Koperspiraal blijft niet op z'n plaats

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Eli05, 26 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Eerste poging om een koperspiraal te plaatsen was niet succesvol. Ik heb een licht gekantelde baarmoeder. De gynaecoloog zei dat het gemakkelijker zou gaan als ik mijn menstruatie had.
    Poging twee was wel succesvol en ik moest terug op controle komen na 8 weken, om er zeker van te zijn dat de koperspiraal nog op z'n plaats zat. Maar de kans was zeer klein dat dat niet het geval was. Maar in de tussentijd mochten we niet onbeschermd vrijen (voor het geval dat).
    Nu blijkt dat we ons gelukkig goed aan de afspraken hebben gehouden, want de koperspiraal was van plaats gegaan. Er is een nieuwe geplaatst en over enkele weken moet ik weer op controle.

    De gynaecoloog heeft wel gezegd dat dit de laatste poging is. Als het spiraal opnieuw van plaats gaat, dan is mijn lichaam niet gemaakt voor een spiraal. Ook niet de hormoonspiraal. Om toch een beetje voorbereid te zijn: wat zijn alternatieven? Liefst ga ik niet meer aan de pil en nog liever heb ik helemaal geen hormonen meer in mijn lijf. Maar als mijn lichaam geen spiraal accepteert, welke anticonceptiemiddelen zijn dan nog geen optie?

    Iemand hier ervaring mee?
     
  2. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Geen ervaring hier. Maar ik zou een andere gynaecoloog zoeken. Misschien is jouw lichaam prima geschikt voor een spiraal, maar kan zij ze gewoon niet goed zetten.
     
  3. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Geen ervaring met spiraal die niet blijft zitten, wel met geen spiraal kunnen door complicaties (littekenweefsel door keizersnede en een spiraal die dwars door de baarmoederwand heen ging in plaats van de baarmoeder in). Ik heb vervolgens voor de minipil gekozen omdat ik nog bv ging en een Mirena wilde laten zetten. Hormonen komen overeen al is de pil een hogere dosering. Niet mijn eerste keus maar voor mij was het prima.

    Hormoonvrije ac is er helaas weinig, condooms zul je zelf ook al bedacht hebben. Wellicht kun je eens kijken naar de imlanon, die geeft dacht ik minder hormonen af dan de pil? Of een nuvaring? Echt hormoonvrij kan ik buiten het spiraal niet bedenken. Hopelijk blijft hij nu goed zitten...
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  4. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    @Eli05 welke spiraal is bij jou geplaatst? Er zit namelijk erg veel verschil tussen de ene en de andere koperspiraal.
     
  5. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    De multi-safe cu 375 SL
     
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Van dezelfde fabrikant is er ook de T-safe. Deze staat erom bekend goed op de plek te blijven zitten.
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik had ook een koperspiraal. Wel de ballerine. Ik voelde vanaf afgelopen maandag een soort branderig geprik van binnen. Haal ik toch vanmiddag zo mijn spiraal eruit :rolleyes:
    Ik baal ook ontzettend. Ik ga toch maar aan de pil totdat mijn partner gesteriliseerd is.
     
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn baarmoeder is ook hoog en naar achter gekanteld (zo moeilijk blijkbaar dat zelfs een ballonnetje plaatsen een uitdaging bleek).

    Voor de zwangerschappen heb ik altijd heel succesvol mirena gehad. Maar toen ik na d laatste bevalling een koper spiraaltje wilde, bleef deze ook niet zitten.
     

Deel Deze Pagina