Koortslip

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 8 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hè bah, al zeker 3 jaar geleden en nu is die er weer. Alleen is nu mijn hele bovenlip zo enorm dik en doet ook mijn wang/kaak aan die zijde zeer, een aai over de huid is al extra gevoelig. Herkent iemand dit? Vanzelfsprekend smeer ik al dagen met zovirax maar dat doet niks...

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Stop met zovirax dat spul verspreid het alleen maar. Wat je kan doen voor nu is er een cold pack op leggen, daardoor word het niet nog erger. Ik lees dat het echt je hele bovenlip is, bel morgen de huisarts er is namelijk een antibiotica zalf die helpt tegen zulke erge koortsblaren! Ze zullen eerst zeggen dat het er niet is, maar het is er echt! Ik heb het na veel zeuren een keer gekregen omdat het zo erg was dat over straat lopen geen optie meer voor mij was. Ik ben alleen de naam van de des betreffende zalf kwijt.

3. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Inderdaad goed koelen en evt als je het hebt met zinksulfaat smeren. Morgen even de huisarts bellen. Kuurtje valaciclovir en eventueel fucidin = antibiotica zalf

Ysabella vindt dit leuk.
  4. jupke

jupke Niet meer actief

Fucidin kan helpen als het krentenbaard is. Dit doet niets bij een koortslip. Dit wordt namelijk niet veroorzaakt door een bacterie.

Vind de opmerking "ze zullen eerst zeggen dat het er niet is" echt grappig :roflmao:

Alsof het alleen voor de elite patiënten is

5. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Je kan dat wel grappig vinden, maar het is toch echt zo. Ik moest zelfs om te bewijzen dat het echt zo erg was naar de huisarts komen tot dat de assistente mij binnen zag komen en zei '' oké je overdrijft niet ik zal gelijk overleggen met de huisarts'' en opeens kon ik wel een antibiotica zalf krijgen waardoor het binnen 2 dagen de helft minder erg was. En ja het was echt een koortsblaar waar ik al vanaf baby af aan last van heb en 9 van de 10 keer in die mate. Totdat een bevriende huisarts assistente mij hierop wees en ook vertelde dat ze hoogstwaarschijnlijk moeilijk zouden doen en dat klopte dus. Erg grappig dus allemaal ja.:thumup:

6. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Weet je zeker dat het een koortslip is en geem krentenbaard. (Deze js nattig en verspreid zich dus zonder de juiste zalf.)
    En je kunt ook een keer een andere koortslipcreme proberen zovirax doet bij mij dus helemaal niks meer.

Voor nu alle kopjes, lepels, vorken enzo goed wassen. En maandag maar even naar de dokter om na te laten kijken.

7. jupke

jupke Niet meer actief

Oké. Maar dan doen ze toch niet moeilijk. Ze willen het gewoon eerst gezien hebben ipv blind via de telefoon iets voor te schrijven.

Lijkt me in veel gevallen de juiste manier van werken.

8. jupke

jupke Niet meer actief

Daarbij vond ik je uitspraak grappig.

Niet de last die je er van had.

9. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Nee aan de telefoon hielden ze voor dat dat niet bestond en dat ik het met zovirax moest doen. Zelfs toen ik het des betreffende zalfje noemde vertelde deze mevrouw dat het onzin was. Toen stelde ik zelf voor om langs te komen, omdat het echt heel erg was. En plots toen ik binnen kwam kon het allemaal wel '' want ja dit had ze nog nooit zo erg gezien.'' Volgens haar overdrijven mensen heel vaak met koortsblaren en geven ze het daarom bijna nooit.

10. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    781
    198
    43
    @Ysabella
    Het gaat denk ik niet om moeilijk doen maar om goed willen inschatten. Natuurlijk is de manier waarop het gaat minstens zo belangrijk.
    Maar zoals jupke al zei: een koortslip komt door een herpesvirus. Daar helpt een middel tegen virussen tegen, maar niet een middel tegen bacteriën (antibiotica). Soms kan er bij een koortslip wel een bacterie komen en dan helpt zovirax niet meer maar helpen antibiotica wel, maar dan is t niet zomaar een koortslip.
    Dus je tip voor ts klopt op zich wel, dat ze evt moet overleggen met de huisarts of er niet een bacterie meespeelt...

Nikki88 vindt dit leuk.
  11. jupke

jupke Niet meer actief

Dan is het òf Valaciclovir geweest (een virusremmer met veel bijwerkingen die daarom niet vaak voorgeschreven wordt)
    Òf fucidin, maar dan moet het een bacterie geweest zijn anders helpt het niet.

En snap wel dat ze dit niet zo telefonisch voorschrijven.

Maar snap jou gedachte ook wel. Je hebt het vaker dus weet wel hoe het is. Maar daar kunnen ze natuurlijk niet vanuit gaan.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb ooit pillen gehad, volgens mij ook valaciclovir omdat ik gordelroos had (familie van de koortslip).
    Het heeft alleen zin om te starten binnen 48u na uitbraak. Maar is al 10jaar geleden dus misschien is er wat nieuws

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik gebruik van die pads om er op te plakken, maar het klinkt alsof het bij jou daar te groot voor is. Verder idd aciclovir zalf smeren, dat is een antiviraal middel. Fucidin werkt alleen bij bacteriële infecties.

Deel Deze Pagina