Koortsstuipen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Poehbeer, Dec 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Poehbeer

Poehbeer Bekend lid

Oct 8, 2008
    515
    0
    0
    Hallo allemaal,:)

Onze dochter van 15 maanden heeft vorige week een koortsstuip gehad op het kinderdagverblijf. Mijn man werd meteen gebeld en heeft haar opgebeld en ik had ondertussen al de huisarts gebeld en we konden meteen langskomen. Hij heeft haar onderzocht en ja ze had koorts en vocht achter haar oortje en snip en snip verkouden, veel hoesten, slijm ophoesten. Hij kon er nu niet veel aan doen, maar we moesten het in de gaten houden en als de koorts na 2 dagen nog niet weg was kreeg ze antibiotica.:(

Ik met haar naar huis en heeft ze bij mij op schoot geslapen en ook wat gedronken en gespeeld. Toen kwam mijn man thuis van zijn werk, want ja het had geen zin om met zijn tweeën thuis te zitten en alles ging goed totdat ze opeens een tweede koortsstuip kreeg en deze was erg heftig en het slijm in haar keel kreeg ze even niet weg waardoor ze even stopte met ademhalen en blauwe lipjes kreeg. Gelukkig heeft mijn man EHBO en wist wat die moest doen en heeft ook het slijm uit haar keeltje gehaald en ik de dokterspost gebeld en er zou meteen een dokter komen en die kwam ook.:)

Zij overleg met het zkh en de kinderarts wilde haar zien omdat dit de tweede al was en mijn man spullen pakken van haar en mij, want ja waarschijnelijk moesten we blijven en ja hoor ons meisje krijgt er weer een, deze keer een lichtere, maar de dokter meteen een soort valium bij haar billetjes erin gedaan zodat ze stopte met schudden en waardoor ze wel heel moe en slaperig werd.;)

Wij met de ambulance mee en ze heeft daar vanaf dinsdagavond tot vrijdagmorgen gelegen (dag voor kerst) en mocht 's middags mee naar huis met antibiotica, want ze hadden ook een bacterie bij haar longen gezien, maar wel met twee afspraken een voor een EGG (kijken hoe het kan dat ze 3 stuipen in zo'n korte tijd heeft gehad) en een voor de uitslag en waarschijnelijk gaat ze ook aan de flixtocide in de wintermaanden, want het lijkt erop als zij verkouden is dat ze toch een lichte vorm van bronchitus heeft (heeft mijn man ook gehad) en dit is dan een soort prefentief onderhoud. Nou liever dat dan nog een keer in het ziekenhuis.:)

Gelukkig gaat het nu weer helemaal goed en is ze gewoon weer helemaal de oude en speelt ze weer lekker, eet en drinkt goed (deed ze in het zkh. ook) en slaapt goed en de verkoudheid is over, soms nog een snotneusje, maar jee wat zijn wij geschrokken en zeker toen ze even blauwe lippen kreeg dacht ik echt dat we haar gingen verliezen.:(

We hebben een hele goede huisarts, maar met haar is die heel voorzichtig geweest terwijl ze in het zkh zeiden dat we haar wel meteen een zetpil hadden moeten geven. Het had die andere stuipen niet voorkomen, maar wel misschien haar temp. naar beneden kunnen halen en de HA zei de temp. moet er juist uit. Ja dat was dus even een verschil van mening.:(

Wie heeft ook wel eens een kindje gehad met zo'n koortstuip en wie heeft er ook wel eens zoveel achter elkaar gehad? Ik weet wel dat het heel eng is en schrok me kapot. Had er wel over gehoord, maar nog nooit gezien en zeker bij je eigen kindje.....

Hopelijk gaan we gezond het nieuwe jaar in.;)

p.s. zit zelf ook al een paar weken thuis met een scheurtje in de pols, dus hebben ons portie wel gehad.

2. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Poehee, das schrikken!!!
    Ik heb geen ervaring met koortsstuipen, maar wel met epilepsie (dat heeft milan). Ik zou je toch goed door de kinderarts laten informeren omtrent paracetamol gebruik mocht je kindje weer koorts krijgen. Daar zijn namelijk bepaalde richtlijnen voor om een koortsstuip te voorkomen.
    Succes en ik wens jullie een heel gezond 2011 allebei!!!

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik heb het een keer met mijn zoontje mee gemaakt en snap wat je bedoelt wel geen drie achter elkaar maar die ene was al genoeg voor totale paniek bij mij. Mijn zoontje bleek toen het rotavirus te hebben en heeft toen ook een paar dagen in het ziekenhuis gelegen hij was toen 2.5 en idd hij had hele hoge koorts en binnen een paar tellen na die stuip leek het gezakt te zijn hij heeft s avond in het ziekenhuis geslapen van rond 18 tot de andere dag 9 smorgen zo moe was hij daar van.

Maar met drie keer achter elkaar nee heb er geen ervaring mee sterkt al vast en als het goed is groeien ze er over heen.

4. Poehbeer

Poehbeer Bekend lid

Oct 8, 2008
    515
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reactie en ja een stuip lijkt idd. op epilepsie en ze zeggen dat het tot 4 jaar kan voorkomen en ze zijn na afloop ook helemaal slap. Ik zal me zeker goed laten informeren bij de kinderarts als we die egg hebben en later bij de uitslag, want kan je idd. een stuip voorkomen door optijd een zetpil te geven?

5. Miireii

Miireii Fanatiek lid

Feb 12, 2008
    2,417
    0
    0
    Enschede
    Poehbeer: ja dat is ons ook verteld. Mijn dochter heeft ook stuipen gehad en ons is geadviseerd om zodra ze koorts heeft, zetpil te geven. En dan om de 5 á 6 uur, 3 dagen lang. Dan heeft de koorts geen kans meer om omhoog te schieten omdat je er optijd bij bent.

Dus als het uitkomt, maken wij haar 's nachts ook wakker voor een zetpil.

Maar weten jullie wel dat het ook 's nachts gebeurt wanneer ze slapen? Dan hebben de meeste ouders en kinderen het niet eens door. Dat is wat de HAP mij vertelde. (Lekkere geruststelling trouwens.)

6. Poehbeer

Poehbeer Bekend lid

Oct 8, 2008
    515
    0
    0
    Ja dat van 's nachts dat werd ons ook gezegd door de ambulance broeder die eerst kwam voordat de ambulance er was, maar diegene van de ambulance zei dat die je bang wilde maken en dat het haast niet voorkomt en vaker als de kinderen wakker zijn, maar toevallig is mijn man toen die nog een baby was blauw aangetroffen door zijn moeder in bed en mijn schoonvader is toen met hoge snelheid naar het zkh. gereden en bleek ook een koorststuip te zijn....het kan dus wel als ze slapen! Dat van die zetpil zal ik onthouden en dat ook zeggen als we bij de kinderarts zijn.

7. Poehbeer

Poehbeer Bekend lid

Oct 8, 2008
    515
    0
    0
    Trouwens een verpleegkundige in het zkh. adviseeerde ons zogauw ze 37,7 heeft om een zetpil te geven en dat doen we dan ook vanaf nu. We gaven er al een met 38 en dan merkte je de volgende dag een heel ander kindje, vrolijk, geen verhoging meer en gewoon weer zichzelf. Wij nemen toch ook wat in als we niet lekker zijn of ziek zijn?

8. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

zo is het.

Na die stuip ben ik ook makkelijker geworden met zetpillen geven.

en nu met dochterlief ook ze is tot nu toe niet vaak ziek geweest maar de keren dat ze dat was was het gelijk koorts. Ze zeggen ook vaak dat het erfelijk is dus hier standaard rond 38 zetpil.

En die kunnen echt geen kwaad als je het maar niet te vaak gebruikt en voor ellek wisse wasje;)

Share This Page