact op met je VK en vraag of je nog even mag luisteren en uit je zorgen mbt de bewegingen van de baby. Ik voelde hem ook minder (weliswaar in de laatste week) en toen dat na 24 uur niet beter was mocht ik naar het ziekenhuis waar ze een band omdeden zodat ze de bewegingen konden registreren en toen bleek het gelukkig gewoon goed te zijn, het zien en weten dat er wat gedaan wordt breng vaak al veel rust en de verpleegkundige daar vertelde me ook dat het in het leeuwendeel van de gevallen alles goed zat en zodra de moeder kon ontspannen ze het zelf ook weer beter kon voelen en dat er niks mis mee is om je daarvoor door te laten verwijzen! "Daar zijn we voor", waren haar woorden ;)

Mbt de duizelingen zou ik ook nog even je ijzer laten controleren bij de VK.

Sterkte meid.

5. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hi,

Allereerst gecondoleerd. En wat een gedoe nu je zwanger bent.
    Mijn ervaring (proffecioneel piekeraar) is dat stress slecht is! Ik laat nooit zomaar wat los zonder dat ik alles minimaal 10x heb geanalyseerd en alle mogelijkheden aan senarios heb afgespeeld in mijn hoofd.

Ik moest deze zwangerschap vanaf 30 wkn volledige bedrust houden en heb me volledig moeten overgeven. Dat was niet makkelijk!

Wat betreft jouw situatie, je bent zwanger en je hebt nesteldrang en alles moet goed zijn voor wanneer je baby komt. Je partner is niet volledig gezond en dat maakt jouw helemaal kriebel nu erger dan normaal. Hormonen!!!

Ik kan je niet echt advies geven hoe je er beter mee om kan gaan. Het enige wat ik moest doen is me overgeven aan de situatie... En voor mij als control freak was dat echt moeilijk.. pfff ben nu ik bevallen ben wel al 2x echt ontploft. De grens was ff bereikt zeg maar ;)

Sterkte en ondanks alles hoop ik dat je nog een fijne zwangerschap hebt! Liefs

6. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Hoi,

Allereerst gecondoleerd.

Ik schrik wel een beetje van je kwaaltjes. Toevallig las ik vorige week een artikel over HELLP zonder hoge bloeddruk en goede waardes. Zie hier de link naar dat artikel: Hoe herken je HELLP? | Ouders Online

Misschien toch even goed naar laten kijken, want er zijn kwaaltjes die je hebt die wel erg verdacht zijn.

Deel Deze Pagina