Hallo wij zijn op huizenjacht en hebben al een aantal bezichtigingen achter de rug. Een woning is erg in onze smaak gevallen, het gaat om een drive-inwoning met een platte dak. Woonkamer en keuken is op de eerste verdieping, wij zien hier totaal geen probleem in omdat we nu in een appartement wonen, we zijn het dus gewend om "boven" te wonen. Verder zien wij zelf nog veel meer voordelen maar dat terzijde... Wij horen veel verschillende meningen, vaak negatief, "ja dan moet je altijd de trappen op en af en straks met boodschappen doen moet je alles naar boven sjouwen, als je een normale woning heb hoef je geen trappen op met je boodschappen" ... "En zou je dat wel doen met kleine kinderen? Een trap naar boven en naar beneden dat is toch heel gevaarlijk?" ... "Platte daken hebben veel onderhoud nodig, en het is in de zomer heel warm en in de winter erg koud" Deze reacties maken mij best bang terwijl ik een heel goed gevoel had over die woning. Helaas zijn het ook nog allemaal mensen die NOOIT in een drive-inwoning hebben gewoond 😑... Dus ik weet niet of ik echt iets aan hun mening heb... Ik zou graag van de mensen willen horen die in een drive-inwoning hebben gewoond of er nu nog in wonen!? Zijn jullie tevreden met jullie woning, zouden jullie het aanraden, wat zijn de voordelen en nadelen? We hebben een kleintje van 9maanden en we willen graag nogmeer kindjes, is het wel verstandig om dan in zo een soort huis te wonen... Het is onze eerste koopwoning dus het is erg spannend en ik wil echt geen foute keuze maken!
Ik ben zelf in een drive in woning opgegroeid. Van mijn eerste dag tot mijn 18e. Kan me niet herinneren dat ik moeite had met traplopen. Toen ik klein was waren er gewoon traphekjes. Het enige waar mijn moeder over mopperde was over de was. Die moest altijd van de bovenste verdieping helemaal naar beneden naar de garage. In de zomer was het wel heet maar niet heter dan onder het schuine dak van het huis waar ze nu wonen.
M'n man is opgegroeid in zo'n woning en zijn moeder verteld er wel eens over. Dat het veel trappen waren idd. Ze vond het vooral lastig met buiten spelen. Mijn zoontje speelt alleen buiten (in de tuin, kan weinig mis gaan). Ik kijk vanuit de keuken en kamer regelmatig naar hem en hij loop dan lekker van binnen naar buiten. Komt ff wat vertellen. Roept me 10x per uur. Dat is allemaal veel praktischer vanuit de begane grond. Maar er wonen genoeg mensen in een drive-in woning of appartement en die kinderen groeien daar ook gewoon op. Dus als jullie er geen probleem mee denken te hebben dan zou ik het zeker doen. Zelf zou ik er nooit voor kiezen.
Nadeel is ook dat je bij het zitten in de tuin altijd naar boven moet om drinken en eten te halen. Met kleine kinderen die je niet alleen kan laten erg onpraktisch. Zelf zou ik het met een (aantal) kleine kinderen niet doen.
De woning heeft op de eerste verdieping ook nog twee balkonen aan iedere zijde, vanuit de woonkamer direct boven de tuin een grote balkon, en aan de keuken richting de ingang van de woning. Wij hebben in onze huidige woning ook altijd de balkondeur open en we zitten vaak op balkon. Dat is ook wat we leuk vonden aan de woning, denk dat we daar ook heel de zomer op balkon zullen zitten. Dus als ons kind(jes) naarmate ze ouder zijn in de tuin spelen kunnen wij van boven toekijken. Het is een goed punt want jullie hebben benoemt, had ik niet eerder aan gedacht of gehoord, dankje! Ik hoor graag meer meningen!
Wij zijn een aantal jaar geleden ook gestuit op een prachtige drive-in woning. Ik was helemaal verliefd. Maar toch wat praktische zaken op een rij gezet. Wat ons weerhield is dat we dan altijd met de kleine kinderen aan het sjouwen zouden zijn (we hadden er 1 van 8mnd en wens voor meer) en dat het onhandig is als zij buiten willen spelen als ze nog jong zijn. Dan wil je ze in de gaten houden en snel naar buiten kunnen rennen als het nodig is. Nu we zes jaar verder zijn en meer ervaring met buitenspelende kleine kinderen heb weet ik dat dat voor ons echt de goede beslissing was om die drive in woning toen niet te kopen. Als ik al wat oudere kinderen had gehad dan waren we er wel voor gegaan.
