Mijn zoon van bijna 12 heeft sinds 2, 5 jaar de diagnose ADD. Hij gebruikt nu 1,5 jaar methylfenidaat en heeft daar ook enorm baat bij, hij heeft de medicijnen altijd graag genomen en is ook iets wat ie zelf ook wou. Alleen nu sinds een tijdje hoor ik hem al vaker zeggen dat hij het niet meer wil. Het is vast een deel puberend gedrag, maar ik wil wel dat hij zich prettig voelt bij het nemen van de medicijnen. Nu hebben we volgende week sowieso een afspraak om te kijken of hij over kan gaan op concerta maar ik las ook heel artikel over neurofeedback training. Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring ermee hebben? Werkte het echt? En hoefde je geen medicijnen meer te gebruiken?
Ik weet er niet heel veel over. Ik heb ooit eens een jongen in mijn klas gehad, ben leerkracht, en die had ook neurofeedback trainig. Ik weet wel dat ouders er erg over te spreken waren. Voor zover ik me nog herinner slikte hij vokgens mij nog wel gewoon medicijnen. Dit was wel met adhd.
Ik heb me er een tijd geleden ook in verdiept. Het lijkt veelbelovend. Hier gelukkig (nog) niet nodig.
Mijn oudste heeft 1,5 jaar neurofeedback gehad. Ik vond niet dat het echt hielp, daarom ben ik er op een gegeven moment mee gestopt. Het is vooral de eerste weken heel intensief (meerdere keren per week) en erg duur, aangezien ik het zelf voor een groot deel moest betalen. Ik zal niet beweren dat het niets heeft gedaan, maar zeker niet waar mee geadverteerd wordt. Overigens vond hij het altijd wel erg leuk om te doen, ook niet geheel onbelangrijk!
Ik heb 3 leerlingen gehad met ADD / ADHD die dit deden. Heel eerlijk? Ik vond het in de klas dramatisch! Alles wat ze voor de training konden (met medicatie), konden ze erna niet meer. Echt niet prettig. Ik zag gefrustreerde kinderen, concentratie was compleet weg, veel huilen, veel ruzies. Ouders vonden het heel erg fijn enz, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat ze dat zeiden om niet voor gek te staan. Dus helaas, hier geen positieve ervaring...
Een kennis doet dat en ik was eens op een avond en daar waren mensen met hele goede ervaringen! Er werd wel gezegd dat je een hele goede praktijk moet hebben., zij gaat bijvoorbeeld ook twee x per jaar naar Amerika voor training enz en maakt EEG s om te zien wat ze moet behandelen, waar het probleem zit en hoe de voortgang is.,
Ik heb zowel goede ervaringen uit het onderwijs als persoonlijk met mijn eigen zoon! 'Behandeling' kan alleen plaats vinden als er minimaal 3 weken geen medicatie gebruikt is. De hersengolven moeten namelijk 'gemeten' (EEG) worden in de puurste vorm en niet onder invloed van het e.e.a.. Mijn zoon heeft nooit medicatie gehad. Ik heb wel een rigoureus dieet toegepast. Gluten-, suiker- en koemelkvrij. Dit gaf al echt ongelooflijk veel resultaat. Sinds oktober volgt hij dus de neurofeedback therapie. De eerste 6 weken sowieso 2 maal per week. Vervolgens 1 maal per week en zo nu en dan 2 weken ertussen om te ervaren hoe het gaat. In eerste instantie was ik erg sceptisch. En zag/merkte ik geen concreet verschil. Terwijl de wekelijkse print van de EEG toch echt een concreet verschil liet zien. Toen kreeg hij een mega terugval plots had, werd voor ons zichtbaar wat een vooruitgang hij had gemaakt. En ook school geeft aan verschil te merken. Elke dag z'n werk af. Geen 1 of 3 meer voor zijn toetsen, maar minimaal een 6! En hij weet zelf nu goed aan te geven (en er naar te handelen) wanneer hij merkt niet meer te kunnen concentreren. Mocht je meer willen weten kun je me altijd PB'en!
mamabri: wat jammer dat je na 1,5 jaar niet echt het idee had dat het werkte, tuurlijk is het belangrijk dat een kind het leuk vind maar je wil natuurlijk wel vooruitgang zien. Eevie: ik ben wel benieuwd wat ze dan bijvoorbeeld niet meer konden? Joliens: doen jullie het dieet onder begeleiding? Het word door onze verzekering vergoed, dat scheelt. Echter wil ik me er echt eerst goed in verdiepen. Helemaal omdat hij het nu ontzettend goed doet op medicijnen. En aangezien hij straks naar de middelbare school gaat en dit al genoeg spanning met zich mee brengt wil ik niet aan iets beginnen waardoor hij misschien helemaal ontregeld. Volgende week hebben we sowieso gesprek en dan wil ik het eens aan kaarten, ben ook wel benieuwd hoe hun tegen neurofeedbacktraining aan kijken.
Welke verzekeringspolis hebben jullie dan? Want de meeste vergoeden hooguit de helft... Omdat het namelijk niet erkent is en nergens onder valt. Je hebt een deel neurofeedback, en een deel met de psycholoog.
Kim11 neurofeedback valt onder alternatieve geneeswijze of psychotherapie. We zijn verzekerd bij menzis.
Ja, ik ben daar ook voor verzekerd. Maar bijvoorbeeld voor alternatieve geneeskunde hebben wij een maximum van 500 euro per jaar, en 50 euro per dag. Ik heb een tijdje geleden zitten rekenen, maar het tarief bestaat uit 3 onderdelen. De psycholoog, 100 euro per uur. Neurofeedback, 100 euro per uur, administratie 100 euro per uur. Die 100 euro ala administratie krijg je sowieso niet terug. Psycholoog waarschijnlijk wel als je een verwijzing hebt. En de neurofeedback waarschijnlijk voor de helft. Uiteindelijk hou je dan toch 150 euro per keer over. (ik dan....)
Wat ik ervan weet uit onderzoeken is dat het nogal wisselend is of het werkt of niet. 50% zou er wel baat bij hebben en 50% niet, zo uit m'n hoofd even. Maar dat lijkt mij persoonlijk wel de moeite waard om te proberen eigenlijk, zeker als medicatie, waarvan lange-termijn-effecten nog helemaal niet zo bekend zijn, dan gestopt kan worden. Verder is Lydia Pelsser in Eindhoven bezig met een zeer uitgebreid onderzoek naar de relatie van ADHD met voeding en allergieen. Zij neemt kinderen van 5 tot 15 jaar mee in haar onderzoek, dus dat is mogelijk ook nog de moeite van het onderzoeken waard?