Kopen vs Huren

Discussie in 'De lounge' gestart door MIss X, 8 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Wij hebben net een appartementje gekocht, Het is gewoon zonde van je geld. Als je het koopt betaal je voor je eigen huis.

Mila, het is wat jullie afgesproken hebben. Staat er niets in het contract. Want wij hebben afgesproken met ons huisbaas, als er iets stuk gaat, dan moeten we haar direct bellen.

2. wendyp

wendyp Niet meer actief

Wij huren ook.

Waarom, het is in Haarlem niet te betalen om te kopen, ik woon nu (voor haarlemse begrippen) in een riante woning, betaal 350 euro huur en zit 10 minuten van het centrum. Wil ik zo'n soortgelijk iets kopen, ben ik een godsvermogen kwijt.

Plus, gaat er iets stuk, dan bel ik en word het gemaakt.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

@mila de huurbaas is verplicht alle onderhoud nodig aan het huis te vergoeden ook als er lekkage/verstoping is (als het jullie schuld niet is)dien de huurbaas dit te vergoeden lees voor de zekerheid je contract even door mocht je er verder nog vragen er over hebben mag je ook een pb sturen

en inderdaad wij zitten hie gehuurd we hebben een enorm huis met zijn 2e 2 onder 1 kap met 4slaapkamers een badkamer met bad en een vrije keuken en een hele grote tuin dit huis als we het hier op deze plek zouden kopen kost ons dat zo 2 tot 2,5 ton kosten minimaal nou dan zit met me nog geen 500 permaand hier goed hoor :D ;)

4. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Bedankt meiden, ik ga vanavond een het contract doorlezen, lijkt mij ook dat ze dit moet vergoeden als het niet onze schuld is.
    De verstopping in de badkamer was opgelost daar zijn nieuwe pijpen gelegd omdat die al heel oud waren en nodig vervangen moesten worden.
    In de keuken begin het nu ook te verstoppen terwijl we er net 2 maanden wonen, dus de pijpen zullen daar ook wel overleden zijn ;) maar ik vindt ook dat de huisbazin dit hoort te vergoeden.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

en heb je nog wat gevonden in het contract?

6. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik heb gekeken maar er staat helemaal niks in over evt. kosten die we op de huis baas kunnen verhalen of kosten die voor onze eigen rekening komen. ?

7. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Dat soort dingen zijn echt voor rekening van de huisbaas hoor!

Verder lees ik overal dat je je geld weggooit wanneer je huurt. Dat is voor een deel echt onzin hoor.
    Bij een koophuis is het grootste deel dat je betaalt je rente; dat "gooi je ook weg", wat daar zie je niets voor terug en is gewoon voor de bank, net zoals je huur voor je huisbaas is. Een deel van het huis los je meestal wel af, maar dit is vaak maar een laag bedrag en steeds meer hypotheken zijn grotendeels aflossingsvrij tegenwoordig.
    De winst bij een koophuis is dat de overwaarde die je opbouwt. Maar......... als jouw huis in waarde in gestegen, dan geldt dat in de meeste gevallen voor alle koopwoningen. Dus als jij een overwaarde hebt op je koopappartement van zeg 50.000, dan is in de tijd dat je daar woont die leuke eengezinswoning óók met 50.000 (of waarschijnlijk zelfs meer!) gestegen. Eigenlijk schiet je er dan niet mee op. Je bent ook verplicht je overwaarde in je nieuwe huis te stoppen.
    Het enige moment dat je kunt gaan cashen is als je je huis verkoopt en dan gaat huren. Maar ook hier weer een maar: als je via een corporatie huurt is je inkomen bepalend, maar ook wordt steeds meer naar je vermogen gekeken. Heb je de flinke winst van je verkoop van je huis op de bank staan, kom je dus vaak niet eens meer in aanmerking voor een huurwoning via een corporatie. Dus moet je particulier gaan huren, wat meestal stukken duurder is....

