Koperen spiraaltje? Iemand ervaring?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Mariekje, 8 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Hey dames,

    Ik heb samen met mijn huisarts overlegd over een permantere vorm van anticonceptie, en doordat ik niets met hormonen moet hebben,komt doordat mijn lichaam weigert hormonen op te nemen, was de keuze eigenlijk alleen een koperen spiraal...

    Nu heeft ze duidelijk verteld dat een koperen spiraal in tegenstelling tot de mirena dat de menstruaties langer kunnen gaan duren en vaak ook pijnlijker worden ervaren en zwaarder kunnen worden...

    Ik heb helaas een menstruatie van 7 dagen, en heb een redelijk pijnlijke menstruatie. :rolleyes: En moet er bij god niet aan denken dat ze nog langer, zwaarder en pijnlijker worden, dus het houd me heel erg tegen...

    Dus mijn vraag aan jullie, hoe is jullie ervaring voor degenen die 1 hebben?

    Liefs Marieke
     
  2. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    hoi Mariekje,

    Ik heb zelf nooit een koperspiraaltje gehad. Mijn moeder wel. zij had net als jij zware menstruaties voor ze eraan begon.
    Haar menstruaties werden wat langer en zwaarder, niet pijnlijker. ze heeft volgens mij wel ijzerpillen moeten slikken ivm met het zware bloedverlies..
    moeilijke keuze om te maken.. maar je kunt het altijd proberen toch? als het niet bevalt is hij er zo weer uit.

    succes!
    groetjes Marieke
     
  3. manouk

    manouk Actief lid

    26 apr 2006
    291
    0
    0
  4. Esmeesmama

    Esmeesmama Actief lid

    29 dec 2006
    135
    0
    0
    salarisadministrateur
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb sinds februari een koperspiraaltje en het bevalt me prima. Okee, mijn bloedingen zijn de eerste dagen wel iets heftiger geworden, maar geen pijnlijke buikkrampen ofzo. Ik ben ook niet lang ongesteld, maar zo'n dag of vijf.

    Maar de ervaringen zullen voor iedereen weer anders zijn, ik denk dat het echt een kwestie van uitproberen is!
     
  5. Sophie

    Sophie Fanatiek lid

    28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Voordat we probeerden zwanger te worden had ik ca 5 jaar een koper spiraaltje. Is mij erg goed bevallen! In 't begin wel iets heftiger ongesteld, dat was iets minder ja, maar niet met pijn erbij. Merkte wel t verschil toen ie eruit was. Wel stuk beter, maar goed hoefde toen ook niet aan andere anticonceptie te denken.
    Ik wil geen hormonen in 'n lijf, condooms lijkt me ook niet fijn, tja dan blijft er niet zoveel meer over.
    Wat ik na zwangerschap ga doen, weet ik nog niet.

    x Sophie
     
  6. Dominique71

    Dominique71 Bekend lid

    25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Hoi Mariekje,

    hier helaas een wat minder positief verhaal. Ik heb een jaar of 2 een koperspiraal gehad. Bij mij werd mijn menstruatie heel veel zwaarder een kreeg ik ook heftige krampen. O, en het duurde opeens bijna 10 dagen.

    Als ik geen anticonceptie gebruik is mijn ongesteldheid een dag of 4/5 lang en niet zwaar. Kramp heb ik zo goed als nooit.

    Achteraf begrijp ik niet dat ik dat ding nog zo lang heb gehouden. Het was voor mij echt heel vervelend.

    Misschien reageerde mijn lichaam wat hevig op dat ding. Ik hoop voor jou dat jouw lichaam het goed verdraagt. Je komt er natuurlijk pas achter als je het probeert.

    Overigens, mij arts bij de Rutgers Stichting ontkende dat een koperspiraaltje je menstruatie verandert. Vreemd, want het staat ook in de bijsluiter, maar zij hield vol.

    Anyway, succes!

    Groetjes,

    Dominique
     
  7. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Sinds april de koperspiraal en ben wel tevreden hoor, alleen mijn ongi is iets heftiger en langer, maar heb ook geen nare buikpijnen erbij, gelukkig...

    maar ieder is anders en reageert er anders op..
    kwestie van proberen.
    dat ding is er ook zo weer uit, als het niks is..
     
  8. Dominique71

    Dominique71 Bekend lid

    25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Nou dat is helemaal waar! Het is er in een halve seconde uit en je voelt er niks van. Je bent daarna ook meteen vruchtbaar zoals je van jezelf bent. Dat is ook heel prettig, natuurlijk.
     
  9. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Ik heb nu sinds 3½ week een koperspiraal maar ben al die tijd al heel licht aan het vloeien.
    HEb nu het idee dat ik ongie ga worden aan de buikpijn te voelen.
    Herkenbaar voor iemand?
     
  10. gevaert04

    gevaert04 Nieuw lid

    24 aug 2007
    3
    0
    0
    ouwegem
    ik heb geen goeie ervaring met het spiraaltje. Mijn bloedingen waren erg hevig en ik had ook buikpijn en last van migraine tijdens de eerste dagen. Het was zelfs zo dat ik niet de tijd had mij af te drogen als ik vanonder de douche kwam of het stroomde al langs mijn benen. Na 6 maanden heb ik het dan ook laten verwijderen. Ik ben dan overgestapt op Mirena maar dit was eigenlijk niet veel beter! Ook dit heb ik laten verwijderen na 8 maanden. Ik heb dan gekozen voor de EVRA-pleister waar ik wel meteen goed mee was. Dit heb ik nu ongeveer 5 jaar gebruikt, ben er vorige cyclus mee gestopt omdat we toch nog een derde kindje willen en ik denk en hoop dat ik nu al zwanger ben :) !
     