Buitenspelen was bij ons huis nooit een probleem. We hadden een afgesloten tuin en een tuinkamer met een keukentje zodat je niet naar boven moest.En we speelden gewoon op syraat. Hadden twee speelpleinen om de hoek en een autoluwe straat. Mijn ouders vonden dat nooit een probleem. Als kind leerde je ook wel snel traplopen.
Wij zijn zelf ook opzoek maar een drive in zou ik zelf nooit kopen. Hoog wonen lijkt me best gezellig maar de indeling vind ik vaak niet prettig met kinderen. Een oud collega heeft destijds haar drive in woning verkocht omdat haar schoonmoeder niet op visite kon komen. Ze had ms en zat in een rolstoel. lijkt me niet leuk als mensen niet bij je op een feestje oid kunnen komen omdat ze geen trap(pen) kunnen lopen
Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Als je een tuin hebt zul je daar zeer waarschijnlijk veel eerder in gaan zitten in plaats van op het balkon. Zeker met kinderen die dan in de tuin kunnen/gaan spelen. Wil je wat drinken: moet je naar boven. Sta je te koken: kinderen alleen in de tuin. Terwijl dit in een gewone eengezinswoning geen probleem is, je staat er vrijwel direct op. En het toilet: zit dat beneden en op de 1e etage, of alleen op de 1e etage en dan dus weer aldoor de trap op bij mooi weer. Is er daarnaast zonder door slaapkamers te moeten de mogelijkheid om in de tuin te komen of kan dit alleen via een kamer beneden? Nu is het misschien een extra kamer, maar met meerdere kinderen moet je dus aldoor door de slaapkamer, evenals visite. Boodschappen sjouw je ook iedere keer naar boven. Nee, ik zou als ik de keuze had veel liever voor een eengezinswoning gaan.
ik heb een aantal jaar in een drive in gewoond..idd met kleine kids niet aante raden..bij mij ondanks traphekjes toch een kind beneden aan de trap gevolg arm gebroken.. verder vond ik tuin helemaal beneden niet handig omdat je niet kan ingrijpen op tijd als er iets gebeurd en kids beneden zijn.. ben blij dat ik nu weer in mnormale eengezinswoning zit...het heeft idd veel nadelen.
Wij hebben hier in de buurt ook een aantal drive-in woningen. Een aantal van de bewoners hebben de boel beneden omgebouwd en er alsnog een woonkamer beneden van gemaakt. Weet niet of dit ook mogelijk is bijmullie eventuele woning, maar dit zou je ook kunnen overwegen.
Mijn schoonouders wonen er en een vriendin ook. Ik vind het altijd irritant, altijd trappen lopen en ook voor het toilet moet je daar de trap op of af. Naar de tuin weer de trap af met je hapjes en drankjes. Met de hond niet echt handig (al moet je die maar net hebben). Die vriendin heeft er spijt van. Ze zit zomers zelden in de tuin, want iedereen kijkt in haar tuin en sommige buren gaan ook steeds vanaf het balkon tegen haar praten als ze even in de tuin zit. Mijn schoonouders mankeren ondertussen nogal wat en dan ben je ook niet blij met trappen lopen. Dat hadden ze nog niet toen ze er gingen wonen. Nog een duidelijk nadeel tijdens de ingezakte huizenmarkt, die woningen stonden een stuk langer te koop dan gewone huizen viel ons op. Nu trekt het weer aan en loopt het wat beter, maar anders zou dat ook voor mij al een reden zijn om te twijfelen. Voordelen heb ik nog niet ontdekt.
Voordelen; - vaak ruime woonkamer/keuken - wij hadden 2 schuifpuien over de hele breedte, heerlijk open zetten. - meer uitzicht, zonder inkijk. - balkons - in huis garage Nadelen; - altijd trap moeten lopen (bij elke bel) en spullen moeten tillen - wij zaten minder in de tuin door gesleep van spullen - kinderen in de tuin is toch lastiger dan bij woonkamer op begane grond - geen zolder - je slaapt direct onder het platte dak en dat is wel warmer dan de 1e verdieping - wij hebben nu meer slaapkamers (toen 2, waren er 3, en nu 5 door de zolder), in de tuinkamer kan je een slaapkamer maken, maar minder praktisch omdat je dan elke keer door je slaapkamer moet om naar buiten te gaan. Of je moet een halletje maken, maar wie slaapt dan beneden en wie 2 hoog? - wij hadden minder contact met de buren. Ik ben blij dat we niet meer in een drive in woning wonen met 2 jonge kinderen, maar moest wel echt wennen aan de inkijk zonder gordijnen.
