Ik zag in een ander topic iets over een vrouw die haar huis niet meer in kwam nadat ze 2 weken weg was geweest. Nu ken ik iemand die in een soortgelijke situatie zit, maar die man gaat dus binnenkort zijn woning uit en zijn vrouw en kinderen nemen er intrek in. En hoe dat zit als hij zijn kinderen 2 weken of langer niet te zien krijgt. Ik vraag mij dus of dat echt zo is? En of daar een bepaalde benaming voor is. Zodat ik 'bewijs' kan zoeken .
Bij scheiding kunnen beide partijen de woning opeisen, de rechter besluit dan in de voorlopige voorzieningen wie er in de woning blijft tenzij er samen een regeling over is afgesproken. Wel kan de partij die niet in de woning mag blijven bijvoorbeeld een redelijk termijn afspreken waarop de ander een andere woning moet hebben, bij verkoop van de woning mag de blijvende verplicht worden mee te werken aan bezichtigingen etc. Volgens de wet heeft een kind recht op omgang met beide ouders en een gezaghebbende ouder recht op omgang met zijn kind(-eren). Als er sprake is geweest van family-life zal een rechter over het algemeen omgang uitspreken (als er geen gezag is) tenzij er zwaarwegende belangen zijn van het kind om dat niet te doen, en dan moet je behoorlijk wat gedaan hebben! Hierover is best veel info te vinden via Google en dan de juridische pagina's zowel voor belgie als Nederland.
En mochten ze daar niet uitkomen. Om wat voor een reden dan ook. Dan zal de rechter diegene kiezen die het langste in de woning zit na het uit elkaar gaan ?
Dat is een lastige. Wel is het vaak zo als er kinderen in het spel zijn en die blijven, Meestal bij de moeder het huis ook sneller toe gewezen woord aan de moeder. Toen ik ging scheiden was mijn ( nu lat ) wel zo eerlijk om mij de woning te laten behouden. Zo dat zijn zoon een plek had. De inboedel heeft hij ook gelaten. Daar in tegen heb ik mijn pensioen,s recht afgestaan om de scheiding te versnellen. Geven en nemen noemen ze dat. Hoe het zit er kunnen verschillende mogelijkheden zijn maar denk wel tijdens een scheiding dat als er kinderen bij betrokken zijn de rechter sneller in het voordeel voor het kind beslist. Hoe het met koophuizen zit weet ik niet vaak kan de moeder het niet betalen en moet daarom het huis uit. maar kan ze het wel dan moet ze het ook weer afkopen en zo en andersom net zo. Spullen ja die moeten eerlijk verdeeld woorden maar zo als in mijn geval kan het ook toe gewezen woorden aan de moeder. Kijk ik ben persoonlijk wel van mening toen ik scheiden dat de spullen en zo mij toebedeeld waren het meeste was ook van mij. lat had niks o ja we hadden een auto die mocht hij hebben. Heb toch geen rijbewijs B. Wel brommerrijbewijs.