Gevaarlijke tiktok spelletjes of gewoon spelletjes die kinderen doen zoals black out challenge

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 8 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Even ter waarschuwing. Deze black out challenge kwam laatst ook even ter sprake bij mijn jongste. Hij vertelde dat er zoiets ook heel even werd gespeeld op het schoolplein. Volgens hem was het inmiddels weer voorbij.

Gevaarlijke spelletjes ( die wij trouwens ook wel deden op school vroeger 30 jaar geleden)

Dus als je zoiets hoort...even aan de bel trekken en in gesprek gaan.

https://www.nu.nl/tech/6211101/tiktok-opnieuw-aangeklaagd-in-vs-na-dood-van-twee-kinderen.html

Twee kinderen in de Verenigde Staten zijn het leven zijn gekomen door een trend op TikTok. Hun ouders klagen het sociale medium aan, meldt The New York Times.

De meisjes van acht en negen jaar oud zouden hebben meegedaan aan de zogenoemde blackout challenge. Daarbij proberen deelnemers zo lang mogelijk hun adem in te houden, vaak met flauwvallen tot gevolg. Soms zijn de gevolgen echter ernstiger.

De ouders hebben TikTok aangeklaagd, omdat het platform kinderen naar gevaarlijke video's zou leiden. Bovendien zou TikTok weten hoe verslavend de app is voor kinderen, stellen de ouders.

Het is overigens niet de eerste keer dat TikTok wordt aangeklaagd vanwege de blackout challenge. Dat gebeurde in mei ook al, nadat een tienjarig meisje uit de Verenigde Staten overleed. Eerder zou ook al een tienjarig meisje uit Italië zijn overleden na het meedoen aan de challenge.

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ja wij deden dit soort dingen ook wel (en nog wel gekkere dingen denk ik), maar er zat geen heel medium achter dat het stimuleerde of je ertoe aanzette. Dat is wel het grote verschil. Tegenwoordig zijn dit wereldwijde rages, vroeger was dit gewoon ‘een keer gek doen’ en klaar.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.134
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vroeger was dit ook al een ding. Ik weet dat mijn nicht dat toen deed. Dan hielden ze hun adem in en dan ging er iemand op hum borst/longen drukken zodat ze flauw vielen.

Is niet echt nieuw.. en ja het komt nu natuurlijk wel makkelijker binnen maar nieuw is het dus niet.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Volgens mij was er een tijd geleden bij zo'n challenge een jongen overleden in nederland ook. Had zichzelf gewurgd met een riem, het idee is dat je vanzelf loslaat en dus ook de beknelling wegvalt als je dan flauwvalt, maar de riem was vast komen te zitten.

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    Gruwelijk he? Hier hadden meisjes op school het er ook over, dat ze dat in de klas tegelijk gingen doen en dat de juf dan heel erg zou schrikken etc.
    Ik praat er over met mijn dochter, laat haar er zelf over nadenken etc - en dan is ze hopelijk verstandig genoeg om te snappen dat zoiets echt gevaarlijk kan zijn.
    Dochter zat soms wel op tiktok, maar ik heb aangegeven dat ik het voorlopig liever niet meer heb (niet vanwege deze challenge hoor, maar vanwege tiktok als geheel) - dat begreep ze wel.

6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik kan me herinneren toen mijn zoon wat jonger was dat er zo een soort chalange was met een hap kaneel eten. Daardoor is ook een kind gestikt, was ook gevaarlijk.

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    Klopt ja, en toen ik 14 was (pre-social media), was diezelfde challenge er maar dan met nootmuskaat.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Compleet onzinnig om een sociaal medium aan te klagen hiervoor. Maar dat is natuurlijk de VS. Daar klaag je alles en iedereen aan. Je kind een mobiel en sociale media toestaan is een keuze. Geen zicht hebben op wat ze doen met die telefoon, je kind of in gesprek blijven met je kind ook.

Bijzonder triest voor deze kinderen. Maar internet staat bomvol schadelijke en gevaarlijke content. Ieder mogelijk ongeluk is er te vinden. Dan kan je iedereen wel aanklagen.

En zoals anderen aangeven ook vroeger gebeurden er nare ongelukken met kinderen.

Deel Deze Pagina