Hoi allemaal! Na een aantal dagen zoeken zoeken en zoeken dacht ik, laat ik mijn vraag hier plaatsen. Hoe kan het dat, wanneer een koperspiraal gezakt is, hij niet meer goed werkt? In mijn hoofd heb je nog altijd een koperspiraal in je baarmoeder zitten die gewoon de koper-ionen afgeeft. Ik snap dat gewoon niet Wie heeft voor mij het antwoord Reden voor de vraag: Vorige week vrijdag ben ik bij de gynaecoloog geweest met extreme buikpijn rondom eisprong, wat waarschijnlijk mijn ovulatie is volgens de gyn. Ze wou voor de zekerheid een echo maken en zo kwam ze erachter dat mijn koperspiraal wel 2.5cm gezakt was! Hoelang dit zo is weet ik niet, ik heb hem al 3 jaar. De vorige menstruatie heb ik wel een menstruatie cup gebruikt, en kwam er de afgelopen dagen achter dat dat toch wat risico's meebrengt waar ik dus niet van op de hoogte was. De gynaecoloog heeft de spiraal meteen maar verwijderd omdat hij zodanig laag zat dat de spiraal eigenlijk geen nut had. Er is dus een kans dat ik zwanger ben (ik heb het weekend ervoor gemeenschap gehad en later die avond een buikpijnaanval, zoals ik het noem), het is dus even afwachten of ik komend weekend ga menstrueren. Ik heb natuurlijk ook geen enkele vorm van koper meer in de baarmoeder en misschien vergroot dat de kans dat een evt bevruchte eicel wel kan nesten. Afwachten maar Het zou niet gepland zijn, we willen geen kinderen meer, maar weghalen doe ik niet. Krijgt onze dochter misschien toch dat gewenste broertje of zusje
Ik denk dat de kans vrij klein zal zijn. Wat ik begrijp zat de spiraal dus nog wel in je baarmoederhals toen je gemeenschap had. Dus de zaadcellen moesten wel langs het koper. Wat hen dood. De spiraal zorgt daarnaast ervoor dat als er wel een bevruchting plaatsvindt deze eicel niet kan nestelen. Die functie is weg wanneer hij verzakt is. Een menstruatiecyclus wordt afgeraden bij spiraal gebruik. Omdat deze een vacuüm kan veroorzaken waardoor de spiraal, wanneer de cup verwijderd wordt, kan verzakken.
Ja het klopt dat de spiraal er nog inzat, daarom snap ik niet zo goed dat ze zei dat de spiraal eigenlijk weinig nut had. Want ze zei: De spiraal heeft helemaal geen zin, je kan hem er nu net zo goed uit halen want de spiraal verandert er niets aan want hij is niet zo'n klein beetje gezakt, maar behoorlijk. En als het raak is, verander je er nu niets aan. Maar hoe is het dan mogelijk, met het koper aanwezig, dat er wel een bevruchting kán plaatsvinden? Dood een koperspiraal alle zaadcellen of een deel ervan? Ik zag gister een uitleg filmpje van een universitair docent waarbij hij zei dat er een deel van de zaadcellen geremd/gedood werden en een deel verder ging. Maar op andere plaatsen lees ik weer dat alle zaadcellen gedood worden. Maar als dat laatste het geval zou zijn, dan zou er ondanks een verzakking toch helemaal geen zaadcel meer leven? Ik ben gewoon heel nieuwsgierig aangelegd en probeer dit gewoon te begrijpen Haha! En nergens kan ik het antwoord vinden Ik was dus helemaal niet op de hoogte dat een menstruatiecup zo'n risico met zich meebracht. Ik dacht gewoon, minder afval en dus beter voor het milieu. Halen die hap
De kans dat er zaadcellen het koper overleven is niet groot, maar desondanks gebeurd het wel eens een dan voorkomt de spiraal in de bm dat een eicel niet kan nestelen. Daarnaast zorgt het koper ook voor een minder toegankelijk baarmoederslijmvlies. Ik denk in deze dat een verzakte spiraal minder z'n werk doet wat betreft mogelijke innestelling. Maar het daarnaast voor jezelf gewoon oncomfortabel is. Zoals de pijn na de gemeenschap wat je beschrijft.
Ik was ook anders voorgelicht erover. Ik ging ervan uit dat de spiraal ervoor zorgde dat er niks kon ontstaan en voelde me wat belazerd toen bleek dat die kans er weldegelijk was.
Het gekke is dat ik helemaal geen last ervoer, ik had alleen super veel afscheiding. Maar geen idee of dat door die verzakte spiraal kwam! Die pijn is waarschijnlijk mijn eisprong, volgens de gyneacoloog, want elke maand rond mn eisprong lig ik dubbel van de pijn, het is ook maar 1x per maand dat ik dat heb. Ik moet dus de volgende menstruatie beginnen met de pil om de ei te remmen en dan kijken of die pijn weg blijft zonder eisprong. Ja zo had ik dat ook, beetje bedonderd gevoel. Ik lees ook behoorlijk wat gevallen van zwangerschappen met koperspiraal die ook nog goed zaten, verdwenen waren of verzakt waren. Lijkt me bijna geen aantal van 0.1% Bedankt voor je reacties!
Ik heb een ongeplande zwangerschap gehad bij een verzakte koperspiraal (ik wist pas dat-ie verzakt was overigens bij eerste vaginale echo bij 6 weken). Er is mij toen uitgelegd dat een koperspiraal (hoewel koper idd 'giftig' is voor zaadcellen) echt goed bovenin de baarmoeder moet liggen omdat er anders een gedeelte van baarmoederslijmvlies zo weinig koperblootstelling heeft dat innesteling wel kan plaatsvinden. Kans op miskraam is overigens wel hoog, veel hoger dan normaal, de innesteling verloopt wel moeizaam met koper erbij en baarmoederslijmvlies is niet optimaal. Ook is kans op buitenbaarmoederlijke zwangerschap een stuk hoger. Dus ik weet uit ervaring dat bevruchting en innesteling gewoon kan plaatsvinden, je op en top zwanger kunt voelen met alle kwaaltjes erbij en zwangerschapstesten die knallen. (en dat dit dan weer in miskraam kan eindigen, die heb ik ook heel duidelijk gehad)