Sowieo kopen op 1 salaris en dan nog niet aan je tax kopen. Kopen is altijd beter, mits je het kan betalen. Ik denk dat je vriendin met haar vriend gewoon moet kijken wat voor hypotheek etc ze kunnen krijgen ook incombinatie met verzekering etc Alleen dan weet je precies wat je overhoudt per mnd en dan kun je een goede beslissing maken.
Dat is echt niet overal hetzelfde dan... wij hebben nl vergelijkbare hypotheek, iets hogere rente zelfde ( als diegene die je hebt gequote) maar wij krijgen echt geen 200 hypotheekrenteaftrek terug hoor Pm... dat is een stuk minder
Ja wij hebben voor wetswijziging gekocht. Wij vallen onder oude regelingen. Sorry niet bij nagedacht. Dat zal nu dus anders zijn
Dit! Denk hier goed overna en maak hiervoor ook een begroting. Als er ook maar iets kapot gaat (bijv de ketel) moet je die zelf vervangen en dit dus wel kunnen bekostigen. En ja, als je een klushuis koopt, kun je vooraf begroten wat je wilt, maar realiteit is vaak dat je tegen onvoorziene kosten etc aanloopt. Ik zou zeker kijken naar maximaal lenen op 1 salaris en zorgen voor voldoende buffer. Het klinkt altijd leuk, een hypotheek is even duur als huren, maar vergeet die extra kosten niet!
Ze hebben momenteel een buffer staan niet heel veel zei ze maar wel iets. Bedragen weet ik niet. En huizen in de regionaal zij zoeken zijn best prijzig. Dat klushuis voor 180 wat zij zagen daar zou best wat vanaf kunnen denk ik maar niet veel. En ze zei tegen mij als we daarin aan het werk gaan dan komen we geld te kort. en dan zit er nog geen nieuwe keuken/ badkamer in. Wil je een huis die al wat netter is dan betaal je al gauw minimaal 220k. En dan zit er hier en daar nog wel war werk aan maar daarmee kan je ff wachten. Maar je hypotheek vliegt ook gelijk omhoog. Het zou net aan kunnen zei ze, maar kunnen dan amper sparen. Als de ketel dan kapot gaat bijvoorbeeld dan hebben ze een probleem. Nu had zij zoiets van we blijven hier anders nog een paar jaar zitten zodat we wat meer kunnen sparen en kopen dan. Geen idee hoe dan de rente is natuurlijk over een paar jaar.