Inkijk ligt er ook aan hoe je achterburen wonen en hoever er vandaan. Als dat ook drive-in woningen zijn, kijk je vaak nog zo bij elkaar naar binnen.
Ik woon in een drive-in woning en ik ben hier heel gelukkig. We hebben drie kinderen. Toen we hier kwamen wonen hadden we alleen mijn oudste van 1 en niet veel later kwam er een tweeling bij. Het vele trappenlopen is in het begin even wennen maar ik draai er nu de hand niet meer voor om. We hadden goede traphekjes (overigens heb je het risico van van de trap vallen toch ook in een gewone woning?). Wat wel zo is, is dat onze keuken samen met de garage op de benedenverdieping is. Dat vind ik dus ideaal ivm buitenspelen en gebruik maken van de tuin. We moeten wel drinken van beneden halen als we wat in de woonkamer willen drinken maar ook daar word je handig in. Nadeel vind ik soms dat de kinderen onbeheerd op de 1e etage zijn (ze spelen daar/kijken er tv) waardoor je niet altijd erbij bent als ze rommel maken, ruzie krijgen etc. Ik zou mij niet laten afschrikken door de kleine kinderen en een drive-in woning. Je moet het vaak ervaren en je vind creatieve oplossingen mocht je toch ergens tegenaan lopen. Zo hebben buren van ons de keuken een stukje uitgebouwd (in de garage) waardoor ze er een bankje hebben kunnen neerzetten.
Heb even in een drive-in woning gewoont, ver voor dat we kinderen hadden en vond het persoonlijk helemaal niks, sorry... Het voelde voor mij de hele tijd super onlogisch. En idd je zware boodschappen moeten de trap mee op, al was het wel handig dat er beneden een bijkeuken was voor de wasmachine en droger. Dus dat stond uit de weg (hier staat dat normaal in de keuken, dus bij ons nu ook). Wij hadden een hond toendertijd en die kon niet zomaar naar buiten, dat was ook continu trap op, trap af. Ik liet liever niet de tuindeur beneden openstaan, want had er geen zicht op wie of wat er eventueel binnen zou lopen en hij was te groot voor een hondenluik (waar hij door zou passen, pastte ook een mens). Het is natuurlijk persoonlijk, want er zullen vast mensen zijn die ze helemaal geweldig vinden (anders zouden ze neem ik aan niet bestaan, want dan zou niemand ze ooit kopen haha), maar persoonlijk...wil ik er nooit meer in eentje wonen...
Als je het huis echt fijn vindt, vind je wel een oplossing voor deze 'problemen' , want ze zijn natuurlijk niet onoverkoombaar. Ja, je zal vaak de trap op moeten, maar dat realiseer je vast wel. Een plat dak heeft meer onderhoud nodig, dus daar moet je geld voor opzij liggen. Zo zal je voor veel dingen een oplossing vinden. Wij hebben net een nieuw huis gekocht, en iedereen heeft een mening over ALLES! Dus laat je ook niet gek maken. Het belangrijkste van een nieuwe woning is het gevoel! Veel succes met je keuze.
Onze kinderen gingen al vrij snel spelen in de tuin. Vanaf het moment dat ze konden lopen. Zandbak, glijbaan super leuk maar op die leeftijd moet je er nog wel bijblijven wat inhoudt dat je vooral in de tuin zal gaan zitten ipv op het balkon. Tien bij ons de tweede kwam was het continue pendelen tussen huiskamer/box en tuin. Als ze nog zo klein zijn kun je ze nog niet alleen laten dus wanneer je drinken wil pakken hup, kind onder de arm en naar boven/beneden. Maargoed de eerste jaren zal dat lastig zijn maar als alle kinderen wat ouder zijn is dat niet meer zo erg.
Ja klopt. In onze situatie was dat dus niet zo en de drive in woningen om ons heen ook niet Waar ik nu ook op doel is dat als er nu mensen langs lopen ze direct de woonkamer inkijken. Bij wonen op de 1e verdieping heb je dat dus niet. Dus specifiek minder inkijk door langslopende mensen.
Ik ken iemand die zo'n woning heeft, en die heeft er best spijt van. Want als ze in de tuin zitten kunnen de buren (die dus op de 1e verdieping hun woonkamer hebben) de hele tijd in de tuin kijken/gluren. Ze vind dit niet prettig en had spijt dat ze geen 'normaal' rijtjes huis had gekocht