Omdat je dan je hele sociale leven moet achterlaten. Ooit gedaan voor ik mijn man leerde kennen en dat was best heftig. Opeens zit je dan alleen. Ver weg van alles en iedereen die je kent. Als dat geen issue was had ik inmiddels allang in het oosten van het land gewoond ipv de randstad. Of nog waarschijnlijker: ergens in Noorwegen.
Is er een aflevering waarin niet starters de hoofdrol spelen met een kleine beurs? Ik vind het leuker als het om iets oudere mensen gaat (35+) met een grotere beurs (+ 7 ton). Is deze onlangs geweest dan ga ik terug kijken… dank!!
Ja ik heb dat ook een aantal keer gedaan, vond het echt prima. Na een maand was ik al gewend en een goed huis is wel belangrijk ook voor kinderen. Hoeft niet perse groot of luxe ofzo dat niet.
Dan adviseer ik je de Belgische variant te kijken via Videoland. Daar was het deelnemersveld veel gevarieerder en zat ook een echtpaar bij die een villa gingen aankopen via het programma
Nou ik hoor regelmatig van mensen die perse in Amsterdam willen wonen of den Haag en dan zeggen ik kom er maar niet tussen qua huizen. Ondertussen wonen ze dan bij hun ouders zolder ofzo of met kleine kinderen op 40m2 zonder tuin. In zulke gevallen zou ik toch denken als de nood zo groot is en je kan in bv Emmen een fijne eengezinswoning kopen met tuin waar alle kinderen een eigen kamer hebben waarom dan niet? "ja Amsterdam is gaaf en vrienden zijn ook belangrijk. Maar ontspannen wonen is ook erg belangrijk. Vooral als er thuiswonende kinderen zijn.
Dat is inderdaad een afweging die je maakt. Wat vindt je belangrijk en wat heb je nodig. Waar kan je keuzes maken en waar niet/minder. Een ruim huis maakt op zich niet gelukkig. Het is een totaal pakket. Iedereen heeft andere eisen en voorkeuren waar ze wel/niet compromissen over kunnen e/o willen sluiten. Wat voor de één de beste keuze is is dat voor een ander niet.
Dat klopt. Maar als er een soort wanhoop bij komt kijken in de zin van hier betaal je 5 ton voor een tussenwoning! Hoe moeten we dat betalen? We slepen elke dag 2 kleine kinderen plus wagens naar de derde verdieping zonder trap! Ik ben 27 en woon nog thuis, ja in mijn eentje kan ik hier niks betalen. Dan zou ik zelf eens een aantal km verderop gaan kijken.
Ik snap je en ik ben het ook wel met je eens. Maar blijkbaar is de lokatie voor die mensen zo belangrijk dat ze daar een flinke duit voor over hebben. Het is maar net wat je belangrijker vind denk ik. Bij een van de afleveringen was er een stel dat perse in Den Haag wilde blijven. Nou die hebben dus 4 ton neergelegd voor een appartement ter grootte van een kippenhok. Ik snap dat ook echt niet.
Is ook maar net wat je inmiddels gewend bent. Tussenwoning of appartement reken er hier maar rustig 4 ton voor. Maar gek genoeg voelt het inmiddels ook normaal. Als ik het terug bekijk naar mijn eigen woning absurt hoor. En dan is het maar net waar je prioriteiten liggen. Je netwerk of meer ruimte. En daarbij. Waarom moet je perse een vrijstaande grote woning hebben als eerste huis? Want we hebben het hier over starters. Eenmaal op de markt liggen de kaarten weer heel anders.
Is de term starter nog wel passend bij sommige gevallen vraag ik me af. Bij starters denk ik aan middentwintig, geen kinderen. Maar als je in de 30 bent en kids hebt en je gaat voor het eerst een huis kopen, ben je in mijn ogen geen starter meer.. je koopt alleen voor het eerst een huis. En dan heb je wel, logischerwijs, wat meer wensen in situatie 2 dan situatie 1, zoals hierboven geschetst.
Het zijn wel starters maar sommige zitten inderdaad al in een andere levensfase. Maar die kopen in het programma gewoon een eengezinswoning. Wat volgens mij nog steeds een hele gemiddelde woning is voor de meesten.
Emmen of all places sorry maar de stap van de grote stad in de Randstad naar een kleine provinciestad 2 uur verderop is voor de meeste mensen gewoonweg geen optie. Gelukkig heeft het programma een concessie klok waardoor de realiteit wel meer indaalt bij veel stellen.
Als er echt nood is is Emmen prima toch? Liever daar wonen dan op je 40e nog bij je ouders op zolder met je vriend lijkt mij en dan zeuren dat je geen gezin kan starten want er zijn geen huizen. Ja tuurlijk leuk de pijp of de jordaan jaren 30 huis erker schouw en glas in lood. Maar ja als dat niet kan kan je wel blijven mokken dat er geen huizen zijn. Maar dan is de nood kennelijk niet zo groot.
Mee eens hoor. Het is natuurlijk een hele stap om echt een eind verderop te gaan wonen: eventuele kinderen naar een nieuwe school, misschien wel ander werk zoeken omdat de reistijd te groot is. Die beslissing maak je niet even snel. Het hoeft niet meteen naar de andere kant van het land, maar je horizon iets verbreden kan al heel wat moois opleveren.
Nee ok, maar klaag dan ook niet over nood. Ik kom zelf uit een kleinere stad in de randstad.. Hoeveel oud klasgenoten ik wel niet gesproken heb dat er echt geen huur en koophuizen te krijgen zijn... Wachtlijsten in de huursectie van 20 jaar... Dan denk ik van ja, mss toch eend een paar gemeentes verder kijken?