Hoi, is er iemand die dit weet? Ik ben dus al een tijdje bezig om onze vakantie leuk in te vullen en de eindbeslissing is gevallen op Normandië. Ik wilde dit met de trein doen vanuit Nederland, maar dat is eigenlijk zo duur, dat ik dan toch liever de auto pak en dan in twee dagen die kant op ga. De keuze is nu gevallen op een accomodatie in Le Havre of Fécamp en vanuit daar de uitstapjes te maken. Een van de uitjes zou een verrassing zijn; met de trein naar Parijs. Nu heb ik even globaal gezocht op de website van Trainline en als ik dan de betreffende datum in juli kies, dan zie ik dat ik met drie personen voor ongeveer 60 euro heen en weer kan. Voor de vorm ook even gekeken op 21 maart een dagretour; iets duurder is het dan. Ongeveer 80 euro. Maar stel je nou voor; je woont gewoon in Frankrijk en wilt, net als in NL, zo nu en dan met de trein. Moet je dat dan echt zo ver vooruit plannen? Of werkt dat net als hier in NL: je gaat op de dag dat je wil, koopt een kaartje en gaan met die banaan. Ik word er niet heel veel wijzer van met mijn school-frans waarvan niet al te veel is blijven plakken. Ik hoop eigenlijk dat er iemand hier is die goed thuis is in Frankrijk en mij een beetje uit kan leggen hoe dat werkt.
Treinkaartjes in Frankrijk hebben, net als in Engeland, een variabel tarief. Hoe korter van tevoren gekocht hoe duurder ze zijn. Net als bij skipassen in Oostenrijk tegenwoordig, bij de dierentuin in Londen etc. In Nederland gaan we dit ook vast krijgen.
Ik woon in Frankrijk, maar heb niet heel veel ervaring met de trein. Vorig jaar toevallig 3 keer heen en weer naar Parijs geweest, maar de prijzen waren eigenlijk wel constant, met variaties tussen piek- en daluren en al dan niet een rechtstreekse verbinding of meerdere tussenstops. Op het moment zou ik echter niet online gaan oriënteren aangezien er volop stakingen zijn met annuleringen en prijsstijgingen als gevolg. Ik krijg bij mijn 'normale' route naar Parijs ook vooral uitgevallen en volgeboekte treinen als gevolg. Geef het een paar weken zou mijn advies zijn...
Geen recente ervaring in Frankrijk, maar in Engeland gebruik ik inderdaad altijd de trainline app, dat scheelt zoveel vergeleken bij losse treinkaartjes op het station kopen, en het voordeel is dat als je een kortingskaart hebt, deze korting er nog eens extra vanaf getrokken wordt. Vaak is het voordeliger om ver van te voren te boeken, of juist last minute. Kwestie van vraag en aanbod. Maar waarschijnlijk kan je ook gewoon ter plekke op het station een treinkaartje kopen.
Het ligt eraan welke lijn je gebruikt. Je hebt gewone departementale treinen en die hebben een vaste prijs, je koopt een kaartje bij de machines op het perron. Je hoeft niet te reserveren. Zeg maar de Stoptreinen. en je hebt regionale treinen, dat zijn de Intercities zeg maar, die gaan verder weg. Volgens mij fluctueren die prijzen ook niet zo, of zoals @Loufoque zegt, bepaalde tijden zijn iets duurder/goedkoper. Die hoef je ook niet te te reserveren. Wel anders zijn de ‘Grandes lignes’ ( TGV , Thalys , Ouigo ) die moet je reserveren en fluctueren in prijs.
pin me er niet op vast mbt de regionale treinen, of je deze moet reserveren. Ik denk het niet, maar ik weet het oprecht niet zeker (ik neem alleen grandes lignes) Volgens mij kun je vanaf Le Havre een regionale trein pakken naar Parijs. Je komt dan aan op station St Lazare (Parijs) en vanaf daar gaan veel metro’s. Voor een dagje Parijs raadt ik geen dagkaart aan voor de metro trouwens. De binnenstad met alle monumenten en musea zijn te lopen. De enige plekken die verder weg liggen en waar je wel met de metro ‘moet’ , zijn de Eiffeltoren en de Sacré Coeur. Je kan gewoon metrokaartjes kopen bij de machines op het station of bij de metro stations, je hoeft deze niet van te voren te kopen. Mag wel natuurlijk.. wat je wil
Ook dat is een handige tip. Het is voor mij al even geleden dat ik in Parijs was. Ik denk dat we wel even de Eiffeltoren willen bekijken en verder een leuke dag maken. Niet hoeven reserveren voor de trein is wel een fijn idee en ik denk dat we daar in Le Havre dan gewoon een treinkaartje kopen. We maken een korte reis van 10 dagen naar Normandië. Dat wilde ik per trein doen, maar dat werd zo duur, dat ik toch maar met de auto ga. Ergens op de helft een overnachting. Ik denk aan boulogne sur mer en de dag erop weer door naar Le Havre omgeving. Daar vandaan ook weer richting huis en dus een dagtrip parijs. Een andere optie is om eerder uit le Havre te vertrekken richting omgeving parijs. Dan zitten we er sneller met de trein en dan daar vandaan naar Nederland. Maar of dat handig is? Geen idee. Als ik maar niet met de auto IN parijs kom