  11. eliesja

    eliesja VIP lid

    3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    zit in die evra pleister hormonen?
     
  12. gevaert04

    gevaert04 Nieuw lid

    24 aug 2007
    3
    0
    0
    ouwegem
    ja in die evra zitten wel hormonen maar een hele lichte dosis. Ik weet niet of dit dan kan gaan voor jou?! Anders als je meer info wil over de evra kun je via google EVRA intypen en je komt op de site van evra zelf.
    Ik kon zelf een hoge dosis van hormonen niet verdragen, had steeds migraine. En met de EVRA is die klacht helemaal verdwenen en ik was ook goed geregeld!
     
  13. normaal75

    normaal75 Niet meer actief

    ik heb ook een koperspiraal gehad, qua menstruatie ging het goed, kreeg heel veel pijn en mijn lichaam bleek het koper af te stoten omdat ik toch ondanks het spiraal zwanger was. dat was wel schrikken.
     
  14. angie

    angie Actief lid

    30 sep 2005
    200
    0
    0
    ondernemer
    oudkarspel
    ik had ook een koperen spiraal en die beviel erg goed maar na de bevallingen van de kids was ik in het begin heel erg ongesteld dus om het uur cker naar de wc en ik gebruikte super plus tampons en dan nog tegen het doorlekken een maandverband ter bescherming.na 2 dagen werd het wel minder maar ik vond het niet leuk meer.toen wij een 4e wilde heb ik de spiraal eruit laten halen.
    nu heb ik een mirena want ik wilde niet meer zo heftig ongi wezen de eerste dagen.en ik wilde ook geen stoot hormonen in mijn lijf en dat is met deze niet zo.ik heb deze spiraal gelijk in brengen toen ik na de geboorte van rebecca ongi werd want ik dacht ik moet het voor wezen voor ik weer half leeg loop.met de mirena krijg je geen hormonen steeds naar binnen.vond het een minder irritant gevoel om hem in te laten brengen als de 1e x.misschien omdat je nu weet hoe het voelt.dus tot nu toe heb ik hooguit een beetje afscheiding wat soms donkerbruin is en soms een beetje rood.mij bevalt deze mirena tot nu nog best.maar ik had geen buikpijn of dat ik heel erg ongi was want dat was ik de 1e dagen toch wel.ik was er erg tevreden over
     
  15. debbie2007

    debbie2007 Fanatiek lid

    18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Na verschillende pillen te hebben geprobeerd zat ik een jaar of 5 terug moedeloos bij de huisarts. Hormonen in pilletjes, ik word er gek van, dik, saggo, anti-sex, migrainerig, noem alles maar op. :cry:
    En dus stelde mn huisarts een koperspiraaltje voor.

    Het inbrengen was wat jammer :( maar zoals eerder gezegd: een daggie vrij is genoeg hoor.

    En toen brak een periode aan van beschermd zijn tegen zwangerschap, en lekker mn eigen cyclus, mn eigen lijf voelen. Dat vind ik zo'n groot verschil met de pil slikken, en vooral ook stukken fijner dan op de seconde kunnen zeggen wanneer je (kunstmatig) ongesteld wordt. Mn cyclus werd wel wat grilliger, of wellicht natuurlijker: soms met reizen werd ik wat later ongesteld, of juist eerder.

    In het eerste half jaar merkte ik dat de bloedingen ietsje erger waren, en met iets meer krampen. Maar ik weet niet of het nog steeds erger is hoor met het spiraaltje.

    Vrijen is soms wel eens pijnlijk, maar dat ligt een beetje aan op welk punt ik me in de cyclus bevindt, en dus aan of de baarmoedermond zachter of harder is en hoger of lager zit. En ja, soms kan mn vent de touwtjes voelen prikken.

    Verder nooit en never problemen gehad.

    Overigens werd me verteld dat de touwtjes geen kwaad kunnen voor condooms (ik zag het al helemaal met elkaar in de knoop raken! :D en dan? :( ), en heb daar ook nooit problemen mee gehad.
    Er werd me wel gezegd dat het spiraaltje minder handig is als je een multi-partner persoon bent, of zeg maar gewoon een beetje rond date: dat komt omdat je met meerdere partners meer kans hebt op een infectie, en dat spiraaltje nu eenmaal een toegang vormt naar je baarmoeder. Nou goed, dat was mijn dokter's idee...

    Wat mij betreft: als je een natuurlijke cyclus wilt en beschermt wilt zijn tegen zwangerschap, zonder hormonen, dan is het koperspiraaltje een prima oplossing.

    Succes!
     
  16. debbie2007

    debbie2007 Fanatiek lid

    18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Om bovenstaand verhaal te vervolgen:
    ik heb vanmorgen het koperspiraaltje eruit laten halen bij de huisarts, na 5 jr lang dat ding met tevredenheid gehuisvest te hebben. Het ging wel niet zo soepeltjes en pijnloos als vaak beschreven, maar het is best te doen hoor. Nogal nauwe bmm als je nog nooit kids hebt gehad, dus dat gaat het vaak wat minder makkelijk.

    Sjonge, was echt gehecht aan dat ding..., maar ja, als je een kleine wilt zal dat spiraaltje toch echt moeten wijken....

    Oh kijk, das weer een voordeel; van een koperspiraaltje hoef je niet te ontpillen, wat bij sommige vrouwen maanden tot een jaar kan duren. Ik kan en mag dus meteen "aan de slag"

    Mocht ik weer onbezorgd beschermd willen zijn tegen zwangeschap, dan weet ik waar ik voor kies!
     

Deel Deze Pagina