koperspiraal en tussentijdse bloeding

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Ingrid28, 20 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ingrid28

Ingrid28 Lid

2 feb 2009
    10
    0
    0
    leerkracht
    Ossenzijl
    Ik heb 7 weken na de bevalling een koperspiraaltje laten zetten. Nu 4 maanden later heb ik last van tussentijdse bloeding. Ook heb ik na het vrijen een prikkend gevoel. Heeft iemand anders hier ook problemen mee? Ik heb geen controle echo laten maken alleen een controle bij de huisarts.

2. Trees

Trees Niet meer actief

Nog nooit last van gehad met mijn koperspiraal van tussentijdse bloedingen. Lijken me bij een koperspiraal ook niet goed, aangezien er geen hormonen aan te pas komen. Ik zou als ik jou was een controle-echo vragen en laten maken, want misschien dat die naar beneden gezakt is? Raar dat ze je dat ook niet aangeboden hebben. Mijn tweede spiraal bleek een maand na plaatsing ook verzakt te zijn en was daardoor niet betrouwbaar en leverde een wat krampend gevoel op. Het schijnt vaker voor te komen, vandaar dat ze normaal wel een controle-echo aanbieden. Onveilige seks werd tot aan de controle-echo ook afgeraden. Misschien een wat rare vraag, maar je weet zeker nu niet zwanger te zijn?

3. Ingrid28

Ingrid28 Lid

2 feb 2009
    10
    0
    0
    leerkracht
    Ossenzijl
    Bedankt voor je antwoord. Ik ga morgen gelijk de huisarts even bellen voor een controle echo en misschien ook maar even testen of ik zwanger ben.

4. Trees

Trees Niet meer actief

en weet je al meer?

5. Ingrid28

Ingrid28 Lid

2 feb 2009
    10
    0
    0
    leerkracht
    Ossenzijl
    ja ik ben niet zwanger. Ben bij de huisarts geweest, deze heeft even gekeken en alles zag er goed uit, de baarmoedermond was rustig en de draadjes zaten er nog netjes. Het spiraaltje was niet zichtbaar dus hij zit er goed in, dit was al een hele geruststelling. Een controle echo was volgens mijn huisarts niet nodig, maar als ik klachten blijf houden de komende maand dan stuurt hij me door naar de gyneacoloog en dan gaan ze een inwendig onderzoek doen.

6. Trees

Trees Niet meer actief

Wat was de huisarsts de reden van de tussentijdse bloedingen? Misschien klink ik heel eigenwijs nu, maar je huisarts kan door je buikwand heen kijken? Mijn draadjes hingen ook goed en alles was rustig en toch zat de spiraal niet op de juiste plek in de baarmoeder volgens de echo. Dat hoeft bij jou natuurlijk niet het geval te zijn, maar het wordt niet voor niks aangeraden om een controle-echo te laten doen. Ik heb meerdere spiralen gehad in twee verschillende ziekenhuizen en een poging bij de huisarts. Bij alle drie de partijen was een controle-echo part of the game en gebruikelijk. Ik zou persoonlijk geen genoegen nemen met het antwoord van je huisarts.

Zie ook de richtlijnen van het AMZ voor de huisarts:

Aanwijzingen voor huisarts
    Overleg met patiënt over keuze koperhoudend of hormoonbevattend spiraal: overweeg bij angstige of nullipara patiënten flexi-T IUD
    Bespreek voor,- en nadelen, contra-indicaties en alternatieven m.b.t. het spiraal en de te nemen anticonceptie tot controle-echo
    Indien post partum: plaatsing IUD na min. 12 weken
    Plaatsing IUD tijdens menstruatie

Deel Deze Pagina