hond in de auto

Discussie in 'De lounge' gestart door lizab, 23 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hallo allemaal,

Ik weet dat honden eigenlijk niet los in de auto mogen. (dit doen wij nog wel eens :oops: )

Nu heb ik wel hondengordels gezien, maar volgens mij is dat gewoon een tuigje met een verbindingsstuk? Onze franse bull heeft sowieso altijd een tuigje om met wandelen. Kan ik dan niet gewoon zo'n verbindingsstuk kopen en dat tuigje ook in de auto omdoen?

Hoe vervoeren jullie je hond? En zijn er mensen die gebruik maken van een hondengordel en die er één kunnen aanraden?

2. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Ik had/heb mijn honden altijd achter zo rekje, heb een station.

3. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Wij hebben een amerikaanse bulldog...
    We hebben hem gewoon los op de achterbank..
    En gebruiken helemaal niks om hem vast te maken.

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Bedankt voor de reacties meiden.

Wij hebben ook een AB gehad. Deze zat meestal gewoon in de kofferbak, maar dat vind ik bij Harry eigenlijk geen optie. Hij is zo klein dat hij dan alle kanten op gaat.

De reden dat ik het vraag is dat ik de laatste tijd steeds vaker lees dat een hond door de vooruit is geslingerd tijdens een ongeluk. Eigenlijk klinkt zo'n gordel dan ook heel logisch. Zelf ga ik ook niet zonder gordel rijden, omdat we dat te gevaarlijk vinden. Waarom de hond dan wel?

5. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Wij hebben een autogordel voor onze labrador. Het is inderdaad een soort tuigje (gaat over het hoofd en de borst). Tussen de voorpoten heb je dan een dikke stevige strip zitten en op de rug zit dan een grote ring. Dan heb je nog een verbindingsstuk wat je vastmaakt aan je gordel. Dat verbindingsstuk kan je in lengte verstellen, zodat je hond al naar gelang nog wat bewegingsvrijheid heeft. Geen idee welk merk het is, heb hem gewoon bij de dierenwinkel gehaald. Ik moest afgelopen weekend polts hard remmen en had toen net de gordel bij de hond niet aan. Hij vloog tot tussen de voorstoelen, dus in het vervolg gaat hij altijd weer aan. Hond in de kattenbak is niet altijd een optie hier. Vaak ligt die vol met spullen voor onze zoon.

6. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
  7. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    mijn moeder heeft er 1 die je in de gordel klikt

8. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Wat belangrijk is bij zo'n gordel is dat je dus wel een tuigje hebt en niet een halsband aan de gordel. ;)

9. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    je mag je hond nog wel los in de auto meevoeren hoor, tis nog geen officiele wet, ze zijn er wel mee bezig dat wel...

wij hebben drie bakbeesten (labradors) En een focus station wagon daar zitten ze in de kofferbak achter een hondenrekje

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Toen we een klein autootje hadden met een mini-laadruimte, deden we de hond vaak op de achterbank in een hondentuigje. Er zit een gordeltje bij dat je zo vast klikt, hoe korter het gordeltje, hoe veiliger.
    Ik doe het niet alleen voor de veiligheid van de hond, maar ook voor mijn eigen veiligheid. Als je een aanrijding krijgt of flink moet remmen met een behoorlijke snelheid, vermenigvuldigt je hond (hoe klein dan ook) weet ik hoeveel in gewicht en slingert echt met een rotgang door je auto of je raam. Eens op t.v. gezien hoe ze dat testen.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Vanaf 1 jan mag je je hond niet los meer vervoeren toch?
    Die van ons zitten aan hun gewone tuig aan een gordel die je in het gewone autogordelding klikt (snappie het nog :D ) .

12. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Da's goed om te weten, want wij gaan ook regelmatig naar Nederland met onze hond...

Wij hebben de leiband ook al vastgemaakt aan de kopsteun, dan kan ze ook niet weg, maar mag dit eigenlijk wel? We hebben wel zo'n gordelding gekocht, maar ik vind dat ze daar losser mee zit dan dat we ze aan de kopsteun vastmaken.

13. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik idd maar gewoon zo'n gordelding koop, en die dan vastklik aan zijn tuigje. Morgen maar even langs de dierenwinkel.

Volgens mij mag je hond idd niet los in de auto (kofferbak weet ik niet), maar zeker weten doe ik het niet. Ik kies er, net als Jo, voor omdat ik het veiliger vind.

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Onze hond zit achter in de station. met een rekje er tussen

15. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Onze hond zit altijd tussen mijn benen op de grond (bijrijderskant)
    Veilig voor hem, maar niet voor het vrouwtje ;)
    We hadden 2 jaar geleden een aanrijding van achteren.
    Ik zag het aankomen en wilde mn hondje beschermen.
    Dook dus naar voren .. met mn hoofd bovenop het dashboard!

Bij tuincentra met dierenafdeling heb je vaak ook honden gordels.
    Meestal is het daar iets goedkoper dan in een dierenwinkel.

16. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ja die kan je wel gewoon los kopen
    Ik heb hem via een internetsite besteld... www.beestenspul.nl geloof ik
    Want wij hadden voor onze am.staff al een tuigje...dus vonden het onzin om een tuigje en verbindingstuk te kopen

17. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    wij nemen de hond altijd los mee in die zin, dat we haar gewoon op de achterbank of voorbank zetten, de riem dusdanig vastzetten dat ze genoeg ruimte heeft om te liggen en nog tegen het raam aan te staan om naar buiten te kijken, maar zij kan dus niet de hele auto door.

meestal gaat ze zelf al liggen op de achterbank. (riem maken we vast aan de hoofdsteun)

18. Joveli

Joveli Niet meer actief

Hoi!

Grappig dat dit topic er is, mijn vriend en ik hadden het hier gisteren nog over. Misschien dat hier iemand is die ons kan helpen.

Wij hebben een vrij grote hond die geregeld mee gaat in de auto. Hij zit dan (los) in de achterbak, totaal niet veilig dus.
    Ons zoontje van 4 maanden zit achterin in zijn maxi cosi. In principe kan onze hond dus in een gordel naast hem zitten maar dit wil ik liever niet.
    Ik heb hem liever gewoon in de achterbak, dat vind ik een iets fijner idee.
    Maar zoals wij dat nu doen is het absoluut niet veilig.

Is er een mogelijkheid waarmee wij onze hond veilig, in de kofferbak, kunnen vervoeren!? Ik heb wel eens iets gezien van een netje dat je kunt spannen zodat de hond niet naar voren kan? Of bestaat er misschien ook een gordel voor in de kofferbak?

19. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    ja het veiligst is een bench in de kofferbak te plaatsen (heb ik gehoord)

20. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    je hebt van die tralies, die kunt je vastzetten en kan de hond er niet doorheen of overheen komen.
    Onze hond valt altijd in slaap in een auto, dus die is soweiso heel rustig, maar toen we aangehouden werden kregen we wel te horen dat ze wel ergens mee vast moes zitten, het bleef bij een waarschuwing anders waren de kosten rond de 100 euro.

Deel Deze Pagina