Daarbij betaal je voor een koopwoning aan rente alleen al doorgaans meer dan voor een sociale huurwoning. Zet het verschil op een goede bankrekening of beleg het verstandig in een laag-risico aandelen fonds en je rendement is net zo hoog! En je zit lekker in je huurwoning en belt gewoon als het dak lekt! Verder mag je van de meeste verhuruders gewoon naar hartelust verbouwen enzo hoor, als je het maar netjes en goed doet.

Maar, dan weer HET grote nadeel van huren: de lange wachtlijsten. Een koopwoning is direct te kopen, voor een huurhus moet je jaaaaaaaaaaaaaren wachten.

Voordeel bij een koopwoning is natuurlijk wel weer de hypotheek renteaftrek. Het rare daarvan is, is dat hoe meer je verdiend, hoe meer renteaftrek je krijgt. Terwijl het bij de huurtoeslag natuurlijk (terecht) zo is dat hoe meer je verdiend hoe minder je krijgt. Dus de overheid maakt het kopen ook wel erg aantrekkelijk voor je.

Aan beiden zitten dus voor en nadelen. Het hangt echt af van je situatie wat het beste bij je past.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

hoi hoi

@mila: als er niets van en het contract staat zijn de kosten zoiezo voor de verhuurder mocht ze moeilijk gaan doen kun je altijd contat op nemen met de huur commisie

@juul ik ben het met je eens wat het gaat over het geld weg gooien het is wel zo dat het nooit van je zelf word oke maar kijk naar het onderhoud van een huis hoeveel daar in gaat zitten een keuken de vervangen moet worden de badkamer de buitenkant van het huis enz die onkosten heb je als huurder niet.

ik ben trouwens wel een van de gelukkigen en het een heel groot huis met grote tuin voor weinig.en als er iets is met het huis aan de hand is is een telefoontje genoeg.nu ook met de keuken ik krijg waarschijnlijk een buget om een nieuwe uit zoeken

9. wendyp

wendyp Niet meer actief

@juul.. zo zie ik het dus ook.

@blusvrouw... ik huur ook en ik zit er dus helemaal niet mee dat het nooit 'echt' van mij wordt. (das wel lekker, gewoon bellen als iets stuk is hih)

@mila... het lijkt me inderdaad stug dat je het zelf moet betalen, maar ik weet niet hoe dat gaat als je particulier huurt en weet ook niet of het in Belgie anders is geregeld dan in nederland.

10. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Wij hebben ook voor de keuze kopen/huren gestaan. Omdat we toen nog vrij jong waren (22 en 24) was huren via de woningstichting helaas geen optie, de wachtlijst is hier 8 jaar. Nou, 7 jaar als je genoegen neemt met een 1 kamer appartement voor 350 euro.

Particulier huren werd hier ook erg lastig. Het begint bij een 3 kamer appartement voor E 600 (en reken maar dat we alle opties bekeken hebben). En dan werd er ook nog verwacht dat je 5x de huur per maand bruto verdient! Aangezien m'n (toen nog) vriend net begonnen was met werken en ik nog studeerde ging dit dus niet lukken.

Toen kwamen we een koopappartement tegen. Ook lastig, kopen op één inkomen (althans, een meneer bij één bank wilde niet eens een gesprek met ons aangaan omdat ik nog studeerde). Toch bleek dit appartement kopen op het inkomen van m'n vriend mogelijk. Nu zitten we in een 4 kamer appartement van 95 m2 en betalen netto E 400. Oké, daar komen nog de kosten voor de VvE bij, maar daar zit het water, opstalverzekering en verwarming dan weer bij in.

Oftewel, wij denken dat we nu de juiste keuze hebben gemaakt, want we zitten nu voor weinig geld op een heel mooi plekje. Maar was er een huurhuis op ons pad gekomen, dan hadden we waarschijnlijk daarvoor gekozen. De keuze kopen/huren ligt er heel erg aan hoe de woningmarkt er uit ziet waar je woont.

