Onze zoon, bijna 14 maanden trekt aan het haar van anderen, bijt, noem maar op... En soms doet hij het ook omdat ie erg blij en zo is. Maar hoe leer ik het hem af. Word al aardig boos op hem, zeg elke keer NEE dat mag niet. Maar niks helpt. Wie heeft er tips of maakt hetzelfde mee als ik en hoe gaan jullie ermee om. Maakt ook niet uit wat hij doet wat echt niet mag en ik nee zeg, hij luistert echt niet. Erg vervelend
Mijn dochter heeft ook een tijdje uit enthousiasme in mijn gezicht gemept. Ze is een echte rouwdouwer. Ik heb toen een alternatief gegeven: aaien. Het duurde een week of 3 maar nu zegt ze: "aaaaaa" en dan gaat ze aaien. Slaan uit onhandigheid/enthousiasme is nog zelden.
waarschijnlijk is het gewoon uit enthousiasme, weet hij nog niet zo goed hoe hij hiermee om moet gaan en wat wel en niet mag. idd duidelijk in blijven en iets anders aanbieden. bijv ipv bijten een kus geven en ipv slaan aaien...
Dat dus, dingen als slaan, bijten is het enige wat je in mijn ogen consequent moet corrigeren. En als je ziet dat het uit enthousiasme is (wat het meestal is op die leeftijd) inderdaad benoemen dat het pijn doet maar dat je wel mag aaien, etc. eventueel weghalen bij ander kindje en een pop of knuffel geven deden ze bij ons op kdv ook nog wel eens.
Onze dochter trekt aan onze haren en gaat heel hard lachen als wij dan au roepen. Dat werkt dus niet want dat vind ze leuk. In plaats daarvan blijf ik heel rustig en haal gewoon haar handje weg. Dat werkt bij haar wel want als onze reactie niet leuk meer is heeft het natuurlijk ook geen zin meer om ermee door te gaan.
Ik zeg altijd dat het pijn doet, haal dan zijn handje weg en geef hem een alternatief (bijv. aaien). Keer op keer op keer herhalen, ik heb het idee dat hij het nu wel meer begint te begrijpen.
Precies hetzelfde hier. onze dochter krabt ook.(100x op dezelfde plaats) Dit doet ze als ze over vermoeid is. Ze zoekt dan iets om te frunniken en als ze niks kan vinden gaat ze krabben (doe ik ook, onbewust. Mn vriend wees me daar op, midden in de nacht.. ) ze haalt ons regelmatig open, met dr nagels
Mijn zoontje doet dit ook en voornamelijk bij mij. Hij heeft werkelijk geen idee dat het zeer doet. Ik probeer die tandjes nu gewoon te ontwijken en mijn haar zoveel mogelijk vast te doen. Dat werkt redelijk. Het is voor hem op dit moment ook nog een spelletje, dus de nee is hier niet echt een optie.
Inderdaad een alternatief bieden, zoals aaien. Vaak herhalen wat wel mag ipv nee zeggen. Dat lokt hier steevast driftbuien uit, terwijl deze methode het gewenste effect geeft. En bij tijd en wijlen zullen ze dit gewoon doen, dus blijven bijsturen.