11. Appelstroop

Appelstroop Niet meer actief

@juul ik ben het totaal met je eens...

ik heb altijd gehuurd (particulier) nu ben ik vorig jaar juli verhuist naar een 5 kamerwoning met een royale tuin en die ligt aan een groot bos.
    ik betaal aan huur 700 euro, maar nu word waarschijnlijk mijn huis tekoop aangeboden, voor rond de 2 ton plus k.k.
    ik kan mij eigen niet voorstellen, dat als ik het koop dat ik dalijk voor minder zit.

en ik zet liever iedere maand wat opzij, want wie geeft mij de garantie dat ik oud word...
    en moet je is uitrekenen als je iedere maand 100 euro opzij zet voor de komende 25 jaar dan heb je toch meer als 36.000 euro wat je als appeltje voor de dorst heb.

maar zo zie ik het.

12. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    @juul, Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen
    Ik vraag me ook altijd af in hoeverre de overwaarde ook echt winst is. Als ik kijk naam mijn zussen die allemaal wel gekocht hebben maken zij meer kosten. iedere twee jaar de buiteboel schilderen, verwarming vervangen, rotte kozijnene opknappen, daklek repareren, nieuw voegwerk buiten, nieuwe keuken, etc. Aan het einde van de rit hebben ze misschien 10.000 of 20.000 overwaarde (als ze geluk hebben) Dit hebben ze in de loop der jaren zeker ook in hun huis gestoken als je naar al het onderhoud kijkt.

13. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Een overwaarde van 2 ton? Je zult toch ook de lopende hypotheek moeten afbetalen ...

14. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Maar nu komt er een ander probleem opzetten...
    Is het verstandig om in deze periode een huis te kopen?
    Als je de berichten op tv een beetje in de gaten houdt wordt t wel moeilikk om n goede keuze te maken.
    Wij gaan binnenkort op huizenjacht, was althans de bedoeling, wij weten niet of dat slim is. Misschien stort die huizenmarkt wel in elkaar, of niet....
    De economen zijn het daar niet over eens.

15. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Je moet natuurlijk wel kijken naar de staat van het huis wanneer je het koopt he ;) Wij zijn inmiddels bezig aan ons tweede koophuis. Eerste huis niets aan gedaan maar wel in 2,5 jaar tijd 20.000 euro overwaarde en nu zitten we 3 jaar in dit huis, hebben 10.000 euro geinvesteerd en kunnen nu al een winst maken van 50.000 euro (daar is die 10.000 investering al vanaf). Ik vind het dus wel degelijk handiger dan huren. Bij ons vorige koophuis huurden onze buren het nog en zij betaalden meer huur dan wat wij aan hypotheek betaalden...niet heel gek dus.

Bij een appartement betaal je meestal wel veel VVE maar je moet niet vergeten dat je dan zelf helemaal geen onderhoud hebt he!

16. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Wij hebben hiervoor ook 5 jaar gehuurd en ieder jaar ging de huur omhoog dus toch maar eens gaan kijken voor een koopwoning.
    Dit huis hebben we 5 jaar geleden gekocht,we zitten per maand goedkoper dan toen we huurden.Bovendien hebben we de rente voor een hele lange tijd vast staan dus weten we iedere maand waar we aan toe zijn.(Was bij het huren ieder jaar maar afwachten)Onlangs hebben we het huis laten taxeren omdat we willen gaan verbouwen.Op dit moment is ons huis 50.000 euro meer waard.Ik zou niet meer willen huren maar dat is mijn keuze.Succes met het maken van jullie keus!

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier hetzelfde. Als we gaan kopen willen we het goed doen, en niet erop achteruit gaan. Dat zou nu dus wel het geval zijn. Wij zullen dan in een veel kleiner huis moeten zitten.
    Maar zodra wij een hogere hypotheek kunnen krijgen doen wij het meteen hoor! Alleen is het nu minder gunstig voor ons. De huizen in deze regio zijn zó duur :confused:
    En huren heeft ook wel zo zn voordelen ;)

Deel Deze